Olhares cruzados

interfaces entre História, Educação e Museologia

Authors

  • Zita Rosane Possamai

DOI:

https://doi.org/10.26512/museologia.v3i6.16692

Keywords:

Museology, History of Museum, History of Education, field, discipline

Abstract

This article considers the interdisciplinary intersections between History of Education and Museums History, for understanding the relationship between Museology and Education in historical perspective. It begins by the mapping of disciplinary settings of History of Education and History of Museums in order
to verify their independent pathways and dialogues already built, opening new possibilities for understanding the History of the relationship between museums and education. Finally, it would like to emphasize the importance of historicizing the representation and practices in education in museums in order to better
understand and delimit their educational actions in the present.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ABREU, Regina. A fabricação do imortal: memória, história e estratégias de consagração no Brasil. Rio de Janeiro: Lapa/Rocco, 1996.

BABELON, Jean-Pierre. Le Louvre: demeure des rois, temple des arts. In : NORA, Pierre. Les lieux de mémoire. Paris: Gallimard, 1984. Tomo II La nation.

BASTOS, Maria Helena Camara. Pro Patria Laboremus: Joaquim José de Menezes Vieira (1848-1897). Bragança Paulista: EDUSF, 2002.

BASTOS, Maria Helena Camara. Método intuitivo e lições de coisas por Ferdinand Buisson. História da Educação, v. 17, n. 39, p. 231-253, set. dez. 2013.

BREFE, Ana Claudia Fonseca. Museu Paulista: Affonso de Taunay e a memória nacional. São Paulo: Editora UNESP/Museu Paulista, 2005.

BRUNO, Maria Cristina Oliveira. Definição de Cultura ”“ os caminhos do enquadramento, tratamento e extroversão da herança patrimonial. In: BITTENCOURT, José Neves (org.); JULIÃO, Letícia (coord.). Cadernos de Diretrizes Museológicas 2: mediação em museus: curadorias, exposições, ação educativa. Belo Horizonte: Secretaria de Estado de Cultura de Minas Gerais, Superintendência de Museus, p.14 - 23, 2008.

BOURDIEU, Pierre. O poder simbólico. Rio de Janeiro: Difel, 1989.

BURKE, Peter (Org.). A escrita da história: novas perspectivas. Trad. Magda Lopes. São Paulo: UNESP, 1992.

CANCLINI, Néstor García. O patrimônio cultural e a construção imaginária do nacional. Trad. Maurício Santana Dias. Revista do Patrimônio histórico e Artístico Nacional, n. 23, p. 95 ”“ 115, 1994.

CARTOLANO, M. T. P. As lições de coisas na reforma Benjamim Constant, de 1890. In: I Congresso Luso-Brasileiro de História da Educação, 1996, Lisboa. Leitura e Escrita em Portugal e no Brasil 1500-1970, 1996. v. II. p. 193-200.

CARVALHO, Marta Maria Chagas de; NUNES, Clarice. Historiografia da educação e fontes. Cadernos ANPED, Porto Alegre, ANPED, n. 5, p. 7-64, 1993.

CERTEAU, Michel de. A escrita da história/ Michel de Certeau; tradução de Maria de Lourdes Menezes; revisão técnica Arno Vogel. 3. Ed. Rio de Janeiro: Forense, 2011.

CHARTIER, Roger. História cultural: entre práticas e representações. Trad. Maria Manuela Galhardo. Lisboa: Difel, 1990.

CHARTIER, Roger. O mundo como representação. Estudos Avançados. São Paulo, n. 11(5), p. 173-191, 1991.

CHARTIER, Roger. Pierre Bourdieu e a História. Topoi, Rio de Janeiro, mar. 2002, p. 139-182.

DESVALLÉES, André; MAIRESSE, François. (Dir.). Concepts clés de muséologie. Paris: Armand Colin, 2010.

FONSECA, Thaís Nivea de Lima. História da educação e história cultural. In: FONSECA, Thaís Nivea de Lima; VEIGA, Cynthia Greive. História e historiografia da educação no Brasil. Belo Horizonte: Autêntica, 2003.

FRAGO, Antonio Viñao. Historia de la educación y historia cultural: posibilidades, problemas, cuestiones. Revista Brasileira de Educação, n. 0, set.out. nov. dez. 1995, p. 63-82.

FOUCAULT, Michel. A ordem do discurso. Trad. Laura Fraga de Almeida Sampaio. São Paulo: Loyola, 1996.

GAEHTGENS, Thomas W. Le musée historique de Versailles. In : NORA, Pierre. Les lieux de mémoire. Paris: Gallimard, 1984. Tomo II La nation.

GARCÃA, Susana V. Museos escolares, colecciones y la enseñanza Elemental de las ciencias naturales en la Argentina de fines del siglo XIX. História, Ciências, Saúde ”“ Manguinhos, Rio de Janeiro, v.14, n.1, p.173-196, jan. mar. 2007.

GUIMARÃES, Manoel Luis Salgado. Nação civilizatória nos trópicos: O Instituto Histórico e Geográfico Brasileiro e o Projeto de uma História Nacional. Estudos Históricos, Rio de Janeiro, n. 0, p. 5 ”“ 27, 1988.

GUIMARÃES, Manoel Luis Salgado. Vendo o passado: representação e escrita da história. Anais do Museu Paulista. São Paulo. N. Sér. v.15. n.2. p. 11-30. jul- dez. 2007.

HARTOG, François. Tempo e patrimônio. Varia História, Belo Horizonte, v. 22, nº 36: p.261-273, Jul/Dez 2006.

HUNT, Lynn. A nova história cultural. Trad. Jefferson Luiz Camargo. São Paulo: Martins Fontes, 1992.

JULIÃO, Letícia. Museu e historicidade. In: 37º Simpósio Internacional do ICOFOM, p. 1-15, Paris, 2014.

KNAUSS, Paulo. O desafio de fazer história com imagens: arte e cultura visual. Artcultura, Uberlância, v. 8, n. 12, p. 97-115, jan./jan., 2006.

KUHLMANN JÚNIOR, Moysés. As grandes festas didáticas: a educação brasileira e as exposições internacionais (1862-1922). Bragança Paulista: Editora da Universidade São Francisco, 2001.

LE GOFF, Jacques. História e memória. Trad. Suzana Ferreira Borges. Campinas: Ed. UNICAMP, 1994.

LOPES, Maria Margaret. Brasil descobre a pesquisa científica. São Paulo: Hucitec, 1997.

MAJAULT, Joseph. Le Musée Pédagogique : origines et foundation (1872-1979). Paris: CNDP, 1979.

NEDEL, Letícia Borges. Breviário de um museu mutante. Horizontes antropológicos, Porto Alegre, ano 11, n. 23, p. 87-112, jan./jun. 2005.

NORA, Pierre. Les lieux de mémoire. Paris: Gallimard, 1984.

NÓVOA, António. Por que a história da educação. In: STEPHANOU, Maria; BASTOS, Maria Helena. Histórias e memórias da Educação no Brasil. Vol I: Século XVI-XVIII. Petrópolis, RJ: Vozes, 2004.

PESAVENTO, Sandra. Em busca de uma outra história: imaginando o imaginário. Revista Brasileira de História, v. 15, n. 29, p. 9-27, 1995.

PESAVENTO, Sandra Jatahy. História e História Cultural. 2 ed. São Paulo: Autêntica, 2008.

PETRY, Marilia Gabriela; SILVA, Vera Lucia Gaspar da. Museu escolar: sentidos, propostas e projetos para a escola primária (séculos 19 e 20). História da Educação, v. 17, n. 41, set. dez. 2013, p. 79-101.

POMIAN, K. Musée, nation, musée national. Le Débat, Paris, v. 65, p. 166-175, mai./juin. 1991.

POMMIER, Edouard. Naissance des musées de province. In : NORA, Pierre. Les lieux de mémoire. Paris: Gallimard, 1984. Tomo II La nation.

POSSAMAI, Zita Rosane. Nos bastidores do museu: patrimônio e passado da cidade de Porto Alegre. Porto Alegre: Est Edições, 2001.

POSSAMAI, Zita Rosane. “Lição de Coisas” no museu: o método intuitivo e o Museu do Estado do Rio Grande do Sul, Brasil, nas primeiras décadas do século XX. In: Arquivos Analíticos de Políticas Educativas. vol. 20, nº 43, 2012.

POULOT. Dominique. Alexandre Lenoir et les musées des monuments français. In : NORA, Pierre. Les lieux de mémoire. Paris: Gallimard, 1984. Tomo II La nation.

POULOT, Dominique. Musée, nation, patrimoine 1789-1815. Paris: Gallimard,1997.

POULOT, Dominique. Musées et muséologie. Paris : La Découvert, 2009.

RUSSIO, Waldisa. Museologia e museu. In: BRUNO, Maria Cristina de Oliveira. Waldisa Rússio Camargo Guarnieri: textos e contextos de uma trajetória profissional. V. 1. São Paulo: Pinacoteca do Estado de São Paulo, ICOM Brasil, 2010.

SANTOS, Myriam Sepúlveda dos. A escrita do passado em museus históricos: museu, memória e cidadania. São Paulo: Garamond, 2006.

SCHWARCZ, Lilia Moritz. O espetáculo das raças: cientistas, instituições e questão racial no Brasil, 1870-1930. São Paulo: Companhia das Letras, 2005.

VALDEMARIN, Vera T. Método intuitivo: os sentidos como janelas e portas que se abrem para um mundo interpretado. In: SOUZA, R.F.; VALDEMARIN, V.T.; ALMEIDA, J.S. O legado educacional do século XIX. Araraquara: UNESP, 1998.

VASCONCELLOS, Camilo Mello. Imagens da Revolução Mexicana: o Museu Nacional de História do México (1940-1982). São Paulo: Alameda, 2007.

VIDAL, Diana Gonçalves; FARIA FILHO, Luciano Mendes. História da educação no Brasil: a constituição histórica do campo e sua configuração atual. In: VIDAL, Diana Gonçalves; FARIA FILHO, Luciano Mendes. As lentes da história: estudos de história e historiografia da educação no Brasil. São Paulo: Autores Associados, 2005.

VIDAL, Diana Gonçalves. Por uma pedagogia do olhar: os museus escolares no final do século XIX. In: VIDAL, Diana Gonçalves e SOUZA, Maria Cecília Cortez Christiano. (Org.). A memória e a sombra: a escola brasileira entre o Império e a República. Belo Horizonte: Autêntica, 1999.

VIDAL, Diana Gonçalves. Museus pedagógicos e escolares: inovação pedagógica e cultura material escolar no Império Brasileiro. In: ALVES, Claudia; MIGNOT, Ana Chrystina (Org.). História e historiografia da educação ibero-americana: projetos, sujeitos e práticas. Rio de Janeiro: Quartet - Faperj - SBHE, 2012.

Published

2015-04-09

How to Cite

Possamai, Z. R. (2015). Olhares cruzados: interfaces entre História, Educação e Museologia. Museologia & Interdisciplinaridade, 3(6), 17–32. https://doi.org/10.26512/museologia.v3i6.16692

Issue

Section

Dossiê - Museologia e Educação