Plastic Personas

the Makeup Voices in the Performing Arts

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/vozcen.v3i02.44902

Keywords:

Language, Makeup, Personas, (In)corporation, Prosthétics

Abstract

Through the language of makeup in the performing arts, we study its unfolding with new technologies, its expanded field, such as the proliferation of plastic personas, the relationship of in(corporation) with the animated and inanimate body, the virtuality and its polyphonic voice. We analyze the creative networks that surround it, the divergences and convergences, in different creative processes, in cinema, theater and video performance. In addition to observing the use of orthoses and their reproducibility. Then, we reflect on the questions, found here, about makeup and its voices through the performing arts.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Marcio Desideri, Universidade Federal do Rio de Janeiro - UFRJ, Rio de Janeiro/RJ, Brasil

Doutorando em Artes Da Cena na Escola de Comunicação da UFRJ. Mestre em Artes Visuais pela UNESP. Pós graduado em Docência em Ensino Superior no Centro Universitário Senac. Foi docente da Universidade Belas Artes na graduação e pos graduação em Artes Cênicas e Licenciatura em Artes visuais. Possui formação internacional com o título Master Makeup Program na Cinema Makeup School em Los Angeles. É maquiartista, especialista em maquiagem cinematográfica e teatral reconhecido internacionalmente com publicações, na qual realiza exposições, vídeos publicitários, editoriais, filmes nacionais, performances, eventos e palestras.

References

ALLOA, Emmanuel. Introdução - Entre a transparência e a opacidade: o que a imagem dá a pensar. In: ALLOA, Emmanuel (org.). Pensar a Imagem. Trad. Carla Rodrigues. São Paulo: Autêntica, 2017. pp. 7-22.

AGAMBEN, Giorgio. A ideia de linguagem, in A potência do pensamento - ensaios e conferências. Belo Horizonte e São Paulo: Autêntica, 2015.

BENJAMIN, Walter. A obra de arte na era de sua reprodutibilidade técnica (p. 17). L&PM Editores. Edição do Kindle, 2018.

BENJAMIN, Walter. Origem do drama barroco alemão. São Paulo. Brasiliense,1984.

CARAMELLA, Elaine(org). Mídias, multiplicações e convergências. São Paulo: Senac, 2009

DESIDERI, Marcio R. Processos Criativos nas Artes Visuais: O Ponto de Vista de um Maquiartista.2021.235p (Mestrado em Artes Visuais) São Paulo: Unesp, 2021.

DESIDERI, Marcio R. Desterritórios nas artes virtuais: o campo híbrido do(a) maquiartista, em redes de criação compartilhadas. Rebento, São Paulo, no. 14, Jan-Jun 2021.

GROYS, Boris. Arte, Poder. tradução Virgínia Starling. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2015

KATZ, Helena; GREINER, Christine. Por uma teoria do corpo mídia. In: GREINER, Christine (Org.). O corpo: pistas para estudos interdisciplinares. São Paulo: Annablume, 2005

KATZ, Helena; GREINER, Christine. Corpo e processos de comunicação. Revista Fronteiras - Estudos midiáticos UNISINOS, Vol. III, n. 2, 2 dez. 2001. Disponível em: https://www.helenakatz.pro.br/midia/helenakatz71314110790.pdf. Acesso em: 15 fev. 2021.

MALETTA, Ernani. Entrevista Ernani Maletta: teatro, corpo e voz. Por: Henrique de Oliveira Lee. Polifonia. v.21 n.30, 2014. Disponível em: https://sistema.funarte.gov.br/tainacan/periodicos/entrevista-com-ernani-maletta-teatro-corpo-e-voz/

MAGALHAES, Mônica F. Maquiagem e pintura corporal: uma análise semiótica. 236p, (Doutorado em Estudos Linguísticos) Niterói: Universidade Federal Fluminense, Instituto de Letras, 2010.

MCLUHAN, Marshall. Os meios de comunicação como extensões do homem: (understanding media). São Paulo: Cultrix, 1964.

NANCY, Jean-Luc. Imagem, mímeses e méthexis. In: ALLOA, Emmanuel (org.). Pensar a Imagem. Trad. Carla Rodrigues. São Paulo: Autêntica, 2017. p. 55-72.

ORWELL, George. 1984. São Paulo : Companhia das letras. 2009

PAIELLA, Gabriella. The Agony and Ecstasy of Playing Ear Man in Crimes of the Future. 2022. Disponível em: https://www.gq.com/story/ear-man-crimes-of-the-future. Acesso: 23, ago. 2022.

PAVIS, Patrice. Dicionário de Teatro. 3.ed. São Paulo: Perspectiva 2008.

RANCIÉRE, Jacques. As imagens querem realmente viver. In: ALLOA, Emmanuel (org.). Pensar a Imagem. Trad. Carla Rodrigues. São Paulo: Autêntica, 2017. pp. 55-72.

SALLES, Cecília. A. Redes de criação. São Paulo: Horizonte, 2006

SELIGMANN-SILVA, Márcio. Estética e política, memória e esquecimento: novos desafios na era do Mal de Arquivo. 2009. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/remate/article/view/8636279. Acesso em: 29, ago. 2021

TANGCAY, Jazz.‘Crimes of the Future’: Ear Man Needed 36 Prosthetic Pieces. 2022 Disponivel em https://variety.com/2022/artisans/news/crimes-of-the-future-ear-man-36-prosthetic-pieces-1235285983/ - Acesso em: 25, ago. 2022.

Published

2022-12-31

How to Cite

Desideri, M. (2022). Plastic Personas: the Makeup Voices in the Performing Arts. Voz E Cena (Voice and Scene), 3(02), 178–203. https://doi.org/10.26512/vozcen.v3i02.44902

Issue

Section

Thematic Dossier - Articles

Categories

Similar Articles

1 2 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.