The Vocal Action at Play

possible methodological strategies for the discipline of Vocal Expression in Theatre

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/vozcen.v1i01.31569

Keywords:

Vocal Expression, Francesca Della Monica, Principles and methods, Actor training and development, Theatre

Abstract

Istéfani Pontes aims at introducing principles and methods that can guide the creation of pedagogigal strategies for Vocal Expression in actor training and development. Said work is based on the authoress’s teaching experience and is done with the collaboration of Ernani Maletta. This project is built mainly on the proposals of Italian researcher Francesca Della Monica regarding the spacial dimentions of the voice and the study of the spoken word in drama, whereby the authoress describes her teaching experience in the last five years, succinctly divided into five moments. This analysis allowed the authors to identify the principles and procedures hereby presented as a contribution to studies regarding vocal action in dramatic training and development proccesses.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Istéfani Pontes da Costa, Universidade Federal de Minas Gerais - UFMG, Belo Horizonte/MG, Brasil

Atriz e pesquisadora teatral, possui como foco de pesquisa a Ação Vocal, investigada especialmente nos processos de criação de espetáculos teatrais e em sua atuação como professora de Expressão Vocal. Licenciada na graduação em Teatro da UFMG e no tecnólogo do Teatro Universitário da EBAP/UFMG, aprofundando seus estudos com Francesca Della Monica, em Firenze, na Itália. Ofertou cursos e oficinas de Teatro e, atualmente, é professora de Expressão Vocal no Cefart/Palácio das Artes e na Escola Livre de Artes/Arena da Cultura, ambos Belo Horizonte/MG.

Ernani de Castro Maletta, Universidade Federal de Minas Gerais - UFMG, Belo Horizonte/MG, Brasil

Diretor cênico e musical, ator, cantor e professor da Escola de Belas Artes da UFMG. Doutor em Educação pela FaE/UFMG, dedica-se principalmente à vocalidade e à musicalidade próprias da cena teatral. Em 2016, lançou o livro Atuação polifônica: princípios e práticas, em que apresenta seu pensamento sobre a ideia de polifonia cênica, aliada à sua experiência, por três décadas, voltada à formação e à criação cênica. É reconhecido pela intensa participação na criação teatral em âmbito nacional e internacional. Atua ativamente na Itália, tanto na criação quanto na formação artística, ao lado da artista e pesquisadora italiana Francesca Della Monica, tornando-se o primeiro brasileiro a participar da criação de tragédias gregas no Teatro Greco di Siracusa, um dos mais importantes espaços da arquitetura teatral do ocidente.

References

BARBA, Eugenio; SAVARESE, Nicola. A Arte Secreta do Ator. Campinas: Editora da Unicamp, 1995.

DELLA MONICA, Francesca; MALETTA, Ernani. Os espaços que promovem uma dramaturgia da ação vocal. In: VIS - Revista do Programa de Pós-Graduação em Arte da UnB, Brasília, Universidade de Brasília, v.14, n. 1, pp. 09-18, janeiro-junho de 2015.

FO, Dario; RAME, Franca (organização). Manual mínimo do ator. São Paulo: Editora SENAC São Paulo, 1999.

GAYOTTO, Lúcia Helena. Voz, partitura da ação. São Paulo: Plexus, 2015.

GROTOWSKI, Jerry. Em Busca de um Teatro Pobre. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1987.

KOUDELA, Ingrid Dormien. Jogos Teatrais. São Paulo: Perspectiva, 2013.

MALETTA, Ernani. Atuação polifônica: princípios e práticas. Belo Horizonte, Editora UFMG, 2016.

MALETTA, Ernani de Castro. A dimensão espacial e dionisíaca da voz com base nas propostas de Francesca Della Monica: resgatando liberdade expressiva e identidade vocal. Revista Urdimento, Florianópolis, Universidade do Estado de Santa Catarina, v. 01, n. 22, pp. 39-52, julho de 2014.

MALETTA, Ernani de Castro. A formação do ator para uma atuação polifônica: princípios e práticas. Belo Horizonte: Programa de Pós-Graduação da Faculdade de Educação/Universidade Federal de Minas Gerais, 2005. Tese (Doutorado em Educação).

MALETTA, Ernani de Castro. Estratégias pedagógicas polifônicas para a formação do ator. Belo Horizonte, 2011. Relatório de pesquisa e de atividades complementares (Pós-Doutorado) - Escola de Belas Artes, Universidade Federal de Minas Gerais, 2011.

MAURO, Helena Leite. A conexão orgânica corpo-voz-som em processo de atuação, com base em DelsArte, Dalcroze, Artaud e Grotowski. Belo Horizonte: Programa de Pós-Graduação em Artes da Escola de Belas Artes/Universidade Federal de Minas Gerais, 2011. Dissertação (Mestrado em Artes).

MOTTA LIMA, Tatiana. Palavras Praticadas: o percurso artístico de Jerzy Grotowski, 1959-1974. São Paulo: Perspectiva, 2012

PEREIRA, Eugenio Tadeu. Práticas lúdicas na formação vocal em Teatro. São Paulo, HUCITEC. 2015.

SCHAFER, R. Murray. O ouvido pensante. São Paulo: Editora UNESP, 1992.

SPOLIN, Viola. Improvisação para o Teatro. São Paulo: Perspectiva, 2005.

SPOLIN, Viola. Jogos Teatrais: o fichário de Viola Spolin. 2ª ed. São Paulo: Perspectiva, 2008.

SPOLIN, Viola. O Jogo Teatral no Livro do Diretor. 2ª ed. São Paulo: Perspectiva, 2008.

VIANNA, Ana Faria Hadad. A Arqueologia do trabalho vocal proposto por Francesca DellaMonica. Belo Horizonte: Programa de Pós-Graduação em Artes da Escola de Belas Artes/ Universidade Federal de Minas Gerais, 2014. Dissertação (Mestrado em Artes).

Published

2020-06-29

How to Cite

Costa, I. P. da, & Maletta, E. de C. (2020). The Vocal Action at Play: possible methodological strategies for the discipline of Vocal Expression in Theatre. Voz E Cena (Voice and Scene), 1(01), 08–21. https://doi.org/10.26512/vozcen.v1i01.31569

Issue

Section

Articles - Continuous Flow

Categories

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.