Methodology for Evaluation of Cycle Routes Under the Environmental Psychology Approach

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18830/issn.1679-0944.n31.2021.04

Keywords:

Cycle routes, Urban Mobility, environmental psychology

Abstract

This study aimed to develop a methodology for implementation of cycling infrastructure systems in medium-sized cities, based on Environmental Psychology and the physical characteristics of the urban space. For the study of the people behavior in the urban environment, the legibility and apprehension parameters of the "place" were adopted in addition to the foundations presented by Environmental Psychology: personal space, territoriality, privacy and density/crowding in its relation with cycling. The variables presented were measured through the Hierarchical Analysis in order to evaluate the Via Condition Index, which enabled the definition of a more efficient segment in a road network1 to compose the cycling system. The methodology is composed of the following steps: area delimitation, characterization of the area of ”‹”‹study, identification of the segments with greater potential for trips with bicycles, evaluation of the condition index of the route, analysis of intervention opportunities and choice of the stretch of implementation. A case study was carried out in the city of Goiânia in order to validate the presented methodology. Thus, it is intended to help managers and professionals in the implementation of cycling infrastructure systems considering the behavioral perspective.

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Author Biographies

Cristiano Farias Almeida, Universidade Federal de Goiás, Faculdade de Artes Visuais, Programa de Pós-Graduação em projeto e Cidade

Possui graduação em Engenharia Civil pela Universidade Federal do Pará (1999), mestrado em Transportes pela Universidade de Brasília (2001), doutorado em Transportes pelo Nagoya Institute of Technology no Japão e pela Universidade de Brasília (2008), e Pós-Doutorado em Desenvolvimento de Cluster Logístico pela Université de Liège na Bélgica (2020). Atualmente é Professor Associado, Classe D, Nível 2 da Universidade Federal de Goiás. É professor permanente do Programa de Pós-Graduação Projeto e Cidade (PPGPC). Atualmente desempenha a função de coordenador do curso de Engenharia de Transportes. É atualmente Embaixador do Wallonie-Bruxelles Internacional.be (WBI) no Brasil. Elaborou o projeto de implantação do primeiro curso de Engenharia de Transportes Bacharelado da Universidade Federal de Goiás, do qual desempenhou função de Coordenador entre 2015 e 2018. Foi membro da Comissão de Implantação da Faculdade de Ciências e Tecnologia (FCT) da UFG.

Luciana Joyce Hamer, Universidade Federal de Goiás; Faculdade de Artes Visuais; Programa de Pós-Graduação em projeto e Cidade

Graduada em Arquitetura e Urbanismo pela Pontifícia Universidade Católica de Goiás, Brasil. Especialização em Engenharia de Segurança do Trabalho pela Pontifícia Universidade Católica de Goiás. Mestre em Mobilidade Urbana pelo Programa de Pós-Graduação em Projeto e Cidades da Universidade Federal de Goiás.

Mario Cools, Universidade de Liège; Centro de Transporte, Mobilidade e Logística; Departamento de Engenharia Urbana e Ambiental

PhD em Ciências de Transporte pela Universidade de Hasselt, Bélgica. Mestre em Estatística Aplicada pela Universidade de Hasselt, Bélgica. Mestre em Ciências Econômicas pela Universidade da Antuérpia, Bélgica. Atualmente é professor assistente Universidade de Liège; Centro de Transporte, Mobilidade e Logística; Departamento de Engenharia Urbana e Ambiental. Membro da “Society for Multivariate Analysis in the Behavioural Sciences (SMABS)”, membro da “European Survey Research Association (ESRA)”. Possui dezenas de artigos científicos publicados em periódicos especializados. Desenvolve inúmeros projetos de pesquisa fomentados pelo governo belga. Orientou dezenas de dissertações de mestrado e teses de doutorado dentro da área de transportes.

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Published

2021-08-05

How to Cite

Almeida, C. F., Hamer, L. J. ., & Cools, M. . (2021). Methodology for Evaluation of Cycle Routes Under the Environmental Psychology Approach. Paranoá, 14(31). https://doi.org/10.18830/issn.1679-0944.n31.2021.04

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Section

Design and Planning

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