“Não Propaganda” and urban space
“Não Propaganda” and urban space Reflections on urban interventions, city advertising and video art
DOI:
https://doi.org/10.18830/issn.1679-0944.n24.2019.13Keywords:
Urban Intervention, Advertising, Video art, City, CollectivesAbstract
This work intends to think about the dynamics between advertising, public space and citizens, through the “Não Propaganda” urban intervention, carried out by the Bahian collective GIA, and its mediation processes with the production of a video art produced by the group from the filming of this action in the city of São Paulo, in 2006. This intervention seeks to address communication in the cities through signs, banners and yellow leaflets without any words or drawings, proposing a reflection on the oppressive structures of advertising and marketing of products that continually exceed and deform public spaces of circulation and popular parties. Thus, the article will seek to analyze this urban intervention impact, taking into consideration the answer of the audience that goes through it, how these bodies apprehend it in urban displacements, and how the recording of it in video art contributes to the meaning production in cities.
Downloads
References
CESAR, Marisa Flórido. Nós, o outro, o distante na arte contemporânea brasileira. Rio de Janeiro: Editora Circuito, 2014.
COSTA, Luiz Cláudio da. Uma questão de registro. In: COSTA, Luiz Cláudio (Org.). Dispositivos de registro na arte contemporânea. Rio de Janeiro: Contra Capa Livraria / FAPERJ, 2009.
DELEUZE, Gilles. Lógica do sentido. São Paulo: Perspectiva, 2015.
KOTLER, Philip; KELLER, Kevin L. Administração de marketing. 12. ed. São Paulo: Pearson Prentice Hall, 2006.
MACHADO, Arlindo. Pré-cinemas & pós-cinemas. São Paulo: Papirus, 1997.
MASKULKA, James M. Visual Pollution. Working Paper. Lehigh University, Department of Marketing, USA, 1999.
MITCHELL, W. J. T. O que as imagens realmente querem? In ALLOA (org.). Pensar a Imagem. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2015, p. 165-190.
RANCIÈRE, Jacques. O espectador emancipado. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2012.
ZACARIAS, Gabriel; MACHADO, Thiago. Novo Realismo e Internacional Situacionista: um estudo do questionamento da imagem pictórica pelas neovanguardas francesas. Domínios da Imagem, Londrina, v. 3, n. 5, p. 67-82, nov. 2009.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista. http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).