Brazilian network of adapted studies and content (REBECA): challenges and perspectives in collaboration in access to information for visually impaired people in Brazil

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/rici.v15.n1.2022.42463

Keywords:

Collaborative network, Visually impaired, Informational accessibility, Collection in accessible format

Abstract

The formation of collaborative networks has contributed to the improvement of inclusive actions in universities, bringing new perspectives to accessibility issues and favoring dialogue to resolve the demands presented by people with disabilities. Rede Rebeca is the first Brazilian network for collaborating with academic collections in an accessible format. Its objective is to bring together higher education institutions that develop the same products and services, providing technical cooperation and exchange of works in an accessible format. This work aims to present the activities of REBECA and describe the processes adopted by professionals who are in centers, laboratories and libraries accessible to people with visual impairments in Higher Education Institutions (IES). The present work is characterized as an experience report of the actions developed by the Network. The research participants were professionals from Brazilian federal public universities. The methodology is the bibliographic survey on collaborative networks in libraries and the documentary analysis of records and reports from 2018 to 2021. Regarding the results, the Network currently brings together 18 institutions that add 60 professionals, benefiting approximately 180 users. The activities are carried out by 06 work groups with specific themes, which are: communication, repositories, standardization of manuals, audio description, musicography in Braille and mentoring (for aspiring institutions). It can be concluded that REBECA's actions bring benefits in terms of support to library services for people with visual impairments. Whether guiding common standards of good practice in producing materials in accessible formats, creating accessible digital libraries, exchanging documents and technical information. The dialogue between the professionals who are in the first line of care allows improving the processes and strengthening the fight against the exclusion that still persists in the institutions.

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Author Biographies

Francisco Ricardo Lins Vieira de Melo, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Secretaria de Inclusão e Acessibilidade, Natal, RN,

Doutor e Mestre em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte - UFRN, Graduação em Fisioterapia. Professor Associado III da UFRN. Docente do Departamento de Fisioterapia, do Programa de Pós-Graduação em Educação e do Programa de Pós-Graduação em Educação Especial da UFRN. Presidente da Comissão Permanente de Apoio ao Estudante com Necessidade Educacional Especial - CAENE. Secretário da Secretaria de Inclusão e Acessibilidade - SIA. Pós-doutorado na Universidade do Algarve em Portugal pelo Programa Estágio Sênior no Exterior/CAPES. Desenvolve e orienta pesquisas na área de Educação com ênfase em Educação Especial/Inclusiva. Membro da Comissão Assessora em Educação Especial e Atendimento Especializado em Exames e Avaliações da Educação Básica do INEP.É integrante da Rede Brasileira de Estudos e Conteúdos Adaptados (REBECA).

Margareth Maciel Figueiredo Dias Furtado, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Repositório de Informação Acessível, Natal, RN,

Mestre em Gestão de Processos Institucionais, Especialista em Gestão Estratégica de Sistemas de Informação. Bibliotecária - Documentalista na Universidade Federal do Rio Grande do Norte – UFRN. Membro - Comissão de Desenvolvimento do Repositório de Informação Acessível da UFRN. Trabalha na Biblioteca Central Zila Mamede - BCZM no setor Laboratório de Acessibilidade. É integrante da Rede Brasileira de Estudos e Conteúdos Adaptados (REBECA).

Tania Milca de Carvalho Malheiros, Universidade de Brasília, Biblioteca Central, Brasília, DF, Brasil

Graduada em Biblioteconomia pela Universidade de Brasília com especialização, mestrado e doutorado na área de Ciência da Informação pela Universidade de Brasília. As pesquisas desenvolvidas são na área de estudo de usuários com deficiência visual e necessidades de informação e produtos e serviços de informação ofertados por Unidades de Informação para usuários com deficiência visual. Trabalha como bibliotecário/documentalista da Universidade de Brasília , Biblioteca Central, na Gerência da Informação Digital (GID) como coordenadora da Biblioteca Digital e Sonora (BDS) criada para atender ao público com deficiência visual. É integrante da Rede Brasileira de Estudos e Conteúdos Adaptados (REBECA).

Clemilda dos Santos Sousa, Universidade Federal do Ceará, Biblioteca de Ciências Humanas SAPD, Fortaleza, CE, Brasil

Mestre em Políticas Públicas e Gestão da Educação Superior, Especialista em Pesquisa Científica pela Universidade Estadual do Ceará. Especialista em Tradução Audiovisual Acessível/audiodescrição pela Universidade Estadual do Ceará. Bacharel em Biblioteconomia pela Universidade Federal do Ceará. Atua profissionalmente na Biblioteca de Ciências Humanas da UFC. Atualmente, coordena a Seção de Atendimento à Pessoa com Deficiência (SAPD) do Sistema de Bibliotecas da UFC. Coordenou a Divisão de Produção de Material Acessível da Secretaria de Acessibilidade UFC Inclui de 2011 até 2018. Coordenou a Comissão de Acessibilidade do Sistema de Bibliotecas da UFC até 2018. É integrante da Federação Brasileira de Associações de Bibliotecários, Cientistas da Informação e Instituições (FEBAB), e membro do grupo de trabalho em Acessibilidade da mesma instituição. É integrante da Rede Brasileira de Estudos e Conteúdos Adaptados (REBECA). 

References

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Published

2022-06-25

How to Cite

Melo, F. R. L. V. de ., Furtado, M. M. F. D. ., Malheiros, T. M. de C. ., & Sousa, C. dos S. . (2022). Brazilian network of adapted studies and content (REBECA): challenges and perspectives in collaboration in access to information for visually impaired people in Brazil. Revista Ibero-Americana De Ciência Da Informação, 15(1), 254–265. https://doi.org/10.26512/rici.v15.n1.2022.42463

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