Voice in pieces

reappropriation of the fable through absences

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/vozcen.v4i01.48485

Keywords:

Reappropriation, Absence, Fragments, Voice, Storytelling

Abstract

The reflections proposed here comprehend the act of storytelling as an intensification of subjectivity production. It is an act in which the storyteller encounters the narratives that compose their life trajectory, not as an imagistic rescue of the past, fixing it in a crystalline way, but rather as an action that arises from the absences caused by life interruptions, from what the unexperienced proposes as an experience and activity of thought. In this act of storytelling, a fragmented voice is implicated. This voice, due to its dealing with the absent, preserves unprecedented potentialities of the voice that Western philosophical logocentrism neutralized by reducing it to an abstraction of thought. This writing originates from the creative processes experienced in the doctoral discipline "Creating Voices, Narrating Women", which was structured around the study of integrative and poetic vocal practices in storytelling.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Carlos Eduardo Guimarães Medeiros, Universidade do Estado de Santa Catarina - UDESC, Florianópolis/SC, Brasil

Doutorando em Teatro pela Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC), Mestre em Artes pelo programa de Mestrado Profissional em Artes (Universidade Federal do Maranhão - UFMA). Especialista em Ética e Filosofia Política (IESMA) e Graduado nas Licenciaturas em Teatro e Filosofia, ambas pela Universidade Federal do Maranhão (UFMA).  

References

BENJAMIN, Walter. Magia e Técnica, Arte e Política: ensaios sobre literatura e história da cultura. São Paulo: Brasiliense, 2012.

CAMPO, Juliano; MOLIK, Zygmunt. Trabalho de voz e corpo de Zygmunt Molik: o legado de Jerzy Grotowsky. São Paulo: É Realizações Editora, 2011

CAVARERO, Adriana. Vozes Plurais: filosofia da expressão vocal. Belo Horizonte. Editora UFMG, 2011.

CHEKHOV, Michael. Para o ator. São Paulo: Martins Fontes, 2010.

GRANDOLPHO, Marcela. A incorporação vocal do texto: técnicas psicofísicas para transformar texto em ação. São Paulo: Perspectiva, 2016.

JUDITH, Anodea. Rodas da vida: um guia para você entender o sistema de chacras. Rio de Janeiro: Best Seller, 2020.

JUNIOR, Noval Baitello. O pensamento sentado sobre glúteos, cadeiras e imagens. RS: Editora Unisinos, 2012.

LEDER, Drew. The absent body. Chicago/London: The University of Chicago Press, 1990.

LÖWY, Michael. Walter Benjamin: aviso de incêndio: uma leitura das teses “Sobre o conceito de história”. São Paulo: Boitempo, 2005.

NICOLESCU, Basarab. Manifesto da Transdisciplinaridade. São Paulo: Triom, 1999. Disponível em https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/4144517/mod_resource/content/0/O%20Manifesto%20da%20Transdisciplinaridade.pdf .

QUILICI, Cassiano Sydow. Antonin Artaud: o ator e a física dos afetos. Revista USP: Sala preta, 2, 2011.

VIRILIO, Paul. Estética da desaparição. Rio de Janeiro: Contraponto, 2015.

WOOLF,Virgínia. Um teto todo seu. São Paulo: Antofágica, 2022.

Published

2023-06-29

How to Cite

Medeiros, C. E. G. (2023). Voice in pieces: reappropriation of the fable through absences. Voz E Cena (Voice and Scene), 4(01), 51–62. https://doi.org/10.26512/vozcen.v4i01.48485

Issue

Section

Thematic Dossier - Articles

Categories

Similar Articles

1 2 3 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.