Experiences of visualization of the text spoken in theatrical practice

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/vozcen.v2i01.37206

Keywords:

Voice, Theater, Visualization, Imagination, Acting

Abstract

This paper presents voice teaching / learning experiences inserted in the subject Vocal and Musical Studies A of the Theater course at the Federal University of Minas Gerais, Brazil. Focusing on the technique of visualizing images from the text and how this is reflected in the scenic speech, and taking as a reference texts published by Maria Knebel, Stanislavsky collaborator, we present the experiences and discussions generated by the practice with dramatic texts and poems within the subject taught remotely in 2020/2021.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Maurilio Andrade Rocha, Universidade Federal de Minas Gerais - UFMG, Belo Horizonte/MG, Brasil

Professor Associado da Escola de Belas Artes da UFMG, atuando na graduação em Teatro nas áreas de voz e música e nos Programas de Pós-graduação em Artes e ProfArtes.

Stéphanie Souza Araújo Leal, Universidade Federal de Minas Gerais - UFMG, Belo Horizonte/MG, Brasil

Graduanda em Teatro pela UFMG. Artista da cena, investiga a escrita poética e a musicalidade em cena.

Natalia Claret Alves dos Reis, Universidade Federal de Minas Gerais - UFMG, Belo Horizonte/MG, Brasil

Graduanda em Teatro pela UFMG.  Desenvolve pesquisa (IC - CNPQ) sobre o teatro documentário na América Latina, com enfoque especial para as mulheres e suas trajetórias de invisibilidade.

Maria Isabel Barbosa Falcão, Universidade Federal de Minas Gerais - UFMG, Belo Horizonte/MG, Brasil

Graduanda em Teatro na UFMG. Artista da cena, pesquisadora do ensino de Teatro na Escola Básica.

Clara Fernandino Dias, Universidade Federal de Minas Gerais - UFMG, Belo Horizonte/MG, Brasil

Graduanda em Teatro na UFMG. Artista da cena, da música e também professora de canto, investiga a  musicalidade no processo criativo e formativo teatral.

Marcus Vinícius de Carvalho, Universidade Federal de Minas Gerais - UFMG, Belo Horizonte/MG, Brasil

Graduando em Teatro pela UFMG. Multiartista, é diretor do grupo Teatro Negro e Atitude com pesquisa cênica voltada para a cultura popular brasileira de matriz africana.

Alex Antônio Oliveira Bonfim, Universidade Federal de Minas Gerais - UFMG, Belo Horizonte/MG, Brasil

Graduando em Teatro na UFMG. Ator, produtor e diretor teatral há mais de 20 anos e membro fundador do grupo de teatro Cia da Farsa.

Renata Lanier Jardim Alves Santana, Universidade Federal de Minas Gerais - UFMG, Belo Horizonte/MG, Brasil

Graduanda em Teatro na UFMG. Atriz, professora, produtora e pesquisadora na linguagem do jornalismo com ênfase na comunicação e no fazer teatral.

References

ANÍBAL, Anderson. O vilarejo do peixe vermelho. Belo Horizonte: Anderson Aníbal, 2010.

BOGART, Anne. A preparação do diretor. São Paulo: Martins Fontes, 2011.

KNEBEL, Maria. Análise-ação: Práticas das ideias teatrais de Stanislávski. São Paulo: Editora 34, 2016.

MARQUES, Ana Martins. A vida submarina. Belo Horizonte: Scriptum, 2009.

MARQUES, Ana Martins. Da arte das armadilhas. São Paulo, Companhia das Letras, 2011.

MARQUES, Ana Martins. O livro das semelhanças. São Paulo, Companhia das Letras, 2015.

STANISLAVSKI, Konstantín. O trabalho do ator: diário de um aluno. São Paulo: Martins Fontes, 2017.

VISÃO. In: DICIONÁRIO Infopédia da Língua Portuguesa (online). Porto:Porto Editora, 2003-2021. Disponível em: <https://www.infopedia.pt/dicionarios/lingua-portuguesa/visão>. Acesso em 11 abr. 2021.

VISNIEC, Matéi. O último Godot. São Paulo: É Realizações, 2012.

Published

2021-06-25

How to Cite

Rocha, M. A., Leal, S. S. A., Reis, N. C. A. dos, Falcão, M. I. B., Dias, C. F., Carvalho, M. V. de, … Santana, R. L. J. A. (2021). Experiences of visualization of the text spoken in theatrical practice. Voz E Cena (Voice and Scene), 2(01), 200–215. https://doi.org/10.26512/vozcen.v2i01.37206

Issue

Section

Articles - Continuous Flow

Categories