Imagination at Voice-Body Movement Integration Work

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/vozcen.v2i01.37528

Keywords:

Voice-Body Movement Integration, Actor’s Training, Imagination, Neurosciences, Grotowski

Abstract

This article aims to discuss the importance of the work upon imagination in contemporary actor training. Imagination is presented here as a possible instrument to the dilution of the dichotomy between mind and body, which reflects itself in the "voice-body" dichotomy, present in many of the traditional approaches of the actor's training. Therefore, we bring a discussion on the nature of mind, based on philosophy of mind and neurosciences. From there, we take as a study case Grotowski’s vocal work, as presented in his lecture "The Voice". The article concludes by presenting notes on the use of these concepts in practice with actors-students.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Sandra Parra, Universidade Estadual de Londrina - UEL, Londrina/PR, Brasil

Doutoranda em Artes da Cena no programa de pós-graduação do Instituto de Artes da Universidade Estadual de Campinas - UNICAMP. Mestre em Artes pelo programa de pós-graduação da Escola de Belas Artes - UFMG (2007), graduada em Comunicação das Artes do Corpo pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (2004), com habilitação em Teatro e Performance. Desenvolve pesquisa de linguagem em Teatro Físico e fronteira Teatro/Performance. Professora efetiva em Interpretação Teatral no curso de Artes Cênicas da Universidade Estadual de Londrina - UEL. Tem experiência na área de Artes, com ênfase em Teatro e Performance Art, atuando principalmente nos seguintes temas: criação, improvisação, integração voz-movimento corporal, respiração para a criação cênica e performance.

References

ARTAUD, Antonin. O Teatro e seu Duplo. São Paulo: Martins Fontes, 1999.

BÉZIERS, Marie-Madeleine; HUNSINGER, Yva. O Bebê e a Coordenação Motora. São Paulo: Summus, 1994.

CHURCHLAND, Paul M. Matéria e Consciência: uma introdução contemporânea à filosofia da mente. São Paulo: Editora da Unesp, 2004.

DAMÁSIO, António R. O Erro de Descartes: emoção, razão e o cérebro humano. 2ª ed. São Paulo: Companhia das Letras, 1996.

GROTOWSKI, Jerzy. A Voz. In: FLASZEN, L; POLLASTRELLI, C. (Org). O Teatro Laboratório de Jerzy Grotowski 1959-1969. São Paulo: Perspectiva/SESC; Pontedera: Fondazione Pontedera Teatro, 2007.

GROTOWSKI, Jerzy. Los Ejercicios. Revista Máscara, Cidade do México, nº 11-12, p. 27-38, 1993a.

GROTOWSKI, Jerzy. Lo que Fue. Revista Máscara, Cidade do México, nº 11-12, p. 39-46, 1993b.

PARRA FURLANETE, Sandra. Estudos para integração voz–movimento corporal no trabalho do ator contemporâneo. Belo Horizonte: Escola de Belas Artes, Universidade Federal de Minas Gerais, 2007. Dissertação (Mestrado em Artes).

SACKS, Oliver. Um Antropólogo em Marte: sete histórias paradoxais. São Paulo: Companhia das Letras, 2003.

STANISLAVSKI, Konstantin. O Trabalho do Ator – diário de um aluno. São Paulo: Martins Fontes, 2017.

VIEIRA, Jorge de Albuquerque. Teoria do Conhecimento e Arte – formas de conhecimento: arte e ciência; uma visão a partir da complexidade. Fortaleza: Expressão Gráfica e Editora, 2006.

ZUMTHOR, Paul. Introdução à Poesia Oral. São Paulo: Hucitec, 1997.

Published

2021-06-25

How to Cite

Parra, S. (2021). Imagination at Voice-Body Movement Integration Work. Voz E Cena (Voice and Scene), 2(01), 35–46. https://doi.org/10.26512/vozcen.v2i01.37528

Issue

Section

Articles - Continuous Flow

Categories

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.