Susan and Samuel in Sarajevo ”“
essay for a war theater (revisiting Godot)
DOI:
https://doi.org/10.26512/cerrados.v27i46.19660Keywords:
Samuel Beckett. Susan Sontag. Waiting for Godot. War in Bosnia. SarajevoAbstract
This paper presents historical information and critical commentaries on a show staged twenty five years ago, in Europe, within a war scene. It is Waiting for Godot, a play by the Irishman Samuel Beckett (1906-2004), under the direction of the American intellectual Susan Sontag (1933-2004), who decided to present her staging in the multi-ethnical town of Sarajevo, capital city which in 1993 was under state of siege, under attacks made by the Serbians, during the war in Bosnia (1992-1995). Such an experience, carried out by a local cast in an exclusive season, was later recorded and assessed by the theater director in her impacting and provocative essay "Waiting for Godot in Sarajevo". One tries to point out possible links between the play text and the historical context.
Downloads
References
______. “Godot em dois tempos”. In BECKETT, Samuel. Esperando Godot. Trad. de Fábio de Souza Andrade. São Paulo: Companhia das Letras, 2017 (p. 121-135).
BECKETT, Samuel. Esperando Godot. Trad. de Fábio de Souza Andrade. São Paulo: Companhia das Letras, 2017.
______. Esperando Godot. Trad. de Fábio de Souza Andrade. São Paulo: Cosac Naify, 2014.
BEDIN, Ciliane. Mímesis na ação em Édipo Rei e Esperando Godot. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2008.
BERRETTINI, Célia. A linguagem de Beckett. São Paulo: Perspectiva, 1977.
______. Samuel Beckett: escritor plural. São Paulo: Perspectiva, 2004.
CAVALCANTI, Isabel. Eu que não estou aí onde estou ”“ O teatro de Samuel Beckett (O sujeito e a cena entre o traço e o apagamento). Rio de Janeiro: 7Letras, 2006.
CONNOR, Steven. “A duplicação da presença em Esperando Godot e Fim de partida”. In BECKETT, Samuel. Esperando Godot. Trad. de Fábio de Souza Andrade. São Paulo: Companhia das Letras, 2017 (p. 158-175).
COTT, Jonathan. Susan Sontag ”“ Entrevista complete para a revista Rolling Stone. Trad. de Rogério Bettoni. Belo Horizonte: Autêntica, 2015.
ESSLIN, Martin. O Teatro do Absurdo (ed. revista e ampliada). Trad. de Barbara Heliodora e José Roberto O’Shea. Rio de Janeiro: Zahar, 2018.
FILIPOVIĆ, Zlata. O diário de Zlata ”“ A vida de uma menina na guerra. Trad. de Antonio de Macedo Soares e Heloisa Jahn. São Paulo: Companhia das Letras, 1999.
JANVIER, Ludovic. Beckett. Trad. de Léo Schlafman. Rio de Janeiro: José Olympio, 1988.
MARFUZ, Luiz. Beckett e a implosão da cena ”“ Poética teatral e estratégias de encenação. São Paulo/Salvador: Perspectiva/PPGAC-UFBA, 2013.
McDONALD, Rónán. “Esperando Godot e o impacto cultural de Beckett”. In BECKETT, Samuel. Esperando Godot. Trad. de Fábio de Souza Andrade. São Paulo: Companhia das Letras, 2017 (p. 136-157).
RAMOS, Luiz Fernando. O parto de Godot e outras encenações imaginárias ”“ A rubrica como poética da cena. São Paulo: HUCITEC/FAPESP, 1999.
REVISTA Literatura e Sociedade, 17 (“Dossiê Samuel Beckett”). São Paulo: DTLLC da FFLCH/USP, 2013.
ROLLYSON, Carl e PADDOCK, Lisa. Susan Sontag ”“ A construção de um ícone. Trad. de Maria Júlia Goldwasser. São Paulo: Globo, 2002.
SONTAG, Susan. Questão de ênfase (Ensaios). Trad. de Rubens Figueiredo. São Paulo: Companhia das Letras, 2005.
______. Where the street falls (Essays). New York: Picador, 2002.
______. Diante da dor dos outros. Trad. de Rubens Figueiredo. São Paulo: Companhia das Letras, 2003.
VASCONCELLOS, Cláudia Maria de. Teatro Inferno: Samuel Beckett. São Paulo: Terracota, 2012.
______. Samuel Beckett e seus duplos ”“ Espelhos, abismos e outras vertigens literárias. São Paulo: Iluminuras, 2017.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Proibida a reprodução parcial ou integral desta obra, por qualquer meio eletrônico, mecânico, inclusive por processo xerográfico, sem permissão expressa do editor (Lei n. 9.610 de 19/2/1998 )