The training of museum educators in Brazil

Authors

  • Renata Silva Almendra Instituto Brasileiro de Museus

Keywords:

Educação não formal; museus; Política Nacional de Educação Museal; universidade; licenciatura.

Abstract

This article presents an analysis of the training of museum educators in Brazil and the relationships between museums and universities with regard to training, professionalization and research in the field of museum education. To this end, it intertwines the results obtained by the “National Survey of Educational Practices of Brazilian Museums: an overview based on the National Policy on Museum Education – PemBrasil”, carried out in 2022 and published in July 2023, with a survey of the curricular matrices of the courses of Museology from 13 public universities. There are a series of challenges to be faced to provide a closer relationship between universities and museums, especially regarding the training and professionalization of educators to work in these non-formal educational spaces.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALMENDRA, Renata; CASTRO, Fernanda; COSTA, Marielle. (2022). Pesquisa Educação Museal Brasil – PEMBrasil: conhecer as práticas educativas dos museus brasileiros para fundamentar a política nacional de educação museal. In: Anais do XVIII Encontro de Estudos Multidisciplinares em Cultura. Salvador, Bahia, agosto de 2022.

CANEDO, Daniele Pereira; SEVERINO, José Roberto [et al.]. Pesquisa nacional de práticas educativas dos museus brasileiros: um panorama a partir da Política Nacional de Educação Museal - Relatório Final. 1 ed. Joinville, SC: Casa Aberta Editora e Livraria; Instituto Brasileiro de Museus, 2023.

CASTRO, Fernanda Santana Rabelo de. (2019). A construção do campo da educação museal: políticas públicas e prática profissional. In: Redoc – Revista Docência e Cibercultura. Vol. 3, n. 2, maio-agosto de 2019.

GRUZMAN, Carla; SOARES, Ozias Jesus. O lugar da pesquisa na educação museal: desafios, panorama e perspectivas. In: Redoc - Revista Docência e Cibercultura. Vol. 3, n. 2, maio-agosto de 2019.

INSTITUTO BRASILEIRO DE MUSEUS. Caderno da Política Nacional de Educação Museal. Brasília/DF: IBRAM, 2018.

PAULA, Dalva de et al. (2018). A experiência de construção da Política Nacional de Educação Museal. Revista MUSAS, n.8, p.199-207.

Published

2024-07-16

How to Cite

Silva Almendra, R. (2024). The training of museum educators in Brazil. Museologia & Interdisciplinaridade, 13(25), 108–120. Retrieved from https://periodicos.unb.br/index.php/museologia/article/view/51743