Casa Suindara: formação, experimentação e construção no habitat rural
DOI:
https://doi.org/10.18830/issn.1679-0944.n17.2016.09Keywords:
Design build program, Popular housing, Rural settlements, Social technologiesAbstract
Suindara House results from an experiment in social and university extension, within the context of a design build program, in which, from the production of family housing in an agrarian reform rural settlement, practices of architectonic conception and execution that can be classified as collective, dialectic and sustainable, were experimented and analysed. The processes of learning and knowledge building occurred complementarily and simultaneously to the constructive practices and to social technologies development, performed based on the use of local, natural and reused materials. From this perspective, the articulation between the academic world and the social reality of the rural settlement provided the rapprochement and interaction between scientific, technical and popular knowledge. Beyond involvement in the process, the resident family revealed itself to be a protagonist in the action and a training agent of participants on the building site.This work briefly presents the execution process of the design build program, analysing the experience through productive and educational dimensions, where the training process is realised through social work, which in turn is established as an educational principle.
Downloads
References
BERGAMASCO, Sônia Maria; NORDER, Luiz Antonio Cabello. O que são assentamentos rurais. São Paulo (SP): Editora Brasiliense, 1996.
CARNEIRO, Maria José ; MALUF Renato Sérgio. Para além da produção: multifuncionalidade e agricultura familiar. Rio de Janeiro: MAUAD, 2003.
FERREIRA, Thiago Lopes, Arquiteturas vernáculas e processos contemporâneos de produção: Formação, experimentação e construção em um assentamento rural. Tese de doutorado em arquitetura. Grenoble: Universidade de Grenoble em cotutela com a Universidade de São Paulo, 2014.
FERRO, Sérgio. Arquitetura e trabalho livre. São Paulo (SP): Cosac Naify, 2006.
FINDELI, Alain; COSTE, Anne. De la recherche-création à la recherche-projet: un cadre théorique et méthodologique pour la recherche architecturale [en ligne]. 2007. [s.l.] : Lieux communs, n°10. Disponible sur : < http://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00978330 > (consulté le 29 septembre 2014).
FRANCO, Maria Amélia S. Pedagogia da Pesquisa-Ação. In : Educação e Pesquisa. set./dez. Vol. 31, n° 3, p. p. 483”‘502, 2005.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo (SP): Paz e Terra, 1997.
FREIRE, Paulo; FAUNDEZ, Antônio. Por uma pedagogia da pergunta. Rio de Janeiro (RJ): Paz e Terra, 1985.
FUNDAÇÃO JOÃO PINHEIRO, Centro de Estatística e Informações ; et al. Déficit habitacional no Brasil: municípios selecionados e microrregiões geográficas. Belo Horizonte (MG): Fundação Joaão Pinheiro, Governo de Minas Gerais, 2013.
INO, Akemi; SHIMBO, Ioshiaqui (coord.). O encontro de famílias e assessores: organizando grupos para projetos de habitação rural. Caixa Econômica Federal, 2007.
LEITE, Sérgio Pereira. Impactos dos assentamentos: um estudo sobre o meio rural brasileiro. Brasília; São Paulo : INSTITUTO NACIONAL DE COLONIZAÇÃO E REFORMA AGRÁRIA (NEAD); Ministério do Desenvolvimento Agrário (INCRA), Editora UNESP, 2004.
MARTINS, José de Souza. Os camponeses e a política no Brasil. Petrópolis (RJ): Vozes, 1986.
MOREIRA, Roberto José. Terra, poder e território. São Paulo: Expressão Popular, 2007.
VALADARES, Alexandre Arbex. O gigante invisível: território e população rural para além das convenções oficiais. Brasília (DF): IPEA. Coll. Texto para discussão, 2014.
WANDERLEY, Maria de Nazareth B. A ruralidade no Brasil moderno. Por un pacto social pelo desenvolvimento rural. In : GIARRACCA, Norma, Una nueva ruralidad en América Latina? [en ligne]. Argentina : CLACSO, Buenos Aires, 2001. Disponible sur: < http://bibliotecavirtual.clacso.org.ar/ar/libros/rural/wanderley.pdf >
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista. http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).