Autonomy and Episteme of Afrodescendent Critical Thinking.

Notes for Latin American Historiography and Literary Criticism.

Authors

  • Rogerio Mendes UFRN

DOI:

https://doi.org/10.26512/cerrados.v32i61.43934

Keywords:

Hispanic American literature. Afrodescendence. Critical Thinking.

Abstract

This paper discusses the absence of Afrodescendent contributions to the formation process of Hispanic American literature by historiography and literary criticism and school curriculum. The predominance of Eurocentric civilizational referents in Latin America is attributed to this fact due to colonial relations on the continent. By presenting how African cosmogonies and cosmovisions are operated and systematized in the American continent, it is intended to possess sensibilities to better understand and articulate, through History, Anthropology and Philosophy, the criticism and the understanding of Afrodescendent literary production in Latin America. Reflection on the purpose that highlights the motivation of the Epistemologies of the South, by approaching the traditional and sapiential foundations that bring Africa and America together, as well as reflections of the Decolonial Collective, with the purpose of (re)thinking the historical, political and social developments of the relationship between Modernity and Coloniality for Latin America, within the scope of the concept of “Cidade Letrada” (RAMA, 1985), the study points out the importance and centrality of ancestral heritage and critical production of genuine and independent Afrodescendent epistemology - such as Afro-realism (DUNCAN, 2006); “Pedagogia da Cimarronaje” (MENDES, 2019); Pedagogia das Encruzilhadas (RUFINO, 2018), “Inscritura” (QUEIROZ, 2007), etc. - in order to better visualize the African and Afrodescendent cultural and intellectual contribution and understanding in the process of formation of Latin America fundamental and critical thinking.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BANCHE, Jerome. Malungaje. Hacia una Poetica de la Diáspora Africana. In: WALSH, Catherine (org) Pedagogías Decoloniales. Prácticas Insurgentes de Resisitir, (Re)exisitir y (Re)vivir. Quito: Ediciones Abya Yala, 2013. p. 165-188.

CASTRO-GÓMEZ, Santiago. La Hybris de Punto Cero: Ciencia, Raza e Ilustración en la Nueva Granada (1750-1816). Bogotá: Editorial Pontificia Universidad Javeriana, 2005.

CORDIVIOLA, Alfredo. Espectros da Geografia Colonial: Uma Topologia da Ocidentalização da América. Recife: Editora Universitária da UFPE, 2013.

______. O Império dos Antagonismos: Escrita e Imagem no Ocaso da Dominação Espanhola na América. Recife: Editora Universitária da UFPE, 2010.

______. Um Mundo Singular. Imaginação, Memória e Conflito na Literatura Hispano-Americana do Século XVI. Recife: Editora Universitária da UFPE, 2005.

DUNCAN, Quince. El Afrorrealismo: Una Nueva Dimensión de la Literatura

Latinoamericana. Habana: La Jiribilla, 2006. Disponível em: http://www.lajiribilla.cu/2006/n272_07/272_06.html Acesso em: 6 out. 2014.

FRANCO, Jean. Historia de la Literatura Hispanoamericana: a partir de la Independencia. Trad. Carlos Pujol. Barcelons: Editorial Ariel, 2009.

FREITAS, Henrique. O Arco e a Arkhé. Ensaios Sobre Literatura e Cultura. Salvador: Ogum’s Toques Negros, 2016.

GLISSANT, Edouard. A Poética da Relação. Trad. Marcela Vieira e Eduardo Jorge de Oliveira. São Paulo: Bazar do Tempo, 2021.

GUILLÉN, Nicolás. Sóngoro Cosongo; Motivos de Son; West Indies Ltd; España, Poema en Cuatro Angustias y Una Esperanza. Buenos Aires: Editora Losada, 1957.

KODJO-GRANDVAUX, Séverine. Filosofias Africanas. Trad. Cleber Daniel Lambert da Silva (coord). São Paulo: Cultura e Barbarie, 2022.

HAMPATE BÁ, Amadou. A Tradição Viva. In: KI-ZERBO, Joseph. História Geral da Africa I: Metodologia e Pré-História da África. Brasília, DF: Unesco, 2010. p. 167-212.

LEFF, Enrique. Racionalidade Ambiental: A Reapropriação Social da Natureza. Trad. Luis Carlos Cabral. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2006.

LOPES, Nei. Enciclopédia Brasileira da Diáspora Africana. São Paulo: Selo Negro, 2011.

MASOLO, Dismas A. Filosofia e Conhecimento Indígena: uma Perspectiva Africana. In: SANTOS, Sousa Boaventura de; MENESES, Maria Paula de (org). Epistemologias do Sul. São Paulo: Cortez, 2010.

MENDES, Rogerio. Pedagogias da Cimarronaje. As Contribuições das Cosmogonias e Cosmovisões Africanas e Afrodescendentes para a Historiografia e Critica Literária Latino-Americana. 238 f. Tese (Doutorado em Teoria da Literatura) – Programa de Pós-Graduação em Letras, Universidade Federal de Pernambuco, 2019.

MIGNOLO, Walter. Desobediencia Epistêmica: Retórica de la Modernidad, Lógica de la Colonialidad y Gramática de la Descolonialidad. Buenos Aires: Ediciones del Signo, 2010.

______. Histórias Locais/Projetos Globais: Colonialidade, Saberes Subalternos e Pensamento Limiar. Tradução: Solange Ribeiro de Oliveira. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2003.

OLIVEIRA, Eduardo. Filosofia da Ancestralidade. Corpo e Mito na Filosofia da Educação Brasileira. Rio de Janeiro: Ape’ku, 2021.

QUEIROZ, Amarino Oliveira de. As Inscrituras do Verbo: Dizibilidades Performáticas da Palavra Poética Africana. 310 f. Tese (Doutorado em Teoria da Literatura) – Programa de Pós-Graduação em Letras, Universidade Federal de Pernambuco, 2007.

RAMA, Ángel. As Cidades e as Letras. Trad. Emir Sader. São Paulo: Boitempo, 2015.

RUFINO, Luiz. Pedagogia das Encruzilhadas. Rio de Janeiro: Mórula Editorial, 2018.

ROSA, Allan da. Pedagoginga, Autonomia e Mocambagem. Rio de Janeiro: Aeroplano, 2013.

SIMAS, Luiz Antonio; RUFINO, Luiz. Por una “Epistemología Macumbera” y una reivindicación de los saberes subalternizados. Revista Diversa, Red de Estudios de la Diversidad Religiosa en Argentina. Entrevista. 2019. Disponível em: http://www.diversidadreligiosa.com.ar/blog/por-una-epistemologia-macumbera-y-una-reivindicacion-de-los-saberes-subalternizados/?fbclid=IwAR30f0E_YTlQaZqJBdMNTtuV7ZTj4rgwwjo6xs0Hnli_Q45YfAgo8E-xY1U. Acesso em: 5 maio 2019.

SIMAS, Luiz Antonio; RUFINO, Luiz. Fogo No Mato: A Ciência Encantadas das Macumbas. Rio de Janeiro: Mórula, 2018.

SOMMER, Doris. Libertades Literarias. La Autoridad de los Autores Afrodescendientes. In: FUENTE, Alejandro de la; ANDREWS, George Reid. In: Estudios Afrolatinoamericanos. Una Introduccion. Buenos Aires; CLACSO; Massachusets: Afro Latin American Research Institute (Harvard University), 2018. p. 381-413.

Published

2023-05-31

How to Cite

Mendes, R. (2023). Autonomy and Episteme of Afrodescendent Critical Thinking.: Notes for Latin American Historiography and Literary Criticism. Revista Cerrados, 32(61), 100–113. https://doi.org/10.26512/cerrados.v32i61.43934

Issue

Section

Dossier - African and Afrodiasporic Literatures: Emancipatory Writings

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.