Sound Bodies in Performance

brands and subjectivities

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/vozcen.v1i01.31584

Keywords:

Body, Performance, Subjectivities, Sensoriality, Voice

Abstract

The present work aims to reflect on some aspects of bodies in a performance situation, observing the integration of movement, sound, and gesture. For this, he dialogues with the following authors: Azevedo, Merleau Ponty, Nóbrega, Pereira, Rolnik and Zumthor. Considering the poetic body as a living, sonorous body, embodied in the world, immersed in its social and cultural situation, affecting and being affected, it intends to problematize, in the context of the performing arts, the importance of subjectivities, brands and sensoriality.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Ana Julia Toledo Netto, Universidade Federal de Juiz de Fora - UFJF, Juiz de Fora/MG, Brasil

Possui graduação em Educação Artística pela Universidade Federal de Juiz de Fora (1997), especialização em Ciências Humanas pela Universidade Federal de Juiz de Fora (2004) e Mestrado Profissional em Artes Cênicas pela Universidade Federal de Minas Gerais (2018). Atualmente é professora regente  da Prefeitura de Juiz de Fora, atuando em projetos de arte educação no ensino fundamental I e II e projetos para formação de leitores. Tem maior experiência na área de arte educação com ênfase em Contação de Histórias. Pesquisa corpo poético e performance.

References

ARTAUD, Antonin. O Teatro e seu Duplo. São Paulo: Martins Fontes, 1997.

AZEVEDO, Sonia. Memória: criação e recepção nas artes da presença. In: Anais do VII Congresso ABRACE, TEMPOS DE MEMORIA: Vestígios, Ressonâncias e Mutações. Porto Alegre, 2012.

AZEVEDO, Sonia. O Papel do Corpo no Corpo do Ator. São Paulo: Perspectiva, 2017.

CARLSON, Marvin. Performance, uma introdução crítica. Belo Horizonte. UFMG, 2009.

DAL FARRA, Zebba. Palavra Muda. In: MEDEIROS, Fábio Henrique Nunes. Contação de Histórias: Tradição, Poéticas e Interfaces. São Paulo: Edições SESC, 2015. pp. 274-287.

FERREIRA, Gilmar Leite. Corpo e Poesia: para uma educação do sensível. Curitiba: Appris, 2017.

MERLEAU-PONTY, Maurice. Fenomenologia da percepção. 4ª ed. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2011.

NÓBREGA, Terezinha Petrucia. Corporeidades... Inspirações Merleau-Pontianas. NATAL: Editora do IFRN, 2016.

PAVIS, Patrice. Dicionário de Teatro. São Paulo: Perspectiva, 2015.

PEREIRA, Eugênio Tadeu. PEREIRA, Eugênio Tadeu. Práticas Lúdicas na Formação Vocal em Teatro. 1ª ed. São Paulo: Hucitec, 2015.

ROLNIK, Suely. Pensamento, corpo e devir Uma perspectiva ético/estético/política no trabalho acadêmico, Cadernos de Subjetividade, v. 01, n. 02, pp. 241-251, PUC/SP. São Paulo, set./fev., 1993.

ROLNIK, Suely. Uma Insólita Viagem à Subjetividade. Fronteiras com a Ética e a Cultura. In: LINS, Daniel (Org.). Cultura e Subjetividade: saberes nômades. Campinas: Papirus, 1997. pp. 25-34.

SCHECHNER, Richard. O que é performance? In: Performance studies: an introduccion, second edition. New York & London: Routledge, pp. 28-51, 2006.

SISTO, Celso. Textos e Pretextos sobre a arte de contar histórias. Belo Horizonte: Aletria, 2012.

ZUMTHOR, Paul. Escritura e Nomadismo. São Paulo: Ateliê Editorial, 2005.

ZUMTHOR, Paul. Introdução à Poesia Oral. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2010.

ZUMTHOR, Paul. Performance, Recepção, Leitura. São Paulo: Cosac Naify, 2014.

Published

2020-06-29

How to Cite

Netto, A. J. T. (2020). Sound Bodies in Performance: brands and subjectivities. Voz E Cena (Voice and Scene), 1(01), 106–118. https://doi.org/10.26512/vozcen.v1i01.31584

Issue

Section

Articles - Continuous Flow

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.