Plastic Personas
the Makeup Voices in the Performing Arts
DOI:
https://doi.org/10.26512/vozcen.v3i02.44902Keywords:
Language, Makeup, Personas, (In)corporation, ProsthéticsAbstract
Through the language of makeup in the performing arts, we study its unfolding with new technologies, its expanded field, such as the proliferation of plastic personas, the relationship of in(corporation) with the animated and inanimate body, the virtuality and its polyphonic voice. We analyze the creative networks that surround it, the divergences and convergences, in different creative processes, in cinema, theater and video performance. In addition to observing the use of orthoses and their reproducibility. Then, we reflect on the questions, found here, about makeup and its voices through the performing arts.
Downloads
References
ALLOA, Emmanuel. Introdução - Entre a transparência e a opacidade: o que a imagem dá a pensar. In: ALLOA, Emmanuel (org.). Pensar a Imagem. Trad. Carla Rodrigues. São Paulo: Autêntica, 2017. pp. 7-22.
AGAMBEN, Giorgio. A ideia de linguagem, in A potência do pensamento - ensaios e conferências. Belo Horizonte e São Paulo: Autêntica, 2015.
BENJAMIN, Walter. A obra de arte na era de sua reprodutibilidade técnica (p. 17). L&PM Editores. Edição do Kindle, 2018.
BENJAMIN, Walter. Origem do drama barroco alemão. São Paulo. Brasiliense,1984.
CARAMELLA, Elaine(org). Mídias, multiplicações e convergências. São Paulo: Senac, 2009
DESIDERI, Marcio R. Processos Criativos nas Artes Visuais: O Ponto de Vista de um Maquiartista.2021.235p (Mestrado em Artes Visuais) São Paulo: Unesp, 2021.
DESIDERI, Marcio R. Desterritórios nas artes virtuais: o campo híbrido do(a) maquiartista, em redes de criação compartilhadas. Rebento, São Paulo, no. 14, Jan-Jun 2021.
GROYS, Boris. Arte, Poder. tradução Virgínia Starling. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2015
KATZ, Helena; GREINER, Christine. Por uma teoria do corpo mídia. In: GREINER, Christine (Org.). O corpo: pistas para estudos interdisciplinares. São Paulo: Annablume, 2005
KATZ, Helena; GREINER, Christine. Corpo e processos de comunicação. Revista Fronteiras - Estudos midiáticos UNISINOS, Vol. III, n. 2, 2 dez. 2001. Disponível em: https://www.helenakatz.pro.br/midia/helenakatz71314110790.pdf. Acesso em: 15 fev. 2021.
MALETTA, Ernani. Entrevista Ernani Maletta: teatro, corpo e voz. Por: Henrique de Oliveira Lee. Polifonia. v.21 n.30, 2014. Disponível em: https://sistema.funarte.gov.br/tainacan/periodicos/entrevista-com-ernani-maletta-teatro-corpo-e-voz/
MAGALHAES, Mônica F. Maquiagem e pintura corporal: uma análise semiótica. 236p, (Doutorado em Estudos Linguísticos) Niterói: Universidade Federal Fluminense, Instituto de Letras, 2010.
MCLUHAN, Marshall. Os meios de comunicação como extensões do homem: (understanding media). São Paulo: Cultrix, 1964.
NANCY, Jean-Luc. Imagem, mímeses e méthexis. In: ALLOA, Emmanuel (org.). Pensar a Imagem. Trad. Carla Rodrigues. São Paulo: Autêntica, 2017. p. 55-72.
ORWELL, George. 1984. São Paulo : Companhia das letras. 2009
PAIELLA, Gabriella. The Agony and Ecstasy of Playing Ear Man in Crimes of the Future. 2022. Disponível em: https://www.gq.com/story/ear-man-crimes-of-the-future. Acesso: 23, ago. 2022.
PAVIS, Patrice. Dicionário de Teatro. 3.ed. São Paulo: Perspectiva 2008.
RANCIÉRE, Jacques. As imagens querem realmente viver. In: ALLOA, Emmanuel (org.). Pensar a Imagem. Trad. Carla Rodrigues. São Paulo: Autêntica, 2017. pp. 55-72.
SALLES, Cecília. A. Redes de criação. São Paulo: Horizonte, 2006
SELIGMANN-SILVA, Márcio. Estética e política, memória e esquecimento: novos desafios na era do Mal de Arquivo. 2009. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/remate/article/view/8636279. Acesso em: 29, ago. 2021
TANGCAY, Jazz.‘Crimes of the Future’: Ear Man Needed 36 Prosthetic Pieces. 2022 Disponivel em https://variety.com/2022/artisans/news/crimes-of-the-future-ear-man-36-prosthetic-pieces-1235285983/ - Acesso em: 25, ago. 2022.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2022 Voz e Cena (Voice and Scene)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Readers are free to download, print and use the articles published in the journal, as long as there is always explicit mention to the authors and to the Voz e Cena journal and that there is no change in the original work. Any other use of the texts must be approved by the authors and the journal. By submitting a paper to Voz e Cena journal and having it approved, the authors agree to assign, without remuneration, the rights of first publication and the permission for the journal to redistribute that article and its metadata to the indexing and reference services that its publishers deem appropriate.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.