Prudence and Wisdom as High Ways of Happy Life

A Contemporary Interpretation of Aristotelian Ethics

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/rfmc.v10i1.47776

Keywords:

Aristotle. Theory and Practice. Ethics. Virtue. Moral action.

Abstract

Aristotle is indebted to the more precise distinction and elaboration of the concepts of theory and practice. He made philosophy a theoretical knowledge, coining the notion of theory as speculative knowledge of given realities in the world.
However, this theory is no longer a contemplation of Ideas, but of essential and universal realities, arising from an intellectual abstraction of nature. The theoretical knowledge turns to the nature of things to observe their causes and developments.
Alongside theory and in opposition to it, he develops the notion of practice (praxis). In general, it can be said that praxis dominates everything that is operable by man, that is, it concerns properly human action insofar as it is immanent and voluntary. Although theory and practice most often present themselves as completely opposite and independent, it is possible to verify that the Aristotelian system presupposes a certain degree of coherence involving some key concepts of his philosophy. In this sense, the main objective of this seminar is to investigate the ways in which it is possible to think about the relationship between theoretical knowledge and practical knowledge in Aristotle’s philosophy, taking into account excerpts from two of his
main works of maturity, namely, Metaphysics and Nicomachean Ethics.

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Author Biography

Aurelio Oliveira Marques, Universidade de Brasília

Mestre em Filosofia pela Universidade de Brasília (PPG-FIL/ UnB, 2019). Graduado em Filosofia, com dupla habilitação (Licenciatura e Bacharelado) pela mesma Universidade (FIL/ UnB, 2016). Iniciei o curso de Ciência Política na Universidade de Brasília (IPOL/ UnB, Bacharelado Interrompido 2016-2018). Atuei como Docente junto ao Instituto Federal de Brasília (IFB, Campus Samambaia/ 2020-2022) e também na Secretaria de Estado de Educação do Distrito Federal (SEEDF/ 2018-2022). Durante o Mestrado, fui bolsista da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES). Durante a graduação, fui bolsista do Programa Institucional de Bolsas de Iniciação Científica (PIBIC/ CNPq) desenvolvendo artigos acerca da Filosofia Antiga junto ao Departamento de Filosofia da Universidade de Brasília (FIL/ UnB). Sócio efetivo da Sociedade Brasileira de Estudos Clássicos (SBEC). Em suma, possuo interesse nas mais diversas áreas e períodos da Filosofia, sobretudo nos estudos histórico-críticos da ontologia e da epistemologia no período clássico, mas também nos temas éticos e políticos da filosofia. Atualmente, pesquiso no Doutorado a relação entre 'phronesis' e 'sophia' no pensamento de Aristóteles, a fim de observar em que medida o saberes teóricos se relacionam com o saberes práticos. Interesso-me, ademais, pelos processos e pelos objetivos da formação discente, entendendo que toda teoria educacional tem seu ápice no fazer educador-educando e nas recíprocas relações de ensino-aprendizagem. Neste sentido, revelo um profundo interesse na atividade docente e nos pilares educacionais de construção, descentralização e democratização do saber.

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Published

2022-04-30

How to Cite

OLIVEIRA MARQUES, Aurelio. Prudence and Wisdom as High Ways of Happy Life: A Contemporary Interpretation of Aristotelian Ethics. Journal of Modern and Contemporary Philosophy, [S. l.], v. 10, n. 1, p. 199–218, 2022. DOI: 10.26512/rfmc.v10i1.47776. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/fmc/article/view/47776. Acesso em: 23 nov. 2024.