Da aforização à construção do ethos

Dilma Rousseff e a Copa do Mundo da FIFA 2014

Authors

Keywords:

aphorization. ethos. leadership. World Cup. mass media.

Abstract

In this paper, we examine highlighted utterances (aphorizations) about the Fifa World Cup 2014 attributed to President Dilma Rousseff in the press and on the internet, employing methods of French Discourse Analysis and, more specifically by Dominique Maingueneau. Assuming that aphorization is a powerful mediatic resource to influence readers, we observed it how worked in the construction of Dilma’s ethos as the main leader of an event that goes far beyond sports. In general, the aphorizations studied, as a whole, reveal a fragile image of Dilma Rousseff and therefore different from what would be expected for a leader, according to most common definitions of such notion, which may be associated, to a greater or a lesser extent, to the President’s feminine gender.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Doutorado em Semiótica e Linguística Geral pela Universidade de São Paulo (USP). Realizou dois estágios pós-doutorais em análise do discurso, o mais recente em 2012-2013, com a supervisão de Sírio Possenti (Unicamp) e de Dominique Maingueneau (Universidade Paris IV ”“ Sorbonne). Participou da diretoria da Associação Brasileira de Linguística (Abralin) e exerceu a função de subcoordenadora do Programa de Pós-Graduação em Estudos Linguísticos (PosLin) da Universidade Federal de Minas Gerais (Ufmg). Atualmente é professora da Faculdade de Letras/ Ufmg, atuando tanto na graduação quanto na pós-graduação na área de estudos textuais e discursivos. Entre suas publicações destacam-se os livros O que dizem da língua os que ensinam a língua: uma análise semiótica do discurso do professor de português; Ensaios de semiótica: aprendendo com o texto (com Ana Cristina Fricke Matte), e os volumes 1, 2 e 4 da coletânea Análises do discurso hoje, organizados juntamente com Ida Lucia Machado e Wander Emediato.

References

Adam, J-M. 1999. Linguistique textuelle: des genres de discours aux textes. Paris: Natan.

Amossy, R. 2004. Estereótipo. In P. Charaudeau y D. Maingueneau (eds.). Dicionário de análise do discurso, pp. 213-216. São Paulo: Contexto.

Amossy, R. (org.) 2005. Imagens de si no discurso: a construção do ethos. São Paulo: Contexto.

Amossy, R. 2008. As modalidades argumentativas do discurso. In G.M.P Lara, I.L. Machado y W. Mediato (orgs.). Análises do discurso hoje, vol. 1, pp. 231-254. Rio de Janeiro: Nova Fronteira.

Charaudeau, P. 2006a. Discurso das mídias. São Paulo: Contexto.

Charaudeau, P. 2006b. Discurso político. São Paulo: Contexto.

Maingueneau, D. 1993. Novas tendências em análise do discurso. Campinas, SP: Pontes.

Maingueneau, D. 2001. Análise de textos de comunicação. São Paulo: Cortez.

Maingueneau, D. 2006. Cenas da enunciação. Curitiba, PR: Criar.

Maingueneau, D. 2008. A propósito do ethos. In A. R. Motta y L. Salgado (orgs.). Ethos discursivo, pp. 11-29. São Paulo: Contexto.

Maingueneau, D. 2010. Doze conceitos em análise do discurso. São Paulo: Parábola.

Maingueneau, D. 2012. Les phrases sans texte. Paris: Armand Colin.

Plantin, C. 2004. Doxa. In P. Charaudeau y D. Maingueneau (eds.). Dicionário de análise do discurso, pp. 156-157. São Paulo: Contexto.

Published

2020-10-19

How to Cite

Glaucia Muniz Proença. (2020). Da aforização à construção do ethos: Dilma Rousseff e a Copa do Mundo da FIFA 2014. Revista Latinoamericana De Estudios Del Discurso, 14(2), 39–55. Retrieved from https://periodicos.unb.br/index.php/raled/article/view/33357

Issue

Section

Research articles

Similar Articles

1 2 3 4 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.