The inclusion of people with disabilities and the role of the specialized educator in the regular school
discourse, identity and literacy
Keywords:
critical discourse analysis. inclusion. literacy. atendimento educacional especializado.Abstract
The proposal of inclusive education provides the teaching action as the main resource for the children and youth with disabilities are included in the regular network. In this sense, we aimed to investigate the discourses present in the context of inclusive education. The investigation was anchored in Critical Discourse Analysis and New Literacy Studies. The corpus consists of transcriptions of interviews with two teachers in a public school in Brasilia (DF). The results demonstrate the fragility of the Brazilian inclusion proposal, celebrated by discourses that evoke equality, justice, citizenship, rights and autonomy, not implemented the way they are run.
Downloads
References
Angrosino, M. 2009. Etnografia e observação participante. Trad. José Fonseca. Porto Alegre: Artmed. Barton, D; Hamilton, M. e Ivanic, R. (eds.). 2000. Situated literacies: Reading and writing in contexto. Londres, New York: Routledge.
Batista JR, J. R. L. 2016. Pesquisas em educação inclusiva: questões teóricas e metodológicas. Recife: Pipa Comunicação.
Chouliaraki, L. e Fairclough, N. 1999. Discourse in late modernity: rethinking critical discourse analysis. Edinburgh: Edinburgh University Press.
Fairclough, N. 2001. Discurso e mudança social. Coord. trad. revisão e prefácio à ed. brasileira Izabel Magalhães. Brasília: Editora Universidade de Brasília.
Fairclough, N. 2003. Analysing discourse: textual analysis for social research. Londres: Routledge.
Garcia, R. M. C. 2004. Discursos políticos sobre inclusão: questões para as políticas públicas de educação especial no Brasil. Em 27a Reunião Anual da ANPED, Caxambu.
Lopes, M. C e Fabris, E. H. 2013. Inclusão & Educação. Belo Horizonte: Autêntica Editora.
Magalhães, I. 2012. Letramentos e identidades no Ensino Especial. Em Magalhães, I. (Ed.). Discursos e Práticas de Letramento: pesquisa etnográfica e formação de professores, pp. 159194. Campinas, SP: Mercado de Letras.
Rajagopalan, K. 2003. Por uma linguística crítica: linguagem, identidade e questão ética. São Paulo: Parábola Editorial.
Rojo, R. H. R. 2009. Letramentos múltiplos, escola e inclusão social. São Paulo: Parábola Editorial.
Sato, D. T. B. S. e Magalhaes, I. e Batista JR, J. R. L. 2012. Desdobramentos recentes da educação inclusiva no Brasil: discursos e práticas de letramento. Rev. bras. linguist. apl. [online]. vol.12, n.4: 699724.
Soares, M. A. L. E Carvalho, M. F. 2012. O professor e o aluno com deficiência. São Paulo: Cortez.
Street, B. V. 2014. Letramentos sociais: abordagens críticas do letramento no desenvolvimento, na etnografia e na educação. São Paulo: Parábola Editorial.
Yin, R. K. 2016. Pesquisa qualitativa do início ao fim. Porto Alegre: Penso.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
The authors retain the copyright and guarantee RALED the right to be the first publication of the work as well as a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with recognition of authorship and the initial publication in this journal.