Sustainable vernacular architecture in a legally protected area

Pedagogical unit in the APA of the island of Combú, Pará

Authors

  • Andrezza de Melo Barbosa Universidade Federal do Pará, Faculdade de Arquitetura e Urbanismo, Laboratório de Análise e Desenvolvimento do Espaço Construído ”“ LADEC https://orcid.org/0000-0002-9403-3238
  • Irving Montanar Franco Universidade Federal do Pará -UFPA, Instituto de Tecnologia ITEC, Faculdade de Arquitetura e Urbanismo, Laboratório de Análise e Desenvolvimento do Espaço Construído https://orcid.org/0000-0002-4971-8211
  • Lucieta Guerreiro Martorano Empresa Brasileira de Pesquisa Agropecuária, na Embrapa Amazônia Oriental/NAPT Médio Amazonas. Professora do PPG Rede Bionorte e PPGSND/UFOPA https://orcid.org/0000-0003-3893-3781
  • Daiana Carolina Monteiro Tourne Bolsista FAPESP de Pós-doutorado no Núcleo de Estudos e Pesquisas Ambientais (NEPAM), da Universidade de Campinas (UNICAMP) https://orcid.org/0000-0002-0083-2179

DOI:

https://doi.org/10.18830/issn.1679-0944.n28.2020.12

Keywords:

heat islands; environmental comfort; bioclimatic architecture

Abstract

The objective of this work was to propose a pedagogical unit in an area of environmental protection (APA) on the Ilha do Combú based on results from thermal and hydrological analyses associated with verticalization and the loss of green areas in Belém. Fieldwork was done including analysis of evaoptranspiration rates, monitoring of species used in landscaping projects, and tests using computational tools to evaluate the thermal load and degree of insolation, as well as to elaborate an architecture project for the area. Data were collected material available in the area that could aid in mitigation of the “garbage footprint” and in the destination of illegal wood apprehended by environmental compliance agencies that could be used in a construction project immersed in an insular landscape design. The use of sustainable strategies such as green roofs and surfaces enables a reduction of the thermal load during the hours with the highest incidence of solar radiation in low-latitude regions, suc as the APA on the Ilha do Combú. The proposed pedagogical unit is integrated into the environment, allowing for permanent cross-ventilation, as well as forced ventilation during the most critical periods of the day and year, beside protection of building fronts by solar-powered devices and shade. The preoccupation with environmental comfort and reutilization of materials in this proposal makes it ideal for bioclimatic construction in the Brazilian Amazon.

 

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Author Biographies

Andrezza de Melo Barbosa, Universidade Federal do Pará, Faculdade de Arquitetura e Urbanismo, Laboratório de Análise e Desenvolvimento do Espaço Construído ”“ LADEC

Graduação em Arquitetura e Urbanismo, Mestrado em Engenharia Civil/UFAM

Irving Montanar Franco , Universidade Federal do Pará -UFPA, Instituto de Tecnologia ITEC, Faculdade de Arquitetura e Urbanismo, Laboratório de Análise e Desenvolvimento do Espaço Construído

Graduação em Arquitetura e Urbanismo ”“ Instituto de Arquitetura e Urbanismo-EESC/USP, Pós-Graduação - Programa de Pós Graduação da FAUUSP, Prof. Dr. Sênior. 

Lucieta Guerreiro Martorano, Empresa Brasileira de Pesquisa Agropecuária, na Embrapa Amazônia Oriental/NAPT Médio Amazonas. Professora do PPG Rede Bionorte e PPGSND/UFOPA

Meteorologista e Eng° Agronoma, Mestrado em Agrometeorologia ESALQ/USP e Doutorado em Fitotecnia e Modelagem UFRGS

Daiana Carolina Monteiro Tourne, Bolsista FAPESP de Pós-doutorado no Núcleo de Estudos e Pesquisas Ambientais (NEPAM), da Universidade de Campinas (UNICAMP)

Eng° Florestal, Mestrado e doutorado em Ecologia Aplicada pela Universidade de São Paulo ”“USP (CENA/ESALQ)

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Published

2020-09-11

How to Cite

Barbosa, A. de M. ., Franco , I. M. ., Martorano, L. G. ., & Tourne, D. C. M. . (2020). Sustainable vernacular architecture in a legally protected area: Pedagogical unit in the APA of the island of Combú, Pará. Paranoá, 13(28). https://doi.org/10.18830/issn.1679-0944.n28.2020.12

Issue

Section

Technology, Environment and Sustainability

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