Participação e experiência estética em Do Corpo à Terra e Objeto e Participação

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/rhh.v8i15.24644

Keywords:

Do Corpo à Terra; Objeto e Participação; Experience; Participation; Brazilian art.

Abstract

Idealized by the art critic Frederico Morais, the exhibitions Do Corpo à Terra and Objeto e Participação were proposed as two parallel and related events. The experimentalism and the radicalism of the artworks shown at the exhibitions made them both memorable art events, which challenged the current censorship and the political persecution in 1970. In this article we propose to reflect on these events according to the idea of art as participation and experience. Our conclusion is that Do Corpo à Terra and Objeto e Participação had an important role encouraging the spectator’s experience, turning him into a collaborator of the creative process, also contributing to the dissolution of art in life’s context.

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Author Biography

Tamara Silva Chagas, Pesquisadora independente

Pesquisadora em História da Arte. Mestre em Arte (linha: Estudos em História, Teoria e Crítica da Arte) pela Universidade Federal do Espírito Santo (2012). Bacharel em Artes Plásticas pela mesma instituição (2008). Tecn´óloga em Gestão de Recursos Humanos pela Universidade Vila Velha (2019). Possui artigos publicados em revistas nacionais e internacionais. 

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Published

2020-04-10

How to Cite

Silva Chagas, T. (2020). Participação e experiência estética em Do Corpo à Terra e Objeto e Participação. History, Histories, 8(15), 137–155. https://doi.org/10.26512/rhh.v8i15.24644