Análise Linguística como prática de sala de aula: ensinando/aprendendo verbos no Ensino Fundamental I
DOI:
https://doi.org/10.26512/rhla.v15i1.1421Palabras clave:
Ensino;, Gramática;, Análise Linguística;, VerboResumen
Resumo
Este artigo tem por objetivo mostrar como a classe gramatical do verbo é trabalhada em um material didático, elaborado pelo Grupo Educacional Etapa, voltado para o 4º ano do Ensino Fundamental I. Para tal, realizamos a análise de algumas atividades, com a finalidade de perceber se são atividades de cunho epilinguístico ou reproduções de exercícios metalinguísticos. O texto foi organizado em três seções destinadas: à discussão acerca do ensino de gramática; ao foco na classe dos verbos; e à análise de algumas atividades do material selecionado como corpus, articulada com a proposta de práticas reflexivas como a de Análise Linguística.
Palavras-chave: Ensino. Gramática. Análise Linguística. Verbo.
Linguistic Analysis as class practice: teaching/learning verbs in the elementary school
Abstract
This paper aims to show how the grammatical category of the verb is presented in a coursebook, prepared by Etapa Educational Group, for the 4th year of Primary Education in Brazil. In order to do that, we make the analysis of some activities in order to understand if the activities comprise epilinguistic features or if they are simply reproductions of meta-linguistic exercises. The text is organized in three sections: the discussion about teaching grammar; the focus on the category of verbs; and the analysis of some activities selected as corpus, combined with the here proposed reflective practice known as Linguistic Analysis.
Keywords: Teaching. Grammar. Linguistic Analysis. Verb.
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