Popular education around a political platform – the impact of social movements networking for youth rights

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/revistainsurgncia.v9i1.42255

Keywords:

Social movements, Networks, Youth, Popular education

Abstract

The article aimed to discuss the scope of educational activities of collaborative networking in social movements for the rights of youth, through the analysis of popular education activities around the Political Platform created by the Forum of Youths of Greater Belo Horizonte in 2014. The work was developed through the analysis of several documents produced by the Youth Forum, as well as participant observation in the group's activities. The analysis showed that, although the network proposal presupposes horizontality, a mobilizing center is fundamental. Furthermore, there will not necessarily be a dichotomy between grassroots training and social control. Such initiatives are even more necessary in the current Brazilian political context.

Author Biography

Laís Barbosa Patrocino, Universidade do Estado de Minas Gerais, Carangola, Minas Gerais, Brasil

Professora da Universidade do Estado de Minas Gerais; doutora em Saúde Coletiva pela Fundação Oswaldo Cruz Minas Gerais. Cientista social e mestra em Educação pela Universidade Federal de Minas Gerais. Pesquisa nos campos de direitos das juventudes e educação em saúde e sexualidade.

References

CÂMARA, Luciene. Violência contra Adolescentes cresce em BH e Supera RJ e SP. In: O Tempo, 23 de fevereiro de 2015. Disponível em: https://www.otempo.com.br/cidades/violencia-contra-adolescentes-cresce-em-bh-e-supera-rj-e-sp-1.998154. Acesso em: 12 fev. 2020.

CUSTODIO, A. Teoria da proteção integral: pressuposto para compreensão do direito da criança e do adolescente. Revista do Direito, n. 29, p. 22-43, 30 jan. 2008.

CAMPOS, Rogério Cunha. Protagonismo recente dos movimentos sociais em política, educação e cultura. In: SOARES, Leôncio ; GIOVANETTI, Maria Amélia; GOMES, Nilma Lino (orgs.). Diálogos na educação de jovens e adultos. Belo Horizonte: Autêntica, 2005, p.133-148.

DAYRELL, Juarez Tarcísio; MOREIRA, Maria Ignez Costa; STENGEL, Márcia. Juventudes Contemporâneas - Um Mosaico de Possibilidades. Belo Horizonte: PUC Minas, 2011.

DOMÍNGUEZ, María Isabel. Los movimientos sociales y la acción juvenil: apuntes para un debate. Sociedade e Estado, n. 21, p. 67-83, jan. 2006.

Fórum das Juventudes da Grande BH. Disponível em: http://forumdasjuventudes.org.br/ Acesso em: 12 fev. 2020.

FREIRE, P. Extensão ou comunicação?. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1983.

G1. Evasão escolar de crianças e adolescente aumenta 171% na pandemia, diz estudo. In: G1, 02 de dezembro de 2021. Disponível em: <https://g1.globo.com/educacao/noticia/2021/12/02/evasao-escolar-de-criancas-e-adolescente-aumenta-171percent-na-pandemia-diz-estudo.ghtml. Acesso em: 09 mar. 2022.

GOHN, Maria da Glória. Teorias sobre os movimentos sociais: o debate contemporâneo. In: 15º Congresso Brasileiro de Sociologia. Curitiba, Brasil, 2011.

GORCZEVSKI, Clovis; MARTIN, Nuria Belloso. A necessária revisão do conceito de cidadania: movimentos sociais e novos protagonistas na esfera pública democrática. Santa Cruz do Sul: EDUNISC, 2011.

IPEA. Atlas da violência 2019. Organizadores: Instituto de Pesquisa Econômica Aplicada; Fórum Brasileiro de Segurança Pública. Brasília: Rio de Janeiro: São Paulo: Instituto de Pesquisa Econômica Aplicada; Fórum Brasileiro de Segurança Pública. 2019.

Juventudes contra Violência. Disponível em http://juventudescontraviolencia.org.br/. Acesso em: 12 fev. 2020.

MONTAÑO, Carlos Eduarado. O projeto neoliberal de resposta à “questão social” e a funcionalidade do “terceiro setor”. Lutas Sociais, n. 8, p. 53-64, 2002.

SILVA, Regina Helena Alves da. Ruas e redes: dinâmicas dos protestos BR. Belo Horizonte: Autêntica, 2014.

TOMAZELLI, Indiana; VARGAS, Mateus. Ministérios do Trabalho e Educação sofrem maiores cortes no Orçamento de 2022. In: Folha de S. Paulo, 24 jan. 2022. Disponível em: https://www1.folha.uol.com.br/mercado/2022/01/bolsonaro-corta-r-32-bi-do-orcamento-mas-mantem-reserva-para-reajuste-de-servidor.shtml. Acesso em: 09 mar. 2022.

VINADÉ, Taiani Farias; GUARESCHI, Pedrinho Arcides. Inventando a contra-mola que resiste: um estudo sobre a militância na contemporaneidade. Psicologia e Sociedade, n. 19, p. 68-75, dez. 2007.

WAILSENFISZ, Julio Jacobo. Juventude Viva - Homicídios e Juventude no Brasil. Mapa da Violência 2013. Brasília: Secretaria-Geral da Presidência República, 2013.

Published

08.10.2022

How to Cite

BARBOSA PATROCINO, Laís. Popular education around a political platform – the impact of social movements networking for youth rights. InSURgência: revista de direitos e movimentos sociais [InSURgence: rights and social movements journal], Brasília, v. 9, n. 1, p. 527–542, 2022. DOI: 10.26512/revistainsurgncia.v9i1.42255. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/insurgencia/article/view/42255. Acesso em: 27 jul. 2024.

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.