Discursos na atividade do professor

práticas de linguagem no e sobre o trabalho docente

Authors

  • Ernani César de Freitas
  • Débora Facin

Keywords:

ergology. language and work. staging. discursive ethos.

Abstract

This study aims to describe and analyze the staging and the discursive ethosat the situation of enunciation of primary school teachers, who were interviewed as members of a focus group. The theoretical approach is based on the analysis of discursive utterances with emphasis on the concepts of staging and ethos (Maingueneau 1997, 2001, 2008a, 2008b, 2010), combined with an ergological perspective (Schwartz, 1997, 2002, 2010a, 2010b) and the language-and-work approach (Nouroudine 2002; Souza--e-Silva, 2002). Research corpus consisted of unstructured interviews conducted by the technique of focus groups with primary school teachers in a public school. Staging built on language practices of teachers reveal several ethé as self-images: submissive, engaged, unmotivated, humanitarian.

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Author Biographies

Ernani César de Freitas

Doutor em Letras pela PUCRS, com pós-doutorado em Linguística Aplicada e Estudos da Linguagem (PUC-SP/LAEL); pesquisador nas áreas Linguagem e Trabalho, Semântica Argumentativa, Semiolinguística; professor do Programa de Pós-Graduação em Letras da Universidade de Passo Fundo (UPF); professor do Mestrado em Processos e Manifestações Culturais da Universidade Feevale, Novo Hamburgo, RS. Integra a Asociación Latinoamericada de Estudios DelDiscurso (ALED) e o Grupo de Trabalho Linguagem, Enunciação e Trabalho vinculado à Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Letras e Linguística (ANPOLL).

Débora Facin

Doutoranda em Letras pela Universidade de Passo Fundo; Mestra em Letras (UPF); Especialista em Linguística e Ensino pela Universidade Comunitária Regional de Chapecó (Unochapecó); Especialista em Produção e Revisão de Textos pela Unochapecó; bolsista Capes.

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Published

2020-10-19

How to Cite

Freitas, E. C. de ., & Facin, D. . (2020). Discursos na atividade do professor: práticas de linguagem no e sobre o trabalho docente. Revista Latinoamericana De Estudios Del Discurso, 15(1), 23–40. Retrieved from https://periodicos.unb.br/index.php/raled/article/view/33300

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