EVERYTHING IS TRANSFORMED: AN INVESTIGATIVE APPROACH TO TEACHING CHEMICAL TRANSFORMATIONS
Keywords:
Science teaching. Investigative activities. Chemical transformations.ContextualizationAbstract
Recently, there has been a renewed interest in science teaching by inquiry. In this sense, several studies point to the importance of this teaching in the formation of students with a more critical and scientific look at reality. Thus, this work discusses the importance of teaching by investigation and contextualization in science teaching, and its main objective is to sharpen students' perception of the chemical changes present in everyday life. This work proposes a didactic sequence, applying the investigative method, for the teaching of chemical transformations aimed at students in the 7th grade of elementary school II of a school in the Federal District. For this, a didactic sequence of two classes was used, with moments of exposure of problem situations, discussion of hypotheses, systematization of knowledge and final activity. The teaching sequence was all remotely developed due to the covid19 pandemic. The results obtained indicated that the adopted methodology provided significant learning on the subject, encouraging students to expose arguments, discuss hypotheses and understand the main concepts about the content worked. As a point of improvement, the results show that, due to the great generality of the topic, it was noticed that some students still had difficulty in grasping the concepts in a scientific way, although they were able to distinguish chemical from physical transformations.
Downloads
References
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: Ministério da Educação, 2018.
BORGES, Antônio Tarciso. Novos rumos para o laboratório escolar de ciências. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, v. 19, n.3, p. 291-313, dez., 2002.
BRITO, Liliane Oliveira de: FIREMAN, Elton Casado. Ensino de ciências por investigação: uma proposta didática “para além” de conteúdos conceituais. Experiências em Ensino de Ciências, v.13, n. 5, p. 462-479, 2018.
CAPECCHI, Maria Candida Varone de Moraes. Problematizando as atividades em sala de aula. In: CARVALHO, Anna Maria Pessoa de (org.). Ensino de ciências por investigação: condições para a implementação em sala de aula. São Paulo: Cengage Learning, 2013, p. 21-39.
CARVALHO, Anna Maria Pessoa de. O ensino de Ciências e a proposição de sequências de ensino investigativa. In: CARVALHO, Anna Maria Pessoa de. (org.). Ensino de Ciências por Investigação: condições para a implementação em sala de aula. São Paulo: Cengage Learning, 2013, p. 1-20.
DISTRITO FEDERAL. Secretaria de Educação. Currículo em movimento do Distrito Federal. Brasília: Secretaria de Educação, 2018.
DISTRITO FEDERAL. Secretaria de Educação. Projeto político pedagógico do CEF 412. 2020. Disponível em: http://www.educacao.df.gov.br/wpconteudo/uploads/2018/07/pppCEF-412-CRE-SAMAMBAIA.pdf Acesso em: 22 out. 2021.
GIL, Antônio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2002.
LOPES, Alice Cassimiro. Reações químicas: fenômeno, transformação e representação. Química Nova na escola, n. 2, p. 7-9, nov. 1995.
MOREIRA, Marco Antônio. Teorias de aprendizagem. São Paulo: Editora Pedagógica e Universitária LTDA, 1999.
MORTIMER, Eduardo Fleury; MIRANDA, Luciana Campos. Concepções dos estudantes sobre reações químicas. Química Nova na Escola, n. 2, p. 23-26, nov. 1995
SILVA, Daniela Rodrigues da; PINO, José Cláudio del. Transformações químicas: as noções dos estudantes ao explicarem fatos de uma história. Pesquisa em Foco, São Luís, v. 21, n. 1, p. 67-78, 2016.
SOUSA JÚNIOR, Isney Rodrigues de. Reflexões sobre o Ensino de Termoquímica no Ensino Médio a partir da análise de artigos da Química Nova na Escola. 167f. 2020. Dissertação (Mestrado - Programa de PósGraduação Mestrado Profissional em Ensino de Ciências) – Campus Central, Universidade Estadual de Goiás, Anápolis, 2020.
ROSA, I. M. P. F. S.; SCHNETZLER, R. P. Sobre a importância do conceito de transformação química no processo de aquisição do conhecimento químico. Química Nova na escola, n. 8, p. 31- 35, nov. 1998.
WARTHA, E. J.; ALARIO, A. F. A contextualização no Ensino de Química através do Livro Didático. Química Nova na Escola, n.22, p. 42-47, 2005.
ZÔMPERO, Andreia Freitas; LABURÚ, Carlos Eduardo. Atividades investigativas no ensino de ciências: aspectos históricos e diferentes abordagens. Revista Ensaio, Belo Horizonte, v.13, n.03, p.67-80, 2011.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Physicae Organum
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, sendo o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Attribution License o que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).