Construction and concepts of Beuttenmüller Method and its applicability on performing arts
DOI:
https://doi.org/10.26512/vozcen.v5i01.53927Keywords:
Senses, Corporeal Perception, Voice, Time, Theatrical SpaceAbstract
The Beuttenmüller Method has been developed after an experience with people in blindness. Comprehension of the symbolic universe was enriched as the internal images were proposed by stimulating their other senses (audition, tact, scent, taste). Corporeal sensibility became the axe of her vocal studies where movement and voice projection represent a physical energy that touches the interlocutor and comes with a real meaning. Beuttenmüller proposes a corporeal and vocal work under space and temporality references, which inspires a deep dialogue with Performing Arts, this being the reason its applicability to the theatre is discussed hereby.
Downloads
References
ASLAN, Odette. O ator no século XX. São Paulo: Perspectiva, 1994.
BENTO, Maria Enamar. Angel Vianna: a pedagoga do corpo. Local: Programa de Pós-graduação/ Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro, 2004. Tese (Doutorado em Artes Cênicas).
BEUTTENMÜLLER, Glorinha. Entrevista concedida a Lídia Becker e Domingos Sávio Ferreira de Oliveira. Rio de Janeiro, maio 2006.
BEUTTENMÜLLER, Glorinha. O despertar da comunicação vocal. Rio de Janeiro: Enelivros, 1995.
BEUTTENMÜLLER, Glorinha; LAPORT, Nelly. Expressão vocal e Expressão corporal. Rio de Janeiro: Enelivros, 1992, 1995.
DOUGLAS, Carlos Roberto. Fisiologia aplicada à Fonoaudiologia. São Paulo: Robe Editorial, 2002.
JAKOBSON, Roman. Linguística e Comunicação. São Paulo: Cultrix, 1995.
NUNES, Lília. Cartilhas de Teatro. Manual de voz e dicção. Brasília: Serviço Nacional de Teatro,. Ministério de Educação e Cultura, 1976.
OLIVEIRA, Domingos Sávio Ferreira de. A Explosão da Voz no Teatro Contemporâneo: uma análise espectrográfica computadorizada da voz de grande intensidade no espaço cênico. Local: Programa de Pós-Graduação/Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro, 1997. Dissertação (Mestrado em Artes Cênicas).
OLIVEIRA, Domingos Sávio Ferreira de. A Voz e o Teatro. In: VALLE, Mônica G. M. ( org. ) Voz Diversos Enfoques em Fonoaudiologia. Rio de Janeiro: Revinter, 2002. 41- 59
OLIVEIRA, Domingos Sávio Ferreira de. Voz na Arte: uma contribuição para o estudo da voz falada no teatro. In: GUBERFAIN, Jane Celeste (org.). Voz em Cena. Volume 1. Rio de Janeiro: Revinter, 2004. 1-19.
PAVIS, Patrice. A análise dos espetáculos. São Paulo: Perspectiva, 2003.
RAPOSO, Alexandre. O que é ser Fonoaudióloga. Memórias Profissionais de Glorinha Beuttenmüller. Rio de Janeiro: Record, 2003.
ROUBINE, Jean-Jacques. A arte do ator. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1990.
SAUSSURE, Ferdinand de. Curso de linguística geral. São Paulo: Cultrix, 1985.
STANISLAVSKI, Constantin. A construção da personagem. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1986.
TEIXEIRA, Letícia. Conscientização do movimento: uma prática corporal. São Paulo: Caioá, 1998.
TROUBETZKOY, Nicolas Sergueeivitch. Principes de Phonologie. Paris: Librairie Klincksieck, 1964.
WEIL, Pierre. O corpo fala. Petrópolis: Vozes, 1999.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2024 Voz e Cena (Voice and Scene)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Readers are free to download, print and use the articles published in the journal, as long as there is always explicit mention to the authors and to the Voz e Cena journal and that there is no change in the original work. Any other use of the texts must be approved by the authors and the journal. By submitting a paper to Voz e Cena journal and having it approved, the authors agree to assign, without remuneration, the rights of first publication and the permission for the journal to redistribute that article and its metadata to the indexing and reference services that its publishers deem appropriate.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.