The hand guiding the machine
Chronicles by Lina Bo Bardi in Salvador and the Caravana Farkas films
DOI:
https://doi.org/10.18830/issn.1679-0944.n24.2019.14Keywords:
architectural history, history of film, visual cultureAbstract
This article explores the possibilities of analyzing primary sources in the context of a master's thesis still in progress. The research entitled Modern Dialogues: Lina Bo Bardi and Caravana Farkas aims to identify intellectual dialogues between writings produced by architect Lina Bo Bardi and two sets of documentaries known as Caravana Farkas. The aforementioned films are chronologically and thematically related to interactions between the filmmakers and Lina Bo Bardi and to the architect's written and curatorial activities regarding the value of artisanal means of production originated from popular traditions of the northeast of Brazil. The investigated documentation corresponds to nine issues of a Sunday section of the newspaper Diário de Notícias in Salvador, edited by Bardi and published over two months in 1958, and a Brazilian short film produced by Thomaz Farkas and directed by Paulo Gil Soares in 1969. Particular aspects of the material will be explored, such as the identities of the page’s collaborators, questions related to Lina Bo Bardi's graphic design proposal and part of the written content: the circumscribed set of passages directly addressed to a group of students that filmmaker Paulo Gil Soares was part of and some excerpts focusing on themes of the analyzed short film.
Downloads
References
Série documental: A mão do homem, cor / 19’ / 16mm / 1969-70, direção e roteiro: Paulo Gil Soares; produção: Thomaz Farkas. Disponível em Canal Thomaz Farkas, <https://www.thomazfarkas.com/sobre-about/>. Acesso em: 30 jun. 2019.
BARDI, Lina Bo. Diário de Notícias de Salvador, Salvador, Crônicas de arte, de história, de costume, de cultura da vida, n. 1, 7 set. 1958.
______. Diário de Notícias de Salvador, Salvador, Crônicas de arte, de história, de costume, de cultura da vida, n. 7, 19 out. 1958.
______. Diário de Notícias de Salvador, Salvador, Crônicas de arte, de história, de costume, de cultura da vida, n. 8, 26 out. 1958.
______. Neo-concretismo al Belvedere da Sé. Arquivo MAM-BA (Museu de Arte Moderna da Bahia, Salvador), s/d.
______. Técnica e Arte. In: Diário de Notícias de Salvador, 3º caderno, Salvador, p. 1-2, 23 out. 1960.
REVISTA MAPA, Salvador, n.3, 1958.
REVISTA A, CULTURA DELLA VITA, Itália, n.8, jun 1946.
REVISTA HABITAT, São Paulo, n.4, jul/ago/set 1951.
BNDIGITAL. Diário de Notícias (Salvador, 1875). Publicado em 10 de novembro de 2015. Disponível em: <https://bndigital.bn.gov.br/artigos/diario-de-noticias-salvador-1875/>. Acesso em 18 de setembro de 2019.
CPC: Centro Populares de Cultura. Anteprojeto do Manifesto do Centro Popular de Cultura, redigido em março de 1962. In: HOLLANDA, Heloísa B. Impressões de Viagem: CPC, Vanguarda e Desbunde. São Paulo: Brasiliense, 1981
D'ALMEIDA, Alfredo Dias. Caravana Farkas (1968-1970): A cultura popular (re)interpretada pelo documentário - Um estudo de folkmídia. 2003. 159 f. Dissertação (Mestrado em Comunicação Social) - Universidade Metodista de São Paulo. São Bernardo do Campo, 2003.
FERREIRA, Ayrson Heráclito Novato. Além dos baihunos: tensões nas artes baianas e poéticas visuais à margem. 2016. 129 p. Tese (Doutorado em Comunicação e Semiótica) - Pontifícia Universidade Católica De São Paulo. São Paulo, 2016.
GRINOVER, Marina Mange. Uma ideia de arquitetura: escritos de Lina Bo Bardi. 2010. 257 p. Dissertação (Mestrado em Arquitetura e Urbanismo) - Faculdade de Arquitetura e Urbanismo/USP. São Paulo, 2010.
HOLLANDA, Heloísa B. Impressões de Viagem: CPC, Vanguarda e Desbunde. São Paulo: Brasiliense, 1981
LIERNUR, Jorge Francisco. La casa del Dr. Curutchet. In: La Red Austral: obras y projectos de Le Corbusier y sus discípulos en la Argentina: 1924-1965. Buenos Aires: Prometeo Libros, 2012, p. 375-417.
LIMA, Zeuler R. M. de A. Lina Bo Bardi. New Haven: London: Yale University Press, 2013. 239 p.
MUNIZ, Sérgio (org) A Caravana Farkas, documentários 1964 - 1980. Catálogo da mostra realizada no Centro Cultural Banco do Brasil/RJ. Rio de Janeiro, 1997. 48 p.
PINHEIRO, Bruno. Uma Bahia em construção: Pierre Verger e Odorico Tavares na revista O Cruzeiro, 1946-1951. Dissertação (Mestrado em Estética e História da Arte) - Museu de Arte Contemporânea da Universidade de São Paulo. São Paulo, 2016.
RAMOS, Clara Leonel. As múltiplas vozes da Caravana Farkas e a crise do “modelo sociológico”. 2007. 164 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Da Comunicação) - Universidade de São Paulo. São Paulo, 2007.
RlSÉRlO, Antonio. Avant-garde na Bahia. São Paulo: Instituto Lina Bo e P. M. Bardi, 1995. 259 p.
RUBINO, Silvana. Rotas da modernidade: trajetória, campo e história na atuação de Lina Bo Bardi, 1047-1968. 2002. 262 p. Tese (Doutorado em Antropologia) ”“ Universidade Estadual de Campinas. Campinas, 2002.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Paranoá: journal of Architecture and Urbanism
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista. http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).