Challenges to inclusion of students with hearing impairment in a mathematics class

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/lc.v25.2019.23252

Keywords:

Inclusion, Hearing Impairment, Mathematics, Classroom, Multidisciplinary Team

Abstract

This paper addresses the challenge of thinking about the inclusion of students with hearing impairment in a Mathematics class. We challenge the simplistic view which regards the different professionals involved in their functions without establishing a coordination between them. We propose a set of good teaching practices that help teachers of Mathematics and the interpreter to face the difficulties inherent to the inclusion of students with hearing impairment in the Mathematics class and, in particular, we discuss the development of collaborative work among the different professionals involved

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Anabela Cruz-Santos, Universidade do Minho

Doutora em Estudos da Criança (Educação Especial) pela Universidade do Minho, Portugal. É Professora da Universidade do Minho - Portugal, atuando no Departamento de Psicologia da Educação e Educação Especial (DPEEE)

Maria Helena Martinho, Universidade do Minho

Doutora em Didáctica da Matemática pela Universidade de Lisboa, Portugal. É Professora da Universidade do Minho - Portugal, atuando no Instituto de Educação, no Departamento de Estudos Integrados de Literacia, Didáctica e Supervisão. 

References

Albino, I. (2009). Alunos surdos e a matemática: Dois estudos de caso no 12.º ano de escolaridade do ensino regular. Dissertação de Mestrado não publicada, Faculdade de Ciências, Universidade de Lisboa, Portugal.

Almendra, I. M. S. (2015). Análise e identificação dos termos matemáticos utilizados no 1.º e 2.º ciclos do Ensino Básico e sua correspondência na Língua Gestual Portuguesa. Dissertação de Mestrado, Universidade do Minho, Portugal.

Amaral, M. A., Coutinho, A., & Martins, M. R. (1994). Para uma gramática da Língua Gestual Portuguesa. Braga: Psiquilibrios.

Anthony, G., & Walshaw, M. (2009). Characteristics of effective teaching of Mathematics: A view from the West. Journal of Mathematics Education, 2(2), 147164.

Arroio, R. (2013). Ensino de Matemática para alunos surdos com a utilização de recursos visuais. Dissertação de Mestrado não publicada, Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro, Brasil.

Baptista, M. (2012). Educar e comunicar na surdez. Coimbra: Grácio Editor.

Barbosa, S., Magalhães, A., Silva, J., Silva, L., Santos., M., Freitas., P., Ramos., V., & Costa, V. (2016). O intérprete de Língua Gestual Portuguesa: Conhecer a profissão. Belas Infiéis, 5(1), 131-146.

Barbosa, S., Martins, T., Macedo, V., & Sousa, A. L. (2016). O/a intérprete de Língua Gestual Portuguesa e o voluntariado. Educação, Sociedade & Culturas, 191- 207.

Boaler, J. (2016). Mathematical mindsets: Unleashing students’ potential through creative math, inspiring messages and innovative teaching. San Francisco: Jossey-Bass.

Canavarro, A. P. (2011). Ensino exploratório da Matemática: Práticas e desafios. Educação e Matemática, 115, 11-17.

Carmo, H., Martins, M., Morgado, M., & Estanqueiro, P. (2007). Programa Curricular de Língua Gestual Portuguesa - Educação Pré-Escolar e Ensino Básico. Ministério da Educação - DGIDC.

Coelho, O. (2005). Perscrutar e escutar a surdez. Santa Maria da Feira: Afrontamento.

Correia, L. M. (2008). Inclusão e necessidades educativas especiais: Um guia para educadores e professores. Porto: Porto Editora.

Correia, L. M. (2017). Fundamentos em educação especial: Guia prático para educadores e professores. Braga: Flora Editora.

Guerreiro, A., Ferreira, R. A. T., Menezes, L., & Martinho, M. H. (2015). Comunicação na sala de aula: a perspetiva do ensino exploratório da matemática. Zetetiké, 23(44), 279-295.

Martinho, M. H., & Gil, P. D. B. (2014). O professor e o desenvolvimento da capacidade de argumentação: Equações do 2.º grau na Antiga Babilónia com alunos do 9.º ano. In J. P. da Ponte (Org.), Práticas profissionais de professores de Matemática (pp. 313-340). Lisboa: Universidade de Lisboa.

Menezes, L., Ferreira, R. A. T., Martinho, M. H., & Guerreiro, A. (2014). Comunicação nas práticas letivas dos professores de Matemática. In J. P. da Ponte (Org.), Práticas profissionais de professores de Matemática (pp. 135-161). Lisboa: Universidade de Lisboa.

Menezes, L., Oliveira, H., & Canavarro, A. P. (2015). Inquiry-based mathematics teaching: The case of Célia. In U. Gellert, J. Gimenez Rodriguez, C. Hahn & S. Kafoussi (Eds.), Educational paths to Mathematics (pp. 305-321). Cham: Springer.

Mesquita, I., & Silva, S. (2009). Guia prático de Língua Gestual Portuguesa – Ouvir o silêncio. Braga: Editora Nova educação, Lda.

Morgado, M. (2012). Ensinar e aprender a Língua Gestual Portuguesa como L2. Lisboa: Universidade Católica Editora.

National Council of Teachers of Mathematics (2017). Princípios para a ação: Assegurar a todos o sucesso em Matemática. Lisboa: Associação de Professores de Matemática.

National Technical Institute for the Deaf (2017). An Overview: The best education for deaf and hard-of-hearing students. Rochester: RIT.

Nunes, R. (2000). Perspectivas na integração da pessoa surda. Coimbra: Gráfica de Coimbra.

Nunes, T., & Moreno, C. (1998). Promoting deaf pupils’ achievement in mathematics. Acedido a Abril, 14, 2013 em http://www.acfos.org/publication/ourarticles/pdf/acfos3/nunes.pdf

Nunes, T., Barros, R., Evans, D., & Burman, D. (2014). Improving deaf children’s working memory through training. International Journal of Speech and Language Pathology and Audiology, 2, 51 – 66. https://doi.org/10.12970/2311-1917.2014.02.02.1

Pereira, F. (2008). Educação Especial: Manual de apoio à prática. Lisboa: Ministério da Educação/DGIDC.

Pereira, F. (2009). Educação bilingue de alunos surdos: Manual de apoio à prática. Lisboa: Ministério da Educação/DGIDC.

Portugal. (2008). Decreto-Lei nº 3/2008 de 7 de janeiro.

Portugal. (2009). Decreto do Presidente da República n.º 71/2009.

Portugal. (2009). Resolução da Assembleia da República n.º 56/2009.

Portugal. (2018). Decreto-Lei n.º 54/2018 de 6 de julho.

Rowland, T. (2008). Researching teachers’ mathematics disciplinary knowledge. In P. Sullivan & T. Wood (Eds.), International handbook of mathematics teacher education: Knowledge and beliefs in mathematics teaching and teaching development (pp. 273298). Rotterdam: Sense.

Sales, E. R. (2013). A visualização no ensino de Matemática: Uma experiência com alunos surdos. Tese de Doutoramento não publicada, Universidade Estadual Paulista (Unesp), Instituto de Geociências e Ciências Exatas, Rio Claro, Brasil.

Spenassato, D., & Gianeta, M. (2009). Inclusão de alunos surdos no ensino regular: Investigação das propostas didático-metodológicas desenvolvidas por professores de matemática no Ensino médio da EENAV. X Encontro Gaúcho de Educação Matemática, Brasil.

Stein, M. K., & Smith, M. S. (1998). Mathematical tasks as a framework for reflection. Mathematics Teaching in the Middle School, 3(4), 268-275.

Tinoco, J., Cruz-Santos, A., & Martinho, M. H. (2013). Comunicação nas aulas de Matemática: Um estudo de caso numa turma do 6.º ano. In L. S. Almeida, B. D. Silva, & A. Franco (Orgs.), Proceedings of XII Congresso Internacional Galego-Português de Psicopegagogia (pp. 5402-5417). Braga: Universidade do Minho.

Tinoco, J., Martinho, M. H., & Santos, A. C. (2018). O uso da língua gestual portuguesa na aprendizagem matemática em alunos com deficiência auditiva: Resultados preliminares. Revista de Educação Matemática - REMat, 15(20), 445-462.

Umbezeiro, M. B., Nogueira, C., Andrade, D., Borges, F., Silva, M., Zanquetta, M., Carneiro, M., & Frizzarini, S. (2013). Surdez, inclusão e matemática. Curitiba- Brasil: Editora CRV.

UNESCO (2009). Policy guidelines on inclusion in education. France: United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization.

Vargas, R. C. (2011). Composição aditiva e contagem em crianças surdas: Intervenção pedagógica com filhos de surdos e ouvintes. Tese de Doutoramento não publicada, Universidade Federal do rio Grande do Sul. Porto Alegre, RS, Brasil.

Published

2019-02-25

How to Cite

Cruz-Santos, A., & Martinho, M. H. (2019). Challenges to inclusion of students with hearing impairment in a mathematics class. Linhas Críticas, 25, e23252. https://doi.org/10.26512/lc.v25.2019.23252

Issue

Section

Dossiê: Educação Matemática

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.