Reading as a path for otherness

Authors

  • Noeli Reck Maggi
  • Renata Santos de Morales

Keywords:

Reading. Otherness. Text. Sociohistorical theory.

Abstract

 In the present paper, we consider reading as a mechanism of approximation to the Other. We suggest that this act is seen as a crossing to register ourselves on the Other, as the reader goes from the original text to interpretation, and sees themselves as a resident in each of them. We also rely on the relations between sense and
otherness that are established in literary work, which is a mediator of the dialetics between the self and the Other.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BENJAMIN, W. Escritos sobre mito e linguagem. São Paulo: Editora 34, 2011.

CÂNDIDO, A. Vários escritos. 3ª. ed. São Paulo: Duas Cidades, 1995. p. 2005.

CASTORIADIS, C. Sujeito e verdade no mundo social-histórico. Rio de Janeiro: Editora Civilização Brasileira, 2007.

COLLOT, M. O outro no mesmo. Revista ALEA - Estudos Neolatinos. Programa de Pós-Graduação em Letras Neolatinas, Faculdade de Letras ”“ RJ: UFRJ, vol. 8, jan./jun., 2006, p. 29-28.

FOSNOT, C. T. Construtivismo: teoria, perspectivas e prática. Trad. Sandra Costa. Porto Alegre: ArtMed, 1998.

FREUD, S. (1919). O ‘estranho’. In:____. Obras psicológicas completas de Sigmund Freud. Rio de Janeiro: Imago, 1976, V. XVII.

FREUD, S. (1925). A negativa. In:_____. Obras psicológicas completas de Sigmund Freud. Rio de Janeiro: Imago, 1976, V. XIX.

LURIA, A. R. Diferenças culturais de pensamento. In: VIGOTSKII, L.S.; LURIA, A.R.; LEONTIEV, A.N. Linguagem, desenvolvimento e aprendizagem. Trad. Maria da Penha Villalobos, 11ª ed., São Paulo: Ãcone, 2010.

PIAGET, J. Seis estudos de psicologia. 4ª ed. Trad. Maria Alice Magalhães D’Amorim; Paulo Sérgio Lima Silva. Rio de Janeiro: Forense, 1971.

PIAGET, J. A formação do símbolo na criança. Trad. Álvaro Cabral e Christiano Monteiro Oiticica. Rio de Janeiro: Zahar Editores, 1978.

RICOEUR, P. O si-mesmo como um outro. Campinas: Papirus, 1990.

ROONEY, C. The other of the confession: women of Zimbabwe. In: Decolonising Gender: literature and a poetics of the real. London: Routledge, 2007.

VIGOTSKI, L. S. A formação social da mente: o desenvolvimento dos processos psicológicos superiores. 7ª ed. São Paulo: Martins Fontes, 2007.

PERRET-CLERMONT, A.; PONTECORVO, C.; RESNIK, L. B.; ZITTOUN, T.; BURGE, B.. Integração social: aprendizagem e interacção social na adolescência e juventude. Trad. Alexandra Estrela. Lisboa: Instituto Piaget, 2004.

VALSINER, J. Fundamentos da psicologia cultural: mundos da mente, mundos da vida. Porto Alegre: Artmed, 2012.

VYGOTSKI, L. S. Pensamento e linguagem. Trad. Jefferson Luiz Camargo, revisão técnica de José Cipolla Neto, 3a ed. São Paulo: Martins Fontes, 2005.

VIGOTSKI, L. S. Psicologia pedagógica. Trad. Paulo Bezerra. 3ª ed. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2010.

WELLS, G. Indagación dialógica: hacia una teoría y una práctica socioculturales de la educación. Barcelona: Paidós, 2001.

Published

2016-05-25

How to Cite

Maggi, N. R., & Morales, R. S. de. (2016). Reading as a path for otherness. Revista Cerrados, 24(40). Retrieved from https://periodicos.unb.br/index.php/cerrados/article/view/25602

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.