Investigation of a teaching and learning process of Acting Through Song in Brazilian higher education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/vozcen.v2i02.40317

Keywords:

Acting Through Song, Teaching and Learning, Acting, Singing

Abstract

The purpose of this article is to present the investigation of a teaching and learning process of the Acting Through Song approach in Brazilian higher education, specifically in the Performing Arts courses at University of Brasília. The research describes a teaching process involving this training approach of acting and singing voice techniques, considering the development of the students and their responses to the techniques studied in classroom, with the purpose of investigating the creation of a possible teaching methodology for this training approach in Brazil.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Tiago Elias Mundim, Universidade de Brasília - UnB, Brasília/DF, Brasil

Tiago Mundim - Postdoctoral Research Fellow at Programa de Pós Graduação em Artes Cênicas (PPG-CEN) - Universidade de Brasília (UnB) - Brazil. http://lattes.cnpq.br/0586365487485364 - https://orcid.org/0000-0003-3079-6671 .

References

ADLER, Stella. The Art Of Acting. Applause Books, Canada, 2000.

ALEIXO, Fernando. Pistas para um inventário de voz: conhecer a si mesmo para se transformar. Voz e Cena, v. 1, n. 02, p. 69-82, 2020. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/vozecena/article/view/34146.

BONFITTO, Matteo. Entrevista com Erika Fischer-Lichte. Conceição/Conception, Campinas, SP, v. 2, n. 1, p. 131–141, 2013. DOI: https://doi.org/10.20396/conce.v2i1.8647719. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/conce/article/view/8647719.

BONFITTO, Matteo. O Ator-compositor: as ações físicas como eixo: de Stanislavski a Barba. São Paulo: Perspectiva, 2002.

BURNIER, Luís Otávio. A Arte de Ator: da Técnica à Representação. São Paulo: Unicamp, 1994.

COMPARATO, Doc. Da Criação ao Roteiro: Teoria e Prática. São Paulo: Summus Editorial, 2009.

COPELIOVITCH Andréa. O processo pré-expressivo do ator. Revista Garrafa, v. 2, n. 4, 2004. Disponível em https://revistas.ufrj.br/index.php/garrafa/article/view/20004.

DAVINI, Silvia Adriana. Cartografias da voz no teatro contemporâneo - O caso de Buenos Aires no final do século XX. PPG-CEN, Universidade de Brasília, Brasília, 2019.

DUNBAR, Zachary. Stanislavski’s System in Musical Theatre Actor Training: anomalies of acting song. Stanislavski Studies, Volume 4, 2016. Disponível em: https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/20567790.2016.1155366?journalCode=rfst20 - https://doi.org/10.1080/20567790.2016.1155366.

FERRACINI, Renato. Ação física: afeto e ética. Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas, v. 2, n. 13, p. 123-133, 2009. Disponível em: https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/1414573102132009123 - https://doi.org/10.5965/1414573102132009123.

FILICE, Renisia Cristina Garcia; SANTOS, Deborah Silva. Ações Afirmativas e o Sistema de Cotas na UnB: Antecedentes históricos. Cadernos de Educação, Brasília, n. 23, p. 209-248, jul./dez. 2010. Disponível em: https://www.sinprodf.org.br/wp-content/uploads/2015/03/05-a%C3%A7%C3%B5es-afirmativas-e-o-sistema-de-cotas-na-unb.pdf .

HARVARD, Paul. Acting Through Song: Techniques and Exercises for Musical-Theatre Actors. London: Nick Hern Books, 2013.

HENRIQUES, João. Da Imaginação à Voz: Interioridade Afetiva e Corporeidade no trabalho da Direção Vocal com o Ator. Voz e Cena, v. 2, n. 01, p. 09-34, 2021. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/vozecena/article/view/37552.

HOFFMANN, J. Avaliação mediadora: uma prática em construção da pré-escola à universidade. Porto Alegre: Mediação, 2004.

HOFFMANN, J. Avaliar para promover: as setas do caminho. Porto Alegre: Mediação, 2001.

KOELSCH, Stefan. Brain correlates of music-evoked emotions. Nature Reviews | NEUROSCIENCE - volume 15, pp. 170-180, march 2014. Disponível em: https://www.nature.com/articles/nrn3666 - https://doi.org/10.1038/nrn3666.

KRASNER, David. Strasberg, Adler and Meisner: Method Acting In: HODGE, Alison. Actor Training. Routledge, London, USA and Canada, 2010.

LABAN, Rudolf. The Mastery of Movement. Alton, Hampshire, UK: Dance Books Ltd., 2011.

LUCKESI, C. Avaliação da aprendizagem escolar. 7ª ed. São Paulo: Cortez Editora, 1998.

MARINHO, Jorge Renan Mendes. Reflexões e compossibilidades de atuação para atores e contadores de histórias. Dissertação de Mestrado, Universidade de Brasília, 2021.

MARTINS, Leda Maria. Performances da Oralitura: corpo, lugar da memória. Letras, n. 26, p. 63-81, nov. 2013. ISSN 2176-1485. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/letras/article/view/11881 - https://doi.org/10.5902/2176148511881.

MOLNAR-SZAKACS, Istvan; OVERY, Kate. Being Together in Time: Musical Experience and the Mirror Neuron System. University of California Press. Music Perception: An Interdisciplinary Journal, Vol. 26, No. 5, pp. 489 - 504, June 2009. Disponível em: https://online.ucpress.edu/mp/article-abstract/26/5/489/62447/Being-Together-in-Time-Musical-Experience-and-the?redirectedFrom=fulltext - https://doi.org/10.1525/mp.2009.26.5.489.

MOLNAR-SZAKACS, Istvan; OVERY, Kate. Music and mirror neurons: from motion to 'e'motion. Social Cognitive and Affective Neuroscience, p. 235 - 241, 2006. Disponível em: https://academic.oup.com/scan/article/1/3/235/2362883 - https://dx.doi.org/10.1093/scan/nsl029.

MOORE, Tracey; BERGMAN, Allison. Acting the Song: Performance Skills for the Musical Theatre. New York: Allworth Press, 2008.

MUNDIM, Tiago Elias. A utilização de tecnologias em processos de aprendizagem, treinamento e performance do ator-cantor-bailarino de Teatro Musical. Tese de Doutorado, Universidade de Brasília, 2018. Disponível em: https://repositorio.unb.br/handle/10482/34744.

MUNDIM, Tiago Elias. Broadway ou West End: influências dos musicais anglófonos na produção dos musicais no (e do) Brasil. Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas. Dossiê Temático: O Teatro Popular Musical e suas multiplicidades. Florianópolis, v.2, n. 41, p. 1-31, setembro de 2021. Disponível em: https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/20441.

MUNDIM, Tiago; LIGNELLI, César. Acting Through Song: a música como norteadora para o desenvolvimento das habilidades do ator-cantor-bailarino no Teatro Musical. Vozes em Ensaio - Rebento: Revista das Artes do Espetáculo (Unesp), São Paulo, nº. 10, p. 19-45, junho 2019a. ISSN: 2178-1206. Disponível em: http://www.periodicos.ia.unesp.br/index.php/rebento/article/view/349.

MUNDIM, Tiago; LIGNELLI, César. Recorrentes vias de comoção da plateia em espetáculos de Teatro Musical. Repertório (UFBA), Salvador, ano 22, nº 33, pp. 253-270, dezembro 2019b. ISSN: 2175-8131. Disponível em: https://portalseer.ufba.br/index.php/revteatro/article/view/32422 - http://dx.doi.org/10.9771/r.v0i33.32422.

PARRA, Sandra. A Imaginação no Trabalho de Integração Voz-Movimento Corporal . Voz e Cena, v. 2, n. 01, p. 35-46, 2021. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/vozecena/article/view/37528.

PICON-VALLIN, Beatrice. A Cena Em Ensaios. São Paulo: Perspectiva, 2008.

SELIONI, Vasiliki. Laban-Aristotle: Zoon in Theatre Praxis: towards a methodology for movement training for the actor and in acting. 2013. Thesis (PhD) - The Royal Central School of Speech and Drama, University of London, London, 2013.

TENENBLAT, Nitza. Portas Poéticas: espaço para a imprevisibilidade poética em cena. Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 2, n. 38, p. 1-30, 2020. DOI: https://doi.org/10.5965/14145731023820200037. Disponível em: https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/18144.

VALENÇA, Ernesto Gomes. Ficção e Realidade no Teatro a partir das Ideias de Vilém Flusser. Rev. Bras. Estud. Presença, Porto Alegre, v. 10, n. 3, e92353, 2020 . Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2237-26602020000300305&lng=en&nrm=iso - https://doi.org/10.1590/2237-266092353.

VIEIRA, Súlian. A voz como produção corporal: o Princípio Dinâmico dos Três Apoios. In: ALEIXO, Fernando (Org). Práticas Poéticas Vocais II. Uberlândia: Universidade de Uberlândia, 2016.

VIEIRA, Sulian. Abordagem pragmática de textos teatrais e a técnica da microatuação: da letra à voz e à palavra em performance. In: ALEIXO, Fernando (Org.). Práticas e poéticas vocais. Uberlândia: Editora EDUFU, vol. 1, 2014.

VIEIRA, Sulian; SILVA, Lucas Rodrigo dos Santos. A Palavra Lírica: jogos e desafios da rima em performance. Voz e Cena, v. 2, n. 01, p. 47-71, 2021. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/vozecena/article/view/34335.

Published

2021-12-21

How to Cite

Mundim, T. E. (2021). Investigation of a teaching and learning process of Acting Through Song in Brazilian higher education. Voz E Cena (Voice and Scene), 2(02), 166–193. https://doi.org/10.26512/vozcen.v2i02.40317

Issue

Section

Articles - Continuous Flow

Categories

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>