Narratives of the exclusion of migrants and refugees at the university

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/sersocial.v23i49.35802

Keywords:

international migration. refugees. access to higher education. human rights.

Abstract

In 2016, UFSM approved the Program for Access to Technical and Higher Education for Refugees and Immigrants in Vulnerability Situations. This is a modality of affirmative action with the objective of ensuring differentiated and simplified access for this social group at the University. While the policy for the entry of immigrants and refugees at UFSM is dialogical with the reality experienced by the migrant subject, their experience in the university environment reveals the face of exclusion. Thus, the study aims to demonstrate the structural elements of the process of inequality and exclusion of immigrants and refugees, reflected at the university level. To this end, the study used excerpts from semi-structured interviews with migrant students who report elements of structural exclusion. In the theoretical field, this article dialogues with two references that bring central categories of analysis in the field of migration, Sayad and Derrida, based on the ideas of "permanent provisority of the immigrant subject" and "conditioned hospitality.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Giuliana Redin, Universidade Federal de Santa Maria - UFSM

Pós-Doutora em Psicologia Social pela USP. Doutora em Direito pela Pontifícia Universidade Católica do Paraná.Professora do Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu em Direito e do Departamento de Direito da Universidade Federal de Santa Maria. Professora Adjunta do Departamento de Direito e Curso de Relações Internacionais da UFSM. Coordenadora do MIGRAIDH, Grupo de Pesquisa, Ensino e Extensão em Direitos Humanos e Mobilidade Humana Internacional da UFSM. Líder do Grupo de Pesquisa CNPq Direitos Humanos e Mobilidade Humana Internacional. Coordenadora da Cátedra Sérgio Vieira de Mello UFSM. Atua na área do Direito Internacional e Direitos Humanos.

References

ACNUR. Solicitantes de refúgio. Disponível em: <https://www.acnur.org/portugues/quem-ajudamos/solicitantes-de-refugio/> Acesso em: 14/03/2021.

BERTOLDO, Jaqueline. Fronteiras da Igualdade: direito à educação de imigrantes e refugiados na UFSM. (Dissertação de Mestrado). Programa de Pós-Graduação em Direito. Universidade Federal de Santa Maria. 2020.

BRASIL. Lei 13.445, de 24 de maio de 2017. Institui a Lei de Migração. 2017. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2015-2018/2017/Lei/L13445.htm>. Acesso em: 13/03/2021.

DERRIDA, Jacques. Anne Dufourmantelle convida Jacques Derrida a falar da hospitalidade. São Paulo: Escuta, 2003.

DOUZINAS, Costas. O fim dos Direitos Humanos. São Leopoldo: Unisinos, 2009.

DUSSEL, Enrique. Método para uma filosofia da libertação: superação analética da dialética hegeliana. São Paulo, Edições Loyola, 1989.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2013.

FREUD, Sigmund. O inquietante. In: História de uma neurose infantil (“O Homem dos Lobos”), Além do Princípio do Prazer e Outros Textos [1917-1920]. São Paulo: Companhia das Letras, 1919.

GENTILLI, Pablo. O direito à educação e as dinâmicas de exclusão na América Latina. Educação & Sociedade, v. 30, n. 109, p. 1059-1079, 2009. Disponível em: <https://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0101-73302009000400007&script=sci_abstract&tlng=pt>. Acesso em: 13/03/2021.

GOFFMAN, Erving. Estigma: notas sobre a manipulação da identidade deteriorada. 4. ed. Rio de Janeiro: Guanabara Koogan, 1988.

REDIN, Giuliana. Psicologia social da Vulnerabilidade do Migrante Internacional. (Tese de pós-doutorado em Psicologia Social e do Trabalho). Universidade de São Paulo, 2020.

REDIN, Giuliana; MINCHOLA, Luís Augusto Bittencourt. Proposta de Resolução para instituição do Programa de Acesso à Educação Técnica e Superior da UFSM para Refugiados e Imigrantes em Situação de Vulnerabilidade. Arquivo Migraidh. 2014.

ROSA, Marluza da. “Seleção e ingresso de estudantes refugiados no ensino superior brasileiro: a inserção linguística como condição de hospitalidade”. Trabalhos em linguística aplicada, v. 57, n. 3, p. 1534-1551, p. 2018. Disponível em: <https://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S0103-18132018000301534&lng=en&nrm=iso&tlng=pt>. Acesso em: 14 mar. 2021.

SAYAD, Abdelmalek. Imigração ou os paradoxos da alteridade. São Paulo: Edusp, 1998.

Published

2021-07-30

How to Cite

BERTOLDO, Jaqueline; REDIN, Giuliana. Narratives of the exclusion of migrants and refugees at the university. SER Social, Brasília, v. 23, n. 49, p. 296–317, 2021. DOI: 10.26512/sersocial.v23i49.35802. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/SER_Social/article/view/35802. Acesso em: 21 dec. 2024.

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.