AN INVESTIGATIVE TEACHING APPROACH ABOUT THE GREENHOUSE EFFECT IN ELEMENTARY SCHOOL

Authors

  • Emmelle Neris Ciência é 10, Universidade de Brasília
  • Darlan Quinta de Brito Ciência é 10, Universidade de Brasília
  • Carla Neves do Nascimento Ciência é 10, Universidade de Brasília
  • Gabriela Gonzaga Cher Ciência é 10, Universidade de Brasília

Keywords:

Teaching by Researching Methodology. Meaningful Learning. Elementary School. Greenhouse Effect.

Abstract

This present work analyzes the application of the sequence by researching methodology in Science classes as a way of surmounting mechanical teaching and offer changes in the role of the teacher and the student. This approach aims to make the student a protagonist in the construction of scientific knowledge and the teacher as a mediator on this path to scientific literacy, enabling the development of cognitive skills and abilities expected by the Common National Curriculum Base. The objective is to analyze the Teaching by researching sequence through the Greenhouse effect theme in 9th grade Science classes at a public school, located in Ceilândia – DF. The implementation was made with the help of digital tools, while the research classes took place in remote teaching, due to the new coronavirus pandemic and it was a qualitative translational approach. This study draws on a theoretical framework based on the meaningful learning of Ausubel and the teaching by researching methodology put forward by Carvalho, Zompero and Laburú. The application of the sequence in Science classes, showed the understanding of the theme by the students, based on their previous knowledge, and the awareness of making changes possible in their habits in order to reduce greenhouse effect gas emissions.

Downloads

Download data is not yet available.

References

A FÍSICA por trás das mudanças climáticas. Scientific American Brasil, 2020. Disponível em: https://sciam.com.br/a-fisica-por-tras-das-mudancas-climaticas. Acesso em: 27 nov. 2021.

BACICH, L.; MORAN, J. Metodologias ativas para uma educação inovadora: uma abordagem teórico-prática. Porto Alegre: Penso, 2018.

BORGES, A. T. Novos Rumos para o laboratório escolar de ciências. Cad. Brás. Ens. Fís., v. 19, n. 3, p. 291-313, dez. 2002. Disponível em: http://c10.unb.br/c10/pluginfile.php/12294/mod_resource/content/1/Texto%20Atividade%203.pdf. Acesso em: 25 fev. 2021.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Curricular Comum. Ensino Fundamental. Brasília: Conselho Nacional de Educação, 2017. Disponível em: http:// basenacionalcomum.mec.gov.br/abase. Acesso em: 20 out. 2021.

CARVALHO, A. M. P. Ensino de Ciências por Investigação: Condições para Implementação em Sala de Aula. São Paulo: Cengage Learning, 2013.

CARVALHO, A. M. P. Fundamentos Teóricos e Metodológicos do Ensino por Investigação. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, [S. L.], v. 18, n. 3, p. 765–794, 2018. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rbpec/article/view/4852/3040. Acesso em: 30 maio 2021.

LUNARDI, L.; RAKOSKI, M. C.; FORIGO, F. M. (orgs). Ferramentas Digitais para o Ensino de Ciências da Natureza. Bagé, RS: Faith, 2021.

MOREIRA, M. A. O que é Aprendizagem Significativa? Aula Inaugural do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Naturais, Instituto de Física, Universidade Federal do Mato Grosso, Cuiabá, MT, 23 de abril de 2020. Aceito para publicação, Qurriculum, La

Laguna, Espanha, 2012. Disponível em: https://pt.scribd.com/document/360260580/Oque-e-afinal-aprendizagem-significativa-pdf. Acesso em: 16 fev. 2021.

MUNFORD, D.; LIMA, M. E. C. C. Ensinar ciências por investigação: em quê estamos de acordo? Revista Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências, Belo Horizonte, v. 9, n. 1, p. 89-111, 2007. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/epec/v9n1/1983-2117-epec-9-01-

pdf. Acesso em: 27 mar. 2021.

NELLES, D.; SERRER, C. Mudança Climática: os fatos como você nunca viram antes. Rio de Janeiro: Sextante, 2020.

SASSERON, L. H. Interações discursivas e investigação em sala de aula: o papel do professor. In: CARVALHO, A. M. P. (org.). Ensino de ciências por investigação: condições para implementação em sala de aula. São Paulo: Cengage Learning, 2013. p. 40-61.

SENNA et al. Metodologias ativas de aprendizagem: elaboração de roteiros de estudos em “salas sem paredes”. In: BACICH, L.; MORAN, J. (org.). Metodologias ativas para uma educação inovadora: uma abordagem teórico-prática. Porto Alegre: Penso, 2018.

ZOMPERO, A. F.; LABURÚ, C. E. Atividades investigativas para as aulas de ciências: um diálogo com a teoria de aprendizagem significativa. 1. ed. Curitiba: Appris, 2016.

Published

2022-04-17

How to Cite

Neris, E., Quinta de Brito, D., Neves do Nascimento, C., & Gonzaga Cher, G. (2022). AN INVESTIGATIVE TEACHING APPROACH ABOUT THE GREENHOUSE EFFECT IN ELEMENTARY SCHOOL. Physicae Organum, 8(1), 163–179. Retrieved from https://periodicos.unb.br/index.php/physicae/article/view/42278

Issue

Section

Ciência é 10!

Most read articles by the same author(s)