The Use of Tire Waste in the Production of Concrete Blocks:
computer-based simulation models
DOI:
https://doi.org/10.18472/SustDeb.v7n1.2016.17355Keywords:
Resíduos Pneumáticos, Blocos de Concreto, Meio AmbienteAbstract
The objective of this article is to develop a computer-based simulation model of the use of scrap tire waste in the composition of interlocking concrete blocks. Research was carried out by means of a computer simulation of variations occurring in constituent basic elements of concrete blocks by the insertion of waste tires. Two scenarios were elaborated for the projection of results and Vensim software (VENTANA SYSTEMS, 2011) was used. The main results of the article are there is an economy of 15.71% of water in scenario A and 9.42% in scenario B; and an economy of 6.79% of cement in scenario A and 0.77% in scenario B. Finally, we emphasize consumption of 473 tons of scrap in the simulation done in scenario B and 372 tons in scenario A. This suggests that there should be encouragement of the use of pneumatic waste in building concrete blocks.
Downloads
References
AKASAKI, J. L. Comportamento estrutural de lajes treliçadas com adição de resíduos de borracha de pneu. FAPESP: Edital Universal, 2007.
AMARI, T.; THEMELIS, N. J.; WERNICK, I. K. Resource recovery from used rubber tires. Resources Policy, v. 25, p. 179 ”“ 188, 1999.
ANDRADE, H. S. Pneus inservíveis: alternativas possíveis de reutilização. Monografia submetida ao Departamento de Ciências Econômicas. Universidade Federal de Santa Catarina ”“ Santa Catarina, SC, Brasil, 2007.
ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE CIMENTO PORTLAND. Manual de Pavimento Intertravado: Passeio Público. Associação Brasileira de Cimento Portland ”“ ABCP, São Paulo, 2010. 36p.
ASSOCIAÇÃO NACIONAL DA INDÚSTRIA DE PNEUMÁTICOS ”“ ANIP. Produção de pneus registra queda em 2014. 2014. Disponível em: <http://www.anip.com.br/index.php?cont=detalhes_noticias&id_noticia=727&area=43&titulo_pagina=%DAltimas%20Not%EDcias>. Acesso em: 25 set. 2015.
ASSOCIAÇÃO NACIONAL DA INDÚSTRIA DE PNEUMÁTICOS ”“ ANIP. Dados de Produção. 2010. Disponível em: <http://www.anip.com.br/>. Acesso em: 22 ago. 2015.
BARONI, M.; SPECHT, L. P.; PINHEIRO, R. J. B. Construção de estruturas de contenção utilizando pneus inservíveis: análise numérica e caso de obra. Rem: Revista Escola de Minas, v. 65, n. 4, p. 449-457, 2012.
CANOVA, J. A. et al. Comparative analysis of the properties of composite mortar with addition of rubber powder from worn tires. Ambiente Construído, v. 12, n. 1, p. 257-267, 2012.
CHAVES, G. L. D.; BATALHA, M. O. Os consumidores valorizam a coleta de embalagens recicláveis? Um estudo de caso da Logística Reversa em uma rede de hipermercados. Gestão & Produção, v. 13, n. 3, p. 432-424, 2006.
FIORITI, C. F; AKASAKI, J. L. Fabricação de blocos estruturais de concreto com resíduos de borracha de pneus. Holosenvironment, v. 4, n. 2, p. 145 ”“ 156, 2004.
FIORITI, C. F.; INO, A.; AKASAKI, J. L. Análise experimental de blocos intertravados de concreto com adição de resíduos do processo de recauchutagem de pneus. Acta Scientiarum. Technology, v. 32, n. 3, p. 237-244, 2010.
FREITAS, S. S.; NÓBREGA, C. C. Os benefícios do coprocessamento de pneus inservíveis para a indústria cimenteira. Revista de Engenharia Sanitária e Ambiental, v.19, n. 3, p. 293-300, 2014.
GANIRON Jr. T. U. Effects of Human Hair Additives in Compressive Strength of Asphalt Cement Mixture. International Journal of Advanced Science and Technology, v. 67, p. 11-22, 2014.
GUO, X. et al. Production of recycled cellulose fibers from waste paper via ultrasonic wave processing. Journal of Applied Polymer Science, v. 132, n. 19, p. 1-9, 2014.
HIROSE, S. Waste management technologies in Japanese cement industry ”“ from manufacturing to ecofactuaring. Journal of Water and Environment Technology, v. 2, n. 1, p. 31-36, 2004.
HUANG, B. et al. Investigation into waste tire rubber-filled concrete. Journal of Materials in Civil Engineering, v. 16, n. 3, 187-194, 2004.
JUSLI, E. et al. A Review of Double Layer Rubberized Concrete Paving Blocks. Journal of Engineering Research and Technology, v. 2, n. 2, p. 136-140, 2015.
KAMIMURA, E. Potencial de utilização dos resíduos de borracha de pneus pela indústria da construção civil. Florianópolis-SC. 128 p. Dissertação. Programa de Pós-Graduação em Engenharia Civil, UFSC, 2002.
KUMARAN, G. S.; MUSHULE, N.; LAKSHMIPATHY, M. A Review on Construction Technologies that Enables Environmental Protection: Rubberized Concrete. American Journal of Engineering and Applied Science, v. 1, n. 1, p. 40-44, 2008.
LAGARINHOS, C. A. F.; TENÓRIO, J. A. S. Tecnologias utilizadas para a reutilização, reciclagem e valorização energética de pneus no Brasil. Polímeros, v. 18, n. 2, p. 106-118, 2008.
LAGARINHOS, C. A. F.; TENÓRIO, J. A. S. Logística Reversa dos Pneus Usados no Brasil. Polímeros, v. 23, n. 1, p. 49-58, 2013.
LAW, A. M.; KELTON, W. D. Simulation Modeling & Analysis. 2nd ed. McGraw-Hill, 1991.
MACEDO, D. C. B.; TUBINO, R. M. C. Comportamento térmico e acústico de placas pré-moldadas com borracha de pneu. In: Anais ”“ Primeiro encontro nacional de pesquisa projeto produção em concreto pré-moldado, São Carlos-SP, 2005;
MASCARENHAS, M. P.; SILVA W. A. C. Triple Bottom Line da Sustentabilidade: Uma análise em empresas nacionais produtoras de óleos e gordura. Reunir, v. 3, n 1, p. 62-79, 2013.
MASTRAL. A. M.; CALLEN. M. S.; GARCIA. T. Fluidized bed combustion (FBC) of fossil and nonfossil fuels. A comparative study. Energy Fuel, v. 14, p. 275”“281, 2000.
MATTIOLI, L. M. L.; MONTEIRO, M. A.; FERREIRA, R. H. Plano de gerenciamento integrado de resíduos pneumáticos. PGIRPN, Belo Horizonte, 2009.
MAVROLIDOU, M.; FIGUEIREDO, J. Discarded tyre rubber as concrete aggregate: a possible outlet for used tyres. Global Nest Journal, v. 12, n. 4, p. 359-367, 2010.
MINISTÉRIO DE MINAS E ENERGIA ”“ MME. Agregados para Construção Civil ”“ Perfil de brita para construção civil. Secretaria de Geologia, Mineração e Transformação Mineral ”“ SGM, Brasil, 2009.
NENO, C.; BRITO, J.; VEIGA, R. Using Fine Recycled Concrete Aggregate for Mortar Production. Materials Research, v. 17, n. 1, p. 168-177, 2014.
PEDRO, D.; BRITO, J.; VEIGA, R. Mortars Made with Fine Granulate from Shredded Tires. Journal of Materials in Civil Engineering, v. 25, p. 519-529, 2013.
PFALTZGRAFF, P. A. S. Aspectos ambientais da lavra de areia, exemplo da área produtora do Rio São João. Dissertação de Mestrado, Geologia de Engenharia Ambiental ”“ Universidade Federal do Rio de Janeiro ”“ UFRJ, Rio de Janeiro, RJ, Brasil, 1994.
RECICLANIP. Reciclanip Coletou e Destinou mais de 114,5 mil toneladas de Pneus Inservíveis no 1º trimestre de 2015. 2015. Disponível em: <http://www.reciclanip.org.br/v3/releases/reciclanip-coletou-e-destinou-mais-de-1145-mil-toneladas-de-pneus-inserviveis-no-1o-trimestre-de-2015/79/20150427/>. Acessado em: 13 jul. 2015.
RESOLUÇÃO CONAMA Nº 258/1999 ”“ Determina que as empresas fabricantes e as importadoras de pneumáticos ficam obrigadas a coletar e dar destinação final ambientalmente adequadas aos pneus inservíveis. ”“ Data da legislação: 30/06/1999 ”“ Publicação DOU nº 230, de 02/12/1999, p. 039
RUBBER MANUFACTURERS ASSOCIATION ”“ RMA. Scrap Tire Markets. 2013. Disponível em: <http://www.rma.org/scrap-tire/scrap-tire-markets/>. Acesso em: 15 set. 2015.
SANDRONI, M.; PACHECO, E. B. A. V. O destino dos pneus inservíveis. UFRJ ”“ Universidade Federal do Rio de Janeiro, NIED ”“ Núcleo Interdisciplinar de Estudos Ambientais e Desenvolvimento, 2006.
SANTOS, A. C. Avaliação do comportamento do concreto com adição de borracha obtida a partir da reciclagem de pneus com aplicação em placas pré-moldadas. Maceió-AL. 135 p. Dissertação (mestrado). Universidade Federal de Alagoas, 2005.
SILVA, L. M.; MEDEIROS, F. A.; CORDEIRO, N. R. Avaliação de impacto ambiental na atividade de extração de areia do Engenho Baité ”“ Barreiros ”“ PE. Anais... 3º Congresso Internacional de Tecnologias para o Meio Ambiente, Bento Gonçalves ”“ RS, Brasil, 2012.
SZABO, L. et al. CO2 emission trading within the European Union and Annex B countries: the cement industry case. Energy Policy, n. 34, p. 72”“87, 2006.
TOPÇU, I. B.; DEMIR, A. Durability of Rubberized Mortar and Concrete. Journal of Materials in Civil Engineering, v.19, p. 173-178, 2007.
UYGUNOGLU, T.; TOPÇU, I. B. The role of scrap rubber particles on the drying shrinkage e mechanical properties of self-consolidating mortars. Construction and Building Materials, v. 24, n. 7, p. 1141-1150, 2010.
VENSIM ”“ VENTANA SIMULATIONS. Vensim simulation software. 2014. Disponível em: <http://www.vensim.com>, 2014. Acessado em: Dez. 2014.
VICTORINO, C. J. A. [Org.] Planeta água morrendo de sede. Porto Alegre: Edipucrs, 231 p, 2007.
XIAO, F.; AMIRKHANIAN, S. N.; JUANG, C. H. Rutting resistance of rubberized asphalt concrete pavements containing reclaimed asphalt pavement mixtures. ASCE Journal of Materials in Civil Engineering, v. 19, n. 6, p. 475-483, 2007.
WILLS, W.; LA ROVERE, E. L. Estudo 61: Indústria de Cimento. Projeto Perspectiva dos Investimentos Sociais no Brasil. CEDEPLAR, UFMG, Belo Horizonte, 2011.
WORLD BUSINESS COUNCIL FOR SUSTAINABLE DEVELOPMENT ”“ WBCSD. Cement Industry Energy and CO2 Performance: Getting the Numbers Right. The Cement Sustainability Initiative. 2009. Disponível em: <www.wbcsd.org>. Acesso em: 07 dez. 2015.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
SUSTAINABILITY IN DEBATE – Copyright Statement
The submission of original scientific work(s) by the authors, as the copyright holders of the text(s) sent to the journal, under the terms of Law 9.610/98, implies in the concession of copyrights of printed and/or digital publication to the Sustainability in Debate Journal of the article(s) approved for publication purposes, in a single issue of the journal. Furthermore, approved scientific work(s) will be released without any charge, or any kind of copyright reimbursement, through the journal’s website, for reading, printing and/or downloading of the text file, from the date of acceptance for publication purposes. Therefore, the authors, when submitting the article (s) to the journal, and gratuitous assignment of copyrights related to the submitted scientific work, are fully aware that they will not be remunerated for the publication of the article(s) in the journal.
The Sustainability in Debate Journal is licensed under Creative Commons License – Non-Commercial-No-Derivation Attribution (Derivative Work Ban) 3.0 Brazil, aiming at dissemination of scientific knowledge, as indicated on the journal's website, which allows the text to be shared, and be recognized in regards to its authorship and original publication in this journal.
Authors are allowed to sign additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the works published in the Sustainability in Debate Journal (for example, in a book chapter), provided that it is expressed the texts were originally published in this journal. Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their text online, following publication in Sustainability in Debate (e.g. in institutional repositories or their personal pages). The authors expressly agree to the terms of this Copyright Statement, which will be applied following the submission and publishing by this journal.