Newly-school-enrolled adults' conceptions on writing and literacy

Authors

  • Patrícia Cardoso Batista Universidade Estadual de Londrina
  • Ana Lúcia de Campos Almeida Universidade Estadual de Londrina
  • Rosangela Maria de Almeida Netzel Universidade Estadual de Londrina

DOI:

https://doi.org/10.26512/rhla.v18i1.25029

Keywords:

literacy, orality, writing, adults

Abstract

In this research, carried out with newly enrolled students of the "Youth and Adult Education" (EJA) program, we seek to investigate the value attributed to the writing culture. Thus, the main question of inquiry is: what conceptions do the graduates of "Youth and Adult Education" have about writing? This is a relevant issue because it’s important to understand the adults' point of view about the daily life in the literate society and the evaluation they make regarding the impact of studies in the educational program on their social practices. We used as methodological routing the qualitative research field, from semi-structured interviews with four people who attended this school modality, and in the discursive textual analysis, we list the data in categories. As a theoretical basis, we consider the Studies of Literacy. Finally, we highlight the benefits that participants attribute to their social practices from learning or improving written language. Through this discussion, we intend to contribute to the students of the EJA being understood by researchers and educators, motivating interventions that favor this public.

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Author Biographies

Patrícia Cardoso Batista, Universidade Estadual de Londrina

Mestre em Estudos da Linguagem pela Universidade Estadual de Londrina (2019). Especialista em Língua Portuguesa e Literatura (2018). Graduada em Letras - Português/Espanhol pela Universidade Estadual do Norte do Paraná (2016).

Ana Lúcia de Campos Almeida, Universidade Estadual de Londrina

Possui graduação em Letras pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (1976), mestrado em Linguística Aplicada pela Universidade Estadual de Campinas (1999) e doutorado em Linguística Aplicada pela Universidade Estadual de Campinas (2005). Atualmente é docente do departamento de Letras Vernáculas e Clássicas da Universidade Estadual de Londrina - PR. Tem experiência na área de Letras, com ênfase em Linguística Aplicada, atuando principalmente nos seguintes temas: letramento, práticas de ensino de língua materna e formação de professores.

Rosangela Maria de Almeida Netzel, Universidade Estadual de Londrina

Doutoranda em Estudos da Linguagem pela Universidade Estadual de Londrina (UEL). Mestra em Ensino de Ciências Humanas, pela UTFPR (2016). Especialista em Literatura e Estudos da Linguagem (2009), e em Ensino-Aprendizagem de Língua Inglesa (2012). Graduada em Letras Anglo-Portuguesas pela FAFICOP, em 2007 (atual UENP - CP), e em Pedagogia (2ª Licenciatura), em 2017. Docente dos Anos Iniciais do Ensino Fundamental, pela Prefeitura Municipal de Londrina, e Professora Colaboradora no Departamento de Educação da Universidade Estadual de Londrina (UEL).

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Published

2019-06-01

How to Cite

Batista, P. C., Campos Almeida, A. L. de, & Netzel, R. M. de A. (2019). Newly-school-enrolled adults’ conceptions on writing and literacy. Revista Horizontes De Linguistica Aplicada, 18(1), 57–79. https://doi.org/10.26512/rhla.v18i1.25029

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