STUDY OF THE CONSERVATION OF MECHANICAL ENERGY WITH THE AID OF MODELLUS EDUCATIONAL SOFTWARE
Keywords:
Meaningful learning. Conservation of Mechanic Energy. Modellus Educational Software.Abstract
This work reports the activities carried out in the pedagogical residency with the 1A class of the 1st in high school of the technical course in agriculture integrated with high school at the Federal Institute of Santa Catarina (IFC) – Concordia campus. The theory used was the Meaningful Learning of David Ausubel to support the activities concerning the Pedagogical Residency, having as methodology the computational experimentation and the theme of the didactic workshop the Conservation of Mechanical Energy. Thus, the objective was to contribute to the students' learning with the Modellus educational software, providing students with work in pairs in the institution's computer lab, so that they could handle the program and respond to the elaborated activities. With the result that students show more interest and ease in understanding the content with the visualization of physical phenomena.
Downloads
References
ANDRADE, M. E. Simulação e modelagem computacional com o software Modellus: aplicações práticas para o ensino de Física. São Paulo 2016: Editora Livraria da Física. Disponível em: <http://mnpef.blumenau.ufsc.br/files/2017/05/protectunhboxvoidb@xbgroup
def{Modellus}letfuturelet@let@tokenletdef,.{,.}def{,}skip@lastskipunskip@@italiccorrhskipskip@def{aftergroupfuturelet@let@tokenletdef,.{,.}def{,}skip@lastskipunskip@@italiccorrhskipskip@}def{nocorr}defreserved@b{M}defunskipreserved@e{reserved@
frelax}protectpenalty@Mhfilprotectpenalty-@M{}letitshapeModellusegroup_Andrade.pdf> Acesso em: 15 set 2019.
CAPES. Programa de Residência Pedagógica. 2018. Disponível em: <https://www.capes.gov.br/pt/educacao-basica/programa-residencia-pedagogica>. Acesso em: 12 jun. 2019.
FALZETTA, R. Residência pedagógica: o que é isso. 2017. Disponível em: <https://blogs.oglobo.globo.com/todos-pela-educacao/post/residencia-pedagogica-o-que-e-isso.html>. Acesso em 12 jun. 2019.
MACÊDO, J. A.; DICKMAN, A. G.; ANDRADE, I. S. F. Simulações computacionais como ferramentas para o ensino de conceitos básicos de eletricidade. Caderno Brasileiro de Ensino de Física. Belo Horizonte, v.28, n. especial 1, p. 562-613, set. 2012. Disponível em: <https://periodicos.ufsc.br/index.php/fisica/article/viewFile/2175-7941. 2012v29nesp1p562/22936>. Acesso em: 15 set. 2019.
MOREIRA, M. A. Teorias de aprendizagem. 2. ed. ampl. São Paulo: EPU, 2011.
PIMENTA, S. G.; LIMA, M. S. L. Estágio e docência. 6. ed. São Paulo: Cortez, 2011.
PIRES JÚNIOR, E. O. A utilização de simulações virtuais no processo de ensino- aprendizagem de Física. João Pessoa: UEPB, 2014. Disponível em: <http://dspace.bc.uepb.edu.br/jspui/bitstream/123456789/5406/1/PDF%20-%20Ec%C3%ADlio%20Oliveira%20Pires%20J%C3%BAnior.pdf>. Acesso em: 15 set. 2019.
SANTOS, M. A. et al. Memória IFC- Campus Concórdia: 50 anos de registros e relatos. In: VIII Mostra de Iniciação Científica e Tecnológica Interdisciplinar. Santa Rosa do Sul, 2015. Disponível em: <http://eventos.ifc.edu.br/wp-content/uploads/sites/5/2015/10/MEM%C3%
RIA-IFCprotectunhboxvoidb@xbgroupdef.{Campus}letfuturelet@let@tokenletitshapeCampusegroup-CONC%C3%93RDIA-50-ANOS-DE-REGISTROS-E-RELATOS.pdf> Acesso em: 15 nov. 2019.
VIEIRA, P. D.; KOZLOVA, V.; VALENTE, J. P. Impacto da ferramenta Modellus x a nível mundial. Portugal, 2016. Disponível em: <http://copec.eu/congresses/wccsete2016/proc/works/17.pdf> Acesso em: 15 set. 2019.
VASCONCELOS, C. O. L.; LEÃO, M. F. Uso de experimentos com material concreto e simulações PhET no estudo de cinemática na Educação de Jovens e Adultos. Revista Tecnologias na Educação. V.23, p.1-11, 2017. Disponível em http://tecedu.pro.br/wp- content/uploads/2017/12/Art9-vol. 23-Dezembro-2017.pdf Acesso em 15 set. 2019.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Physicae Organum
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-sa/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, sendo o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Attribution License o que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).