SCIENTIFIC WRITING COURSE AT UNB UNIVERSITY WEEK:

A CASE STUDY ON SCIENTIFIC LITERACY

Authors

  • Marcello Ferreira UnB
  • Marcos Rogério Martins Costa Secretaria Estadual de Educação do Estado de São Paulo/Universidade de Brasília /Escrita com Ciência https://orcid.org/0000-0002-4627-9989
  • Érika Nazaré Gadelha Meira Cerqueira Escrita com Ciência
  • Demétrio Antonio da Silva Filho UnB
  • Olavo Leopoldino da Silva Filho UNB
  • Khalil Oliveira Portugal UNB
  • Deise Mazzarella Goulart Ferreira UNB
  • Antonio Marques dos Santos IFRN

Keywords:

Scientific writing. Professional and technological education. University week. Popularization of science. On-line course.

Abstract

This study describes the implementation of a scientific writing course carried out by the Physics Institute of the University of Brasília during University Week between 2020 and 2023. The course, aimed at undergraduate and postgraduate students, began during the pandemic, in response to the academic demand in writing scientific texts. With a remote approach, it covered topics such as structuring scientific texts, academic ethics and research, and was also made available to the community in general, with participants from different regions of Brazil and Portuguese-speaking countries. Conducted via an online platform, the course had a pass rate of over 50% in all editions, contrary to the high dropout rate during the university week. This success is reflected in the popularization of scientific discourse through the didacticization of content, flexible access to digital technologies and appropriate assessments. This experience contributed to the dissemination of technical standards in scientific writing, promoting the improvement of the quality of academic texts in the professional and technological physics community.

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Author Biographies

Marcello Ferreira, UnB

Programa de Pós-Graduação em Ensino de Física, Instituto e Centro Internacional de Física, Universidade de Brasília. marcellof@unb.br

Marcos Rogério Martins Costa, Secretaria Estadual de Educação do Estado de São Paulo/Universidade de Brasília /Escrita com Ciência

Doutor e Mestre em Letras pelo programa de pós-graduação em Semiótica e Linguística Geral Universidade de São Paulo (USP); graduado em Letras (Português/Linguística) pela mesma instituição e em Pedagogia pela Universidade de Santo Amaro (UNISA). Atua, atualmente, como Professor no Instituto de Letras da Universidade de Brasília (UnB) e na Equipe Multidisciplinar do Centro de Educação a Distância da UnB. É escritor imortal da Academia Contemporânea de Letras (ACL), ocupando a cadeira 21, cujo patrono é Érico Veríssimo. Possui experiência em Língua Portuguesa, Linguística Geral, Semiótica, Análise do Discurso (AD-Francesa) e Estudos do Círculo de Bakhtin. Suas outras áreas de interesse são Ciências da Linguagem, Modelos de Ensino e Aprendizagem e Novas Mídias.

Érika Nazaré Gadelha Meira Cerqueira, Escrita com Ciência

Escrita com Ciência, Brasília, Distrito Federal. gadelha.erika01@gmail.com

Demétrio Antonio da Silva Filho, UnB

Programa de Pós-Graduação em Ensino de Física, Instituto e Centro Internacional de Física, Universidade de Brasília. dasf.all@gmail.com 

Olavo Leopoldino da Silva Filho, UNB

Doutor em Física pela Universidade de Brasília. Docente no Programa de Pós-Graduação em Ensino de Física, Instituto de Física, Universidade de Brasília – Brasília-DF

 

Khalil Oliveira Portugal, UNB

Doutor em Ensino de Ciências e Educação Matemática pela Universidade Estadual de Londrina. Docente no Programa de Pós-Graduação em Ensino de Física, Instituto de Física, Universidade de Brasília – Brasília-DF

Deise Mazzarella Goulart Ferreira, UNB

Doutoranda em Administração pela Universidade de Brasília. Administradora no Centro de Educação a Distância da Universidade de Brasília – Brasília-DF

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Published

2024-09-02

How to Cite

Ferreira, M., Costa, M. R. M., Cerqueira, Érika N. G. M., Silva Filho, D. A. da, Silva Filho, O. L. da, Portugal, K. O., … dos Santos, A. M. (2024). SCIENTIFIC WRITING COURSE AT UNB UNIVERSITY WEEK: : A CASE STUDY ON SCIENTIFIC LITERACY. Physicae Organum, 9(1), 27–40. Retrieved from https://periodicos.unb.br/index.php/physicae/article/view/53304

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