Writing, Staging and Performance in Rosario Ferré

Authors

  • Stelamaris Coser Universidade Federal do Espírito Santo (UFES), em Vitória (ES), Brasil.

Keywords:

“Sleeping Beautyl”. Performative narrative. Body. Feminine.

Abstract

Spinning, leaping, fleeing; the mask, the risk, transgressive desire. Images and characters in Rosario Ferré’s short-story “La bella durmiente”(“Sleeping Beauty”) evoke Puerto Rican/Latin American dilemmas in interrelated questions of gender, race, and class. Postcolonial and feminist critical thinking, associated with approaches to performance and epistolarity, provides theoretical support for this analysis. Whirling and tense, but also lyrical and musical, Ferré’s performative narrative stages the feminine in a crisscrossing of plural cultures and histories, often painful and dissonant.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Stelamaris Coser, Universidade Federal do Espírito Santo (UFES), em Vitória (ES), Brasil.

Professora do Programa de Pós-Graduação em Letras da Universidade Federal do Espírito Santo (UFES), em Vitória (ES), Brasil.

References

AZEVEDO, Luciene. Estratégias para enfrentar o presente: a performance, o segredo e a memória (Literatura contemporânea no Brasil e na Argentina ”“ dos anos 90 aos dias de hoje). Tese (doutorado em Literatura Comparada). Instituto de Letras/UERJ, Rio de Janeiro, 2004.

BUTLER, Judith. Excitable speech: a politics of the performative. New York: Routledge, 1997.

COSER, Stelamaris. Papéis femininos em Rosario Ferré. In: MACHADO, Lino et al. (Org.). Pessoa, persona, personagem. Vitória: PPGL, 2009. p. 315-326.

COSER, Stelamaris. “Sinceramente, sua”: cartas anônimas em Rosario Ferré. Cadernos de Letras da UFF, Niterói, RJ, n. 45, p. 71-91, 2º semestre 2012. Dossiê: América central e Caribe: múltiplos olhares.

FERRÉ, Rosario. La bella durmiente. In: _____. Papeles de Pandora. 1976. Nova York: Vintage Español, 2000. p. 149-191.

FERRÉ, Rosario. La cocina de la escritura. In:_____. Sitio a Eros. México: Joaquín Mortiz, 1980. p. 13-33. Disponível em: <http://ensayo.rom.uga.edu/antologia/XXA/Ferré/Ferré2.htm>. Acesso em: 23 out. 2009.

FERRÉ, Rosario. La bailarina. In: _____. Papeles de Pandora. 1976. Nova York: Vintage Español, 2000. p. 146-148.

FERRÉ, Rosario. Sleeping Beauty. Tradução Rosario Ferré e Diana L. Vélez. In: VÉLEZ, Diana L. (Ed.). Reclaiming Medusa: short-stories by contemporary Puerto Rican women. 1988. Rev. Ed. San Francisco: Aunt Lute, 1997. p. 12-41.

FERRÉ, Rosario. Sleeping Beauty. Tradução Rosario Ferré e Diana L. Vélez. In: _____. The youngest doll/ Papeles de Pandora. Lincoln & London: University of Nebraska Press, 1991. p. 89-120.

FLORES, Juan. Cortijo’s revenge: new mappings of Puerto Rican culture. In: YÚDICE, G.; FRANCO, J.; FLORES, J. (Eds.). On edge: the crisis of contemporary Latin American culture. Minneapolis: University of Minnesota, 1992. p. 187-205. (Cultural Politics Series, v. 4).

GARCÃA MÁRQUEZ, Gabriel. Cem anos de solidão. Tradução Eliane Zagury. 27. ed. Rio de Janeiro: Record, 1967.

GONZÁLEZ ECHEVARRÃA, Roberto. Rosario Ferré. In: Hispanic Heritage in the Americas. Encyclopaedia Britannica, 2010. Disponível em: <http://www.britannica.com/hispanic_heritage/article-9343860>. Acesso em: 05 abr. 2010.

KLINGER, Diana Irene. Escritas de si, escritas do outro: autoficção e etnografia na narrativa latino-americana contemporânea. Tese (doutorado em Literatura Comparada). Instituto de Letras/UERJ, Rio de Janeiro, 2006. Disponível em: <http://www.bdtd.uerj.br/tde_arquivos/2/TDE-2007-03-02T122436Z-84/Publico/

DIANA%20KLINGER.pdf>. Acesso em: 28 jun. 2011.

MEDEIROS, Maria Beatriz de. Bordas rarefeitas da linguagem artística: performance, suas possibilidades em meios tecnológicos. In: TEIXEIRA, João Gabriel L.C.; GUSMÃO, Rita (Org.). Performance, cultura e espetacularidade. Brasília, DF: Editora Universidade de Brasília, 2000. Disponível em: <http://www.corpos.org/papers/bordas.html>. Acesso em: 06 jul. 2011.

MEDEIROS, Maria Beatriz de. Corpos informáticos: arte, corpo, tecnologia. Brasília: Editora da Pós-Graduação em Arte da Universidade de Brasília, 2006.

MEDEIROS, Maria Beatriz de. Performance no vivo e ao vivo. In: LABRA, Daniela (Org.). Performance presente futuro: textos. v. 1. Rio de Janeiro: Contracapa, 2009. p. 22-27. Disponível em: <http://www.artesquema.com/wp-content/uploads/2009/01/bia-medeiros.pdf>. Acesso em: 13 jul. 2011.

MIGNOLO, Walter D. Espacios geográficos y localizaciones epistemológicas: La ratio entre la localización geográfica y la subalternización de conocimientos. GEOgraphia, v. 7, n. 13, p. 07-28, 2005. Disponível em: http://www.uff.br/geographia/ojs/index.php/geographia/article/view/177/169. Acesso em: 02 mar. 2011.

NAVARRO, Mireya. Arts in America; Bilingual author finds something gained in translation. The New York Times, September 8, 1998. Disponível em: <http://query.nytimes.com/gst/fullpage.html?res=9C07E6D6153EF93BA3575AC0A96E958260&sec=&spon=&pagewanted=2>. Acesso em: 29 abr. 2008.

PALMER-LÓPEZ, Sandra. Rosario Ferré y la Generación del 70: evolución estética y literária. Acta Literaria n. 27, p. 157-169, 2002. Disponível em: <http://www.scielo.cl/pdf/actalit/n27/art12.pdf>. Acesso em: 8 jul. 2009.

PALMERO GONZÁLEZ, Elena. Poéticas del viaje en la narrativa de la alta modernidad latinoamericana: Los pasos perdidos, de A. Carpentier. Contexto- Revista Anual de Estudios Literarios, Universidad de Los Andes, Táchira, v. 10, n. 12, p. 23-42, 2006.

PAVIS, Patrice. Dicionário de teatro. São Paulo: Perspectiva, 1999.

PLUCHART, François. L’art corporel. Paris: Images 2, 1983.

POE, Edgar Allan. A queda da Casa de Usher. In:_____. Histórias extraordinárias. Tradução Breno Silveira e outros. São Paulo: Abril Cultural, 1978. p. 05-27.

PRATT, Mary Louise. Os olhos do império: relatos de viagem e transculturação. Tradução Jézio Hernani Bonfim Guerra. Bauru: Ed. da Universidade do Sagrado Coração, 1999.

RAVETTI, Graciela. Narrativas performáticas. In: RAVETTI, G.; ARBEX, M. (Org.). Performance, exílio, fronteiras: errâncias territoriais e textuais. Belo Horizonte: Departamento de Letras Românicas, Faculdade de Letras UFMG/Poslit, 2002. p. 47-68.

RICHARD, Nelly. Intervenções críticas: arte, cultura, gênero e política. Tradução Rômulo Monte Alto. Belo Horizonte: UFMG, 2002.

SOMMER, Doris. Ficções de fundação: os romances nacionais da América Latina. (1991). Tradução Gláucia R. Gonçalves e Eliana L. L. Reis. Belo Horizonte: UFMG, 2004.

SPIVAK, Gayatri. Who Claims Alterity? In: KRUGER, B,; MARIANI, P.(Ed.). Remaking History. Seattle: Bay Press, 1989. p. 262-292.

SPIVAK, Gayatri. Quem reivindica alteridade? (1989). In: HOLLANDA, Heloisa Buarque de (Org.). Tendências e impasses: o feminismo como crítica da cultura. Rio de Janeiro: Rocco, 1994. p. 187-205.

VEGA, Ana Lydia. Women and writing in Puerto Rico: an interview. Entrevista concedida a Consuelo Lopez Springfield e Elizabeth Hernandez. Callaloo, Johns Hopkins University, June 22, 1994. (Special Issue: Puerto Rican Women Writers). Disponível em: <http://www.accessmylibrary.com/article-1G1-16309326/women-and-writing-puerto.html>. Acesso: 26 out. 2009.

VIEGAS, Ana Cláudia. O “eu” como matéria de ficção, o espaço biográfico contemporâneo e as tecnologias digitais. Revista Texto Digital, v. 4, n. 2, 2008. Disponível em: <http://www.textodigital.ufsc.br/num07/anaclaudia.htm>. Acesso em: 14 jul.2011.

Published

2015-08-12

How to Cite

Coser, S. (2015). Writing, Staging and Performance in Rosario Ferré. Revista Cerrados, 23(38). Retrieved from https://periodicos.unb.br/index.php/cerrados/article/view/25800

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.