A errância negra em dois filmes de Adirley Queirós

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18830/issn.1679-0944.n24.2019.07

Keywords:

narratives, black people and urban space, exiles, Edouard Glissant, Adirley Queirós, Ceilândia

Abstract

This work aims to deliver a reflection on the black people presence in Brasilia based on two films by filmmaker Adirley Queirós, namely “Is the city one? (2013) and Branco Sai Preto Fica (2015). Through the displacement of the characters on the scene, we try to identify indices of inequality that affect the daily life of the city, focusing on the contradictions that mark the experience of the black population. From a theoretical point of view, we resort to Edouard Glissant's thought about black wandering (or exile) that shape the modern urban form, unable to guarantee the usufruct for all the people. Thus is hoped to contribute to think on a theme often approached without considering the ethnic-racial dimensions.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AB’SABER, T. Somos Contemporâneos da Nossa própria escravidão. São Paulo: n-1, 2018.
A CIDADE é uma só? Direção: Adirley Queirós. Produção: Adirley Queirós e André Carvalheira. Intérpretes: Dilmar Durães, Nancy Araújo, Marquinhos do Tropa e Wellington Abreu. Roteiro: Adirley Queirós e Thiago Mendonça. 400 Filmes e 5 da Norte Ceicine, 2011. Disponível em: < https://www.youtube.com/watch?v=7uS4YnqPWLU&t=117s>. Acesso em: 10 jun. 2018.

BRANCO sai Preto Fica. Direção: Adirley Queirós. 400 Filmes e 5 da Norte Ceicine, 2015.




FANON, Frantz. Pele negra, máscaras brancas; tradução de Renato da Silveira. Salvador : EDUFBA, 2008.
GLISSANT, Édouard. Poetics of Relation. Michigan: University of Michigan Press, 2010
______. Poética da relação. Lisboa: Sextante, 2011
GONZALEZ, Suely Franco Netto. As formas concretas da segregação residencial em Brasília. In: PAVIANI, Aldo (Org.). Brasília, ideologia e realidade: espaço urbano em questão. São Paulo: Projeto, 1985. p. 81-100.
GOUVÊA, Luiz Alberto de Campos. Brasília: a capital da segregação e do controle social. Uma avaliação da ação governamental na área de habitação. São Paulo: Annablume,
1995.
IPEA - INSTITUTO DE PESQUISA ECONÔMICA APLICADA; FÓRUM BRASILEIRO DE
SEGURANÇA PÚBLICA. Atlas da Violência 2019. Brasília, Rio de Janeiro, São Paulo, 2019.
LINS, Paula Diniz. O pobre em cena: representação no cinema brasileiro contemporâneo. 2009. Dissertação de Mestrado em Literatura. Universidade de Brasília, Brasília, 2009. Disponível em: http://repositorio.unb.br/handle/10482/4436. Acesso em: 13 jun. 2019.
PEIXOTO, Elane Ribeiro et al. O rap de Ceilândia. In: ENCONTRO NACIONAL DA ANPUR. 17., 2017, São Paulo. Anais eletrônicos... São Paulo: ANPUR; FAU-USP; IAU-USP; IE-Unicamp; POSPGT-UFABC, 2017, grifo das autoras. Disponível em: <anpur.org.br>. Acesso em: 5 jun. 2017.
REIS, Camila Batista. Cinema de Arquitetura e Análise Fílmica do Espaço Cênico. 2018. Ensaio Teórico (Graduação em Arquitetura e Urbanismo) - Faculdade de Arquitetura e urbanismo, Universidade de Brasília, Brasília, 2018. Disponível em: https://issuu.com/camilabreis/docs/cinema_de_arquitetura_e_an_lise_f_l?fbclid=IwAR3pZjKuhpWssdgB2S7hsbQWOo9Y8I40CTFtRztWynpDK75K096ck2tbzAo. Acesso em: 14 jun. 2019.
SANT’ANA. Marcel C. A cor do espaço: limites e possibilidades na análise da ordenamento territorial. Dissertação de mestrado. Brasília: Faculdade de Arquitetura e Urbanismo, 2006.
SECCHI, B. A Tradição Européia do Palnejamento: Culturas e Políticas. In RIBEIRO, Elane; et. al (orgs). Tempos e Escalas da Cidade e do Urbanismo: quatro palestras. Brasília: FAU-UnB, 2014, pp. 13-24.
SOUZA, Jessé. Modernização seletiva: uma reinterpretação do dilema brasileiro. Brasília: Editora da UnB, 2000.

Published

2020-03-08

How to Cite

Magalhães, C. H., & de Lima, J. (2020). A errância negra em dois filmes de Adirley Queirós . Paranoá, 12(24), 68–80. https://doi.org/10.18830/issn.1679-0944.n24.2019.07

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.