Tarefas de linguagem e funções comunicativas num curso online preparatório para o Celpe-Bras

Authors

  • Ana Luiza Gabatteli
  • Vanessa Borges de Almeida UnB

DOI:

https://doi.org/10.26512/rhla.v17i2.23375

Keywords:

Oral proficiency assessment, Celpe-Bras, Portuguese as second language teaching, Technologies in language teaching

Abstract

This paper is a result of a qualitative action research, which involved the development of an online preparatory course for the Speaking paper of the Celpe-Bras exam. The research question was: what are the contributions of the use of communicative speaking tasks in the preparation for the exam? Three Spanish-speaking students were participants in this study. Data were collected from the synchronous and asynchronous activities students engaged in while taking the course. Results indicate that many communicative functions elicited on the speaking paper of the Celpe-Bras exam were also observed on the tasks and interactions on the course.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALDERSON, L. C.; WALL, D. Does washback exist? Applied Linguistics, v.14, n.2, p. 115-129, 1993. Disponível em: <http://span676-testingnassessment.wikispaces.com/file/view/Anderson+%26+Wall+1993+Backwash+Fact+of+Fiction>. Acesso em: 27 maio 2015.

BACHMAN, L. F. Fundamental considerations in language testing. Oxford: Oxford University Press, 1990.

BAKHTIN, M. Estética da criação verbal. 4 ed. São Paulo: Martins Fontes, 2003.

BARBIRATO, R. C. A tarefa como ambiente para aprender LE. 1999. 216 f. Dissertação (Mestrado em Linguística Aplicada) ”“ Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 1999.

BARBIRATO, R. C. Tarefas geradoras de insumo e qualidade interativa na construção do processo de aprender língua estrangeira em contexto inicial adverso. 2005. 272 f. Tese (Doutorado em Linguística Aplicada) ”“ Instituto de Estudos da Linguagem, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2005.

BRASIL. Guia do examinando ao exame Celpe-Bras: versão simplificada. Brasília: Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (INEP), MEC, 2013. Disponível em: <http://www.ufrgs.br/acervocelpebras/arquivos/guias/guia-de-capacitacao-para-examinadores-da-parte-oral>. Acesso em: 12 mar. 2015.

BRASIL.CELPE-BRAS. Acervo de provas e documentos públicos do Celpe-Bras. Porto Alegre: Universidade Federal do Rio Grande do Sul, [s.d.]. Disponível em: < http://www.ufrgs.br/acervocelpebras>. Acesso em 30 jan 2019.

BUCK, G. Testing listening comprehension in Japanese university entrance examinations. JALT Journal, v.10, n.1 e 2, p. 12-42, 1988. Disponível em: <http://jalt-publications.org/jj/articles/2810-testing-listening-comprehension-japanese-university-entrance-examinations>. Acesso em: 15 maio 2015.

CONSELHO DA EUROPA. Quadro europeu comum de referência para as línguas: aprendizagem, ensino, avaliação. Coleção Perspectivas Actuais/Educação. Porto: ASA Editores, 2001.

ERFANI, S. S. A Comparative Washback Study of IELTS and TOEFL iBT on Teaching and Learning Activities in Preparation Courses in the Iranian Context. English Language Teaching, v. 5, n. 8, p. 185-195, 2012. Disponível em: <http://dx.doi.org/10.5539/elt.v5n8p185>. Acesso em: 14 maio 2015.

GABATTELI VIEIRA, A. L. Curso online para a Parte Oral do Celpe-Bras: contribuições da avaliação de proficiência para o ensino-aprendizagem de PLE. Dissertação (Mestrado em Linguística Aplicada) ”“ Instituto de Letras, Universidade de Brasília, Brasília, 2016.

HALLIDAY, M. A. K. Functions of language. In: HALLIDAY, M. A. K; HASAN, H. Language, context and text: aspects of language in social-semiotic perspective. Geelong: Deakin University Press, 1988.

HYMES, D. On communicative competence. In PRIDE, J. B.; HOLMES, A. (Eds.). Sociolinguistics: selected readings. Harmondsworth: Penguin, 1972.

LAZARATON, A. A qualitative approach to the validation of language tests. Cambridge: Cambridge University Press, 2002.

LUOMA, S. Assessing speaking. Cambridge: CUP, 2004.

MASSAROTTO, F. A. et al. Vivência comunicativa na aula de LE do ensino médio: alguns resultados. Revista Horizontes de Linguística Aplicada, v. 8, n. 1, p. 113-126, 2009.

O’SULLIVAN, B.; WEIR, C. J.; SAVILLE, N. Using observation checklists to validate speaking-test tasks. Language Testing, v. 19, n. 1, p. 33-56, 2002.

PRABHU, N. S. Second language pedagogy. Oxford: OUP, 1987.

PRETI, O. Educação a distância: uma prática educativa mediadora e mediatizada. PRETI, O. (Org.). Educação a distância: inícios e indícios de um percurso. Cuiabá: NEAD/UFMT, 1996. Disponível em: <http://www.uab.ufmt.br/uploads/pcientifica/ead_pratica_educativa.pdf>. Acesso em: 7 mar. 2015.

SCARAMUCCI, M. V. R. Celpe-Bras: um exame comunicativo. In: CUNHA, M. J.; SANTOS, P. (Orgs.). Ensino e pesquisa em Português para Estrangeiros. Brasília: Editora da UnB, 1999. p. 75-81.

SCARAMUCCI, M. V. R. Proficiência em LE: considerações terminológicas e conceituais. Trabalhos em Linguística Aplicada, vol. 36, p. 11-22, 2000.

SCHLATTER, M. Celpe-Bras: avaliação, ensino e formação de professores de português como língua adicional. In: CELPE-BRAS: um pouco de história. Porto Alegre: Universidade Federal do Rio Grande do Sul, 2014. Disponível em: <http://www.ufrgs.br/acervocelpebras>. Acesso em 30 jan. 2019.

SCHLATTER, M. CELPE-BRAS: Certificado de Língua Portuguesa para Estrangeiros ”“ Breve Histórico. In: CUNHA, M. J.; SANTOS, P. (Orgs.). Ensino e pesquisa em português para estrangeiros. Brasília: Editora da UnB, 1999. p. 97-104.

SHOHAMY, E. Beyond proficiency testing: a diagnostic feedback testing model for assessing foreign language learning. The Modern Language Journal, v. 76, n. 4, p. 513-521, 1992.

XAVIER, R. P. A aprendizagem em um programa temático de língua estrangeira (Inglês) baseado em tarefas em contextos de 5ª série do ensino fundamental. 564 f. 1999. Tese (Doutorado em Linguística Aplicada) ”“ Instituto de Estudos da Linguagem, Universidade de Campinas, Campinas, 1999. Disponível em: < http://www.bibliotecadigital.unicamp.br/document/?code=vtls000188539>. Acesso em: 07 jun. 2015.

ZHENGDONG, G. IELTS Preparation Course and Student IELTS Performance: a case study in Hong Kong. RELC Journal, v. 40, n. 1, p. 23-41, 2009.

Published

2018-12-27

How to Cite

Gabatteli, A. L., & Almeida, V. B. de. (2018). Tarefas de linguagem e funções comunicativas num curso online preparatório para o Celpe-Bras. Revista Horizontes De Linguistica Aplicada, 17(2). https://doi.org/10.26512/rhla.v17i2.23375

Issue

Section

Artigos

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 

You may also start an advanced similarity search for this article.