For a reenchanted pedagogy of the voice in the artes vivas
assumptions for an ecological relationship of the voice
DOI:
https://doi.org/10.26512/vozcen.v4i02.50803Keywords:
Voice pedagogy, Voice, Decoloniality, Air, Reenchantment, Artes vivasAbstract
This paper intends to inquire about the voice in the living arts, driven by its expansive materiality of air. In order to achieve that, in a reflection that starts from a practice of teaching voice in theater, this article evokes some assumptions for a reenchanted pedagogy of the voice, in an attempt to experiment an ecological relation of the vocal corporeal work in connection with amerindian epistemologies. For a reenchanted pedagogy of the voice in the living arts is to acknowledge the teaching exercise as a constant creation of sensitive procedures with the voice for the invention of other ways of existence and relationship with the environment. This writing thus wishes to weave ethical-poetic dimensions into the flow between art and life, in order to bring other breaths to an ecological understanding of the voice in its intimate relationship with the air.
Downloads
References
ARANTES, Ester M. de M. Verbete Escutar. In: FONSECA, Tânia Mara Galli, NASCIMENTO, Maria Lívia; MARASCHIN, Cleci (org.). Pesquisar na diferença: um abecedário. Porto Alegre: Editora Salina, 2012, págs. 93.
BALBINO, Evelin. Pelos caminhos encantados: uma leitura dos contos de Mia Couto. 2018. Tese (Doutorado) - Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2018.
CASTRO, Viveiros. A inconstância da alma selvagem e outros ensaios de antropologia. São Paulo: Ed. Ubu, 2018.
CAVARERO, Adriana. Vozes Plurais: filosofia da expressão vocal. Belo Horizonte: Ed. UFMG, 2011.
DANOWSKI, D.; CASTRO, E. V. Há mundos por vir? Ensaio sobre os medos e os fins. Desterro, Florianópolis: Cultura e Barbárie: Instituto Socioambiental, 2014.
DAUGHTY, J. Martin. Call and response (or the lack thereof): atmospheric voices and distributed selves. A Journal for Experiments in Critical Media Practice, Critical Media Practice Program at Harvard University- CMP, 2021.
KOPENAWA D.; ALBERT B. A queda do céu: palavras de um xamã Yanomami. Trad. Beatriz Perrone. São Paulo: Companhia das Letras, 2015.
KRENAK, Ailton. Ideias para adiar o fim do mundo. São Paulo: Companhia das Letras, 2019.
LATOUR, Bruno. Jamais Fomos Modernos. Rio de janeiro: Ed. 34, 2009.
MOLINARI, Paula M. Oliveira; FUENTES, Maria Josefina. A voz em Kozana Lucca: uma possível virada ecológica. Revista Voz e Cena, Brasília, DF, v. 04, n. 01, p 163-179, jan. /jun. 2023.
NOVARINA, Valère. Diante da Palavra. Rio de Janeiro: 7Letras 2009.
PEREIRA. Juliana Rangel de F. Voz em estado de escuta: por uma pedagogia em vocalidades poéticas no ambiente da cena 2014. Tese. (Doutorado) - Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2014.
ROLNIK, S. Esferas da insurreição: notas para uma vida não cafetinada. São Paulo: n-1 edições, 2018.
ROLNIK, S. O corpo vibrátil de Lygia Clark. Folha de São Paulo, São Paulo, 2000.
ROLNIK, Suely. Uma insólita viagem à subjetividade: fronteiras com a ética e a Cultura,[1997]. Disponível em: https://www.pucsp.br/nucleodesubjetividade/Textos/SUELY/viagemsubjetic.pdf . Acesso em: 24/08/2023.
RUFINO, Luiz; Luiz SIMAS. Encantamento sobre política da vida. Rio de Janeiro: Editora Mórula, 2020.
RUFINO, Luiz; RENAUD, Daniel; SÁNCHEZ, Celso. Educação Ambiental Desde El Sur: A perspectiva da Terrexistência como Política e Poética Descolonial. Revista Sergipana de Educação Ambiental, [S. l.], v. 7, n. Especial, pp. 1-11, 2020.
SCHAFER, Murray. A afinação do mundo. São Paulo: Editora UNESP, 2001.
ZUMTHOR, P. Escritura e nomadismo: entrevistas e ensaios. São Paulo: Ateliê editorial, 2005.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2023 Voz e Cena (Voice and Scene)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Readers are free to download, print and use the articles published in the journal, as long as there is always explicit mention to the authors and to the Voz e Cena journal and that there is no change in the original work. Any other use of the texts must be approved by the authors and the journal. By submitting a paper to Voz e Cena journal and having it approved, the authors agree to assign, without remuneration, the rights of first publication and the permission for the journal to redistribute that article and its metadata to the indexing and reference services that its publishers deem appropriate.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.