Challenges and perspectives of racial and gender inequality in black women's access to law teaching in Brazil

Authors

Keywords:

Coloniality, Black woman, Black Feminism, Intersectionality, Legal teaching

Abstract

This article addresses the challenges to the inclusion of black women in law teaching in Brazil, from an intersectional perspective regarding race and gender inequalities. To this end, a historical and theoretical framework was outlined, as well as the perspective of black feminism and the use of intersectionality as a critical and analytical praxis, to discuss how the social structure perpetuates inequalities and verticalizations between social relations, specifically in legal education in Brazil and the exclusion of black women. In addition to presenting the data collected in the survey of applicable literature, it was proposed to create public policies with an intersectional approach as a mechanism for confronting and correcting these discrepancies to guarantee diversity.

Author Biographies

Alvaro de Azevedo Gonzaga, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, São Paulo, Brasil

Livre-docente em Direito pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo - PUCSP. Pós-doutor em Direito pela Universidade Clássica de Lisboa e pós-doutor em Direito pela Universidade de Coimbra. Pós-doutor em História dos Povos Indígenas pela Universidade Federal da Grande Dourados - UFGD. Indígena Guarani-Kaiowa. Doutor, mestre e graduado em Direito pela PUCSP. Graduado em Filosofia pela Universidade de São Paulo - USP. Professor da graduação e do PPGD da PUC-SP.

Gisele Pereira Aguiar, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, São Paulo, Brasil

Doutoranda e mestre em Direito pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo - PUCSP. Graduada em Direito pela Universidade Estácio de Sá - RJ. Especialista em Direito Processual Civil pela Universidade Cândido Mendes. Especialista em Direito Antidiscriminatório pela Uni Dom Bosco / Meu Curso. Professora assistente voluntária no curso de Mestrado em Direito da PUCSP.

Thainá Loise Grangeiro Campos, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, São Paulo, Brasil

Mestranda pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo - PUCSP. Especialista em Direito Penal pela ESMP- SP. Graduada em Direito pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUCSP). Atuou como pesquisadora do programa PIBIC-CEPE da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (2017). Pesquisadora voluntária Cátedra Jean Monnet (Fecap/União Europeia) Políticas Europeias para Direitos Humanos e Democracia: o empoderamento de grupos vulneráveis por meio de uma nova cultura de negócios, Grupo de Trabalho (GT) Defensores de Direitos Humanos (2020). Membra do Projeto de Extensão “O Direito na Rua – PEDRU” vinculado a FGV-SP (2023).

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Published

29.07.2024

How to Cite

GONZAGA, Alvaro de Azevedo; AGUIAR, Gisele Pereira; CAMPOS, Thainá Loise Grangeiro. Challenges and perspectives of racial and gender inequality in black women’s access to law teaching in Brazil. InSURgência: revista de direitos e movimentos sociais [InSURgence: rights and social movements journal], Brasília, p. 1–32, 2024. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/insurgencia/article/view/51649. Acesso em: 31 jul. 2024.

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