Voices

Bodies in Motion

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/vozcen.v3i01.42929

Keywords:

Vocal experiments, Klauss Vianna, Breathing, Performance, Singularity

Abstract

This article starts from reflections on vocal experimentation, having improvisation as a strategy and incorporating different body practices. It is based on Klauss Vianna's principles and on certain topics of the playful process of Klauss Vianna’s Technique. The sounds produced by bodies in movement are emphasized in the realization of singular performances, coming from voices that are the starting point and anchor of lived experiences.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Paula Cristina Masoero Ernandes, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho - UNESP, São Paulo/SP, Brasil

Doutoranda em Artes Cênicas pelo Programa de Pós-Graduação em Artes da UNESP, Mestra em Artes Cênicas pela Escola de Comunicações e Artes da Universidade de São Paulo e atriz formada pela Escola de Arte Dramática da USP.

References

ARTAUD, Antonin. O Teatro e seu duplo. São Paulo: Max Limonad,1984.

CARLSON, Marvin. Performance: a critical introduction. 2nd ed. New York: Routledge, 2004.

CAVARERO, Adriana. Vozes plurais: filosofia da expressão vocal. Belo Horizonte: UFMG, 2011.

GROTOWSKI, Jerzy. Em busca de um teatro pobre. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1971.

JOHNSON, Mark; LAKOFF, George. Philosophy in the flesh: the embodied mind and its challenge to western thought. New York: Basic Books, 1999.

LEHMANN, Hans-Thies. Teatro pós-dramático. São Paulo: Cosac Naif, 2007.

OUTSUBO, Ana. A Técnica Klauss Vianna e a educação somática. Facilito o fascínio da fáscia. São Paulo, 1 de março de 2021.

MAFFI, Kátia Milene dos Santos. Técnica Klauss Vianna: apontamentos sobre a produção cinético-sonora. 2016. Dissertação (Mestrado em Artes Cênicas) - Instituto de Artes da Universidade de Brasília, Brasília.

MILLER, Jussara. A escuta do corpo: sistematização da Técnica Klauss Vianna. São Paulo: Summus Editorial, 2007.

MILLER, Jussara; NEVES, Neide. Técnica Klauss Vianna - consciência em movimento. ILINX - Revista do LUME, Campinas, UNICAMP, n.3, pp. 1-7, set. 2013. Disponível em: https://www.cocen.unicamp.br/revistadigital/index.php/lume/article/view/258 . Acesso em: 02, abr., 2022.

MONTENEGRO, Mônica de Almeida Prado. O coorporal: concepções e prática. Uma abordagem de trabalho de voz para o ator. 2019. Tese (Doutorado em Pedagogia do Teatro) - Escola de Comunicações e Artes, Universidade de São Paulo, 2019.

MOSTAÇO, Edélcio et al. Sobre performatividade. Florianópolis: Letras Contemporâneas, 2009.

NEVES, Neide. A técnica como dispositivo de controle do corpomídia. São Paulo: Programa de Pós-Graduação da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, 2010. Tese (Doutorado em Comunicação e Semiótica).

ROUBINE, Jean-Jacques. A linguagem da encenação teatral. 2nd ed. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed., 1998.

SANTOS, Thaís dos; SILVA, Fernanda Raquel. Caminhos para a emancipação: performatividade e os processos de subjetivação da Técnica Klauss Vianna. Revista TKV.v.1. nº. 7. Mar. 2021. pp. 28-44.

SCHECHNER, Richard. O que é performance? O Percevejo, Rio de Janeiro, UNIRIO, ano 11, n. 12, pp. 25-50, 2003.

SILVA, William Paiva da. Voz, Corpo e Melodia: a comunicação musical do corpomídia na Técnica Klauss Vianna. 2018. Dissertação (Mestrado em Pedagogia do Teatro) - Escola de Comunicações e Artes, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2018.

STOROLLI, Wânia Mara Agostini. (2020). A voz desincorporada e a face do outro. Voz e Cena, Brasília, UnB, v.1, n.02, pp. 104-119, jul-dez/2020. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/vozecena/article/view/34333 . Acesso em 04, abr., 2022.

STOROLLI, Wânia Mara Agostini. Movimento e respiração: a prática da Respiração Vivenciada de Ilse Middendorf no ensino de canto. In: XVI Congresso da Associação Nacional de Pesquisa e Pós-graduação em Música (ANPPOM), 2006, Brasília. Anais do XVI Congresso da ANPPOM, 2006. v.1. p. 131-135.

STOROLLI, Wânia Mara Agostini. Movimento, respiração e canto: a performance do corpo na criação musical. São Paulo: Programa de Pós-Graduação da Escola de Comunicações e Artes/Universidade de São Paulo, 2009. Tese (Doutorado em Música).

STOROLLI, Wânia Mara Agostini. Improvisação vocal em movimento: a proposta do grupo L.I.V.E.. In: XXX Congresso da ANPPON, 2020, Manaus. ST A voz nos diversos contextos da prática musical - Anais do XXX Congresso da ANPPOM. Manaus: ANPPOM, 2020. v. 30. p.1-8.

VIANNA, Klauss; CARVALHO, Marco Antonio de. A dança. 8ª ed. São Paulo: Summus Editorial, 2018.

ZUMTHOR, Paul. Performance, recepção, leitura. São Paulo: Educ, 2000.

Published

2022-06-27

How to Cite

Ernandes, P. C. M. (2022). Voices: Bodies in Motion. Voz E Cena (Voice and Scene), 3(01), 45–57. https://doi.org/10.26512/vozcen.v3i01.42929

Issue

Section

Thematic Dossier - Articles

Categories

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.