Linha Viva Community Library: democratization of reading and social inclusion

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/rici.v17.n2.2024.53835

Keywords:

Social inclusion, Community libraries, University extension, Library and Information Science, Reading

Abstract

Reading and access to information are rights of all citizens, and guaranteeing such rights is the State’s. However, that is not always true in reality. In this context, community libraries are important tools to minimize this lack and provide greater informational democratization, contributing to social inclusion. They are spaces to exchange information, built by and for the communities they serve. They represent environments of resistance and institutional articulation, often occupying areas with few public cultural facilities, socially marginalized and scarce access to information. This paper presents the extension project developed in the Library Science School of the Federal University of Rio Grande (FURG), in Brazil, entitled "Collaborating with the Linha Viva Library". This library is fruit of a broader project called "Linha Viva", which results from a series of community actions with residents of the Fragata neighborhood in the city of Pelotas, Rio Grande do Sul, Brazil. It is a space committed to the integral formation of children and adolescents, offering the community a continuous literacy environment through activities such as tutoring. Additionally, "Linha Viva" has promoted digital inclusion actions and comprehensive health care for the families of the children and adolescents involved in the project. After discussions with the University, knowledge exchange, and sharing of ideas with representatives of this community, the extension project was conceived to contribute to the creation and development of the Community Library of the Linha Viva project. The collection consists of donations from the community and partners. The actions of the extension project initially focused on training reading agents and organizing the collection with support from professors and students of the Library Science course. The project envisaged three phases of execution: 1) training of Library Science students; 2) organization and computerization of the collection; 3) orientations to the community on the use of the library and of information and reading activities. So far, the first stage is completed, with phases 2 and 3 in progress. It is concluded that this project, in addition to providing students with the practice of university extension, has contributed to combating inequalities in access to information, considering that participatory democracy requires spaces that allow all citizens to access information, knowledge, culture, and art.

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Author Biographies

Renata Braz Gonçalves, Universidade Federal do Rio Grande, Curso de Biblioteconomia, Rio Grande, RS, Brasil

Bacharel em Biblioteconomia pela FURG (2000), Mestre e Doutora em Educação pela Universidade Federal de Pelotas – UFPel (2005; 2010). Professora Associada no Instituto de Ciências Humanas e da Informação da Universidade Federal do Rio Grande – FURG.  Coordenadora do Grupo de Pesquisa e Extensão Mediação da Informação e Leitura (MIL). 

Thais Gonçalves Saggiomo, Biblioteca Comunitária Linha Viva, Pelotas, RS, Brasil

Graduada em Pedagogia pela Universidade Federal de Rio Grande (FURG - 2006). Mestre em educação pelo Programa de Pós-Graduação da Universidade Federal de Pelotas (UFPel). Doutora em Educação Ambiental, pelo Programa de Pós-Graduação em Educação Ambiental (PPGEA/FURG). Coordenadora da Biblioteca Comunitária Linha Viva.

Maria de Fátima Santos Maia, Universidade Federal do Rio Grande, Curso de Biblioteconomia, Rio Grande, RS, Brasil

Graduação em Biblioteconomia pela Universidade Federal do Rio Grande - FURG, mestrado e doutorado em Comunicação e Informação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS. Atualmente é professora associada do curso de biblioteconomia da FURG. Tem experiência na área de comunicação científica, processamento e busca de informações, estudos métricos em ciência da informação. Trabalha no Centro Internacional de Equidade em Saúde, da Universidade Federal de Pelotas, desenvolvendo atividades de pesquisa e processamento de informações na área da saúde.

Ediene Crisnei da Silva Ruiz, Universidade Federal de Pelotas, Coordenação de Bibliotecas, Pelotas, RS, Brasil

Graduada em Ciências Sociais, pela Universidade Federal de Pelotas (UFPel). Graduanda em Bacharel em Biblioteconomia, pela Universidade Federal do Rio Grande (FURG). Especialista em Sociologia e Política. Atuou como professora tutora à distância, junto ao Curso de Licenciatura em Pedagogia à Distância CLPD/FaE/UFPel e bolsista da Universidade Aberta do Brasil/CAPES. Atua no desenvolvimento do humano a partir da comunicação dos conhecimentos através do método participativo. Experiência de trabalho nas áreas: da educação, pesquisa e assistência técnica rural. Desenvolve atividades profissionais junto a Biblioteca da Universidade Federal de Pelotas (UFPel).

Carlos Roberto Bönemann Buchweitz, Biblioteca Comunitária Linha Viva, Pelotas, RS, Brasil

Engenheiro Agrônomo, formado pela Universidade Federal de Pelotas UFPel. Tecnólogo em Gestão Ambiental pela Universidade do Norte do Paraná - UNOPAR. Atuação junto a diferentes grupos produtivos, tais como: Assentamentos da Reforma Agrária, Quilombolas, Agricultores Familiares e Indígenas. Coordenador da Biblioteca Comunitária Linha Viva.

Vitória Fernandes Peres, Universidade Federal do Rio Grande, Curso de Biblioteconomia, Rio Grande, RS, Brasil

Graduanda do curso de Biblioteconomia Bacharelado na Universidade Federal do Rio Grande- FURG. Bolsista Voluntária do Projeto de extensão Colaborando com a Biblioteca Linha Viva. 

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Published

2024-07-22

How to Cite

Gonçalves, R. B., Saggiomo, T. G., Maia, M. de F. S., Ruiz, E. C. da S., Buchweitz, C. R. B., & Peres, V. F. (2024). Linha Viva Community Library: democratization of reading and social inclusion. Revista Ibero-Americana De Ciência Da Informação, 17(2), 328–344. https://doi.org/10.26512/rici.v17.n2.2024.53835

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