Social innovation in the commercialization of organic and agroecological products of family farming in Brazil’s Federal District

Authors

  • Eric Pierre Sabourin CIRAD
  • Segolene Thomas
  • Lea Egret
  • Mario Avila

DOI:

https://doi.org/10.18472/SustDeb.v5n3.2014.10754

Keywords:

Produtos agro-ecologicos, Comercialização, Ação coletiva, Distrito Federal

Abstract

The Federal District and particularly the city of Brasilia constitute a booming market
for organic and agro-ecological products. This paper develops a characterization of
the modes of family farmer’s organization for marketing of organic and agroecological
products in the Federal District of Brasilia. The methodology has
associated an analysis of documents and statistics and interviews of the various
actors of the two main chains of products in the Federal District: producers of the
agro-ecological fairs, farmer’s organizations, supermarkets, extension agents and
technicians of public agencies. Family farmers have progressively invested the short
food chains with direct sales and agro-ecological fairs, through specific and
innovative modalities of coordination and organization. The main results show a
combination between formal and informal status and institutions and the
mobilization of renewed forms of reciprocity, mutual help and collective learning.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Eric Pierre Sabourin, CIRAD

Sociologo
Pesquisador na UMR Art Dev. departamento Environnement e Societés do CIRAD e pesquisador colaborador do CDS, Universidad de Brasilia

References

AGE. Associação de Agricultura Ecológica ”“ Historia. [On line]. 2013. Disponível
em <http://www.agebrasilia.com.br/quem_somos.php>. Acesso em 14 jul. 2013
ANSPACH, M. R. Anatomia da vingança. Figuras elementares da reciprocidade.
São Paulo: Realizações, 2012.
ARISTÓTELES. Ética a Nicômaco. São Paulo: Edipro, 2007..
ÁVILA, M. L. Ação pública territorializada de desenvolvimento rural: O caso do
Território Águas Emendadas. Brasília, Universidade de Brasília, Tese de
doutorado.
Centro de Desenvolvimento Sustentável, 2011.
BRASIL CONSEA. Política Nacional de Agroecologia e Produção Orgânica PNAPO.
[On line]. 2012. Disponível em < http://www4.planalto.gov.br/consea/plenarias/
plenarias-de-2012/reuniao-dos-dias-22-e-23-de-maio/politica-nacional-deagroecologia-
e-producao-organica>. Acesso em 05 mai 2013.
BRASIL Ministério da Agricultura, Pecuária e Abastecimento, Secretaria de
desenvolvimento Agropecuário e Cooperativismo. Cadastro Nacional dos
Produtores Orgânicos. [On line]. Disponível em <http://www.agricultura.gov.br/
desenvolvimento-sustentavel/organicos/cadastro-nacional>. Acesso em 01 ago
2013.
BRASIL, Ministério da Agricultura, Pecuária e Abastecimento, Secretaria de
desenvolvimento Agropecuário e Cooperativismo. Controlo social na venda direta
ao consumidor de produtos orgânicos sem certificação. Brasília. 2008. 25 p.
BRASIL, Ministério da Agricultura, Pecuária e Abastecimento, Secretaria de
desenvolvimento Agropecuário e Cooperativismo. Produtos orgânicos, sistemas
participativos de garantia. Brasília, 2008, 45 p.
BRASIL Ministério do Desenvolvimento Agrário. Comissão finaliza Plano Nacional
de Agroecologia e Produção Orgânica. 2013. [On line]. Disponível em <http://
www.mda.gov.br/portal/noticias/item?item_id=12462973>. Acesso em 01 mai
2013.
BRASIL PNAPO. Política Nacional de Agroecologia e Produção Orgânica 20 agosto
de 2012. [On line]. Disponível em < http://www.in.gov.br/autenticidade.html>.
Acesso em 06 jul 2013.
CAMAGNI, R.; MAILLAT, D. (eds.). Milieux innovateurs, théorie et politiques.
Paris : Anthropos Economica, 2006.
DURKHEIM, E. Sociologia e ciências sociais: A ciência social e a ação. São Paulo :
Difel, 1975
EGRET, Lea. Trajectoire de projets et stratégies d’acteurs dans le Territoire
d’Aguas Emendadas (Brésil). Brasilia (Brésil) : Université Paul-Valéry Montpellier
III, 2013.
EMATER DF. Participação dos agricultores familiares orgânicos e em transição
agroecológica no Programa de Aquisição de Alimentos da Agricultura Familiar
(PAA) ”“ Convenio MDS / SEAGRI-DF/EMATER-DF 2012/2013 e no Programa
Nacional de Alimentação Escolar 2012. 2013. Brasília.
EMATER DF. Para adquirir Produtos Orgânicos no Distrito Federal. 2011.
EMATER DF. Panorama da Agricultura Orgânica ”“ Distrito Federal. 2005.
EMBRAPA. Circular Técnica - Sustentabilidade do manejo orgânico e convencional
na produção de hortaliças do Distrito Federal. 2007.
EMBRAPA. Grupo de Agricultura Orgânica e Agroecologia da Embrapa Hortaliça ”“
Pontos de Venda de Hortaliças Orgânicas no DF. Brasília. 2011.
FONSECA, A. P.; GUERRA NETO, P. P.; SILVA, E. P.. Planejamento de rede logística
de produtos agrícolas orgânicos: agrupamento de unidades em arranjos
produtivos locais como estratégia para redução do custo logístico. Revista
Transportes, v. 18, n.3 2010: p. 51-59
GOOD, C.. M. Markets in Africa: a Review of Research Themes and the Question
of Market Origins. Cahiers d’Études africaines, Vol. 13, n°52, 1973, p. 769-780
HESS, C.; OSTROM, E. (eds). Understanding Knowledge as a Commons: From
Theory to Practice. Cambridge: MIT, 2007.
INSTITUTO BRASILEIRO DE DEFESA DO CONSUMIDOR ”“ IDEC. Redução de
margem de lucro contribui para venda de produtos orgânicos no varejo. 2013.
[On line].Disponível em <http://espacoorganicoenatural.com.br/
index.php?pg=1064&id=6>. Acesso em 01 ago 2013.
JUNQUEIRA, A. M. R.; SUN, D. X. ; COLLINS, R. . Consumer’s perception of
attributes of quality on minimally processed vegetables in Brasilia, Brazil. In: 46°
Congresso Brasileiro de Olericultura, 2006, Goiânia - GO. Horticultura Brasileira.
Piracicaba - SP: Associação Brasileira de Horticultura, 2006. v. 24.
LANDEL P.. Sociogenèse d’un projet de développement rural territorialisé ”“ Le cas
du Marché Organique à Brasilia, dans le Territoire Aguas Emendadas au Brésil.
Lyon (FRA) : Université Lumière Lyon II, 2009. 100 p. Mémoire (Master 1 ”“
Sciences Politiques)
LÉVI-STRAUSS, C. Les structures élémentaires de la parenté, chap. XXVII. ”les
cycles de la réciprocité”. Mouton, La Haye. [1949] 1967.
LUPASCO, S.. Le principe d’antagonisme et la logique de l’énergie. Paris, Herman :
1951.
MALINOWSKI, B. Les argonautes du Pacifique Occidental, Trad Française, Paris :
Payot, 1963.
MAUSS, M. Ensaio sobre a Dádiva. In: Sociologia e Antropologia. São Paulo:
Cosac e Naify, 2003
NIEDERLE, P. A.., DE ALMEIDA, L.; VEZZANI, F. M. (Orgs.). Agroecologia ”“ Práticas,
Mercados e Políticas para uma nova agricultura. Brasil: Karios Edições, 2013.
OSTROM E. Crafting Institutions for self-governing irrigation systems. San
Francisco: ICS, Institute for Contemporary Studies, 1992.
OSTROM, E.A behavioural approach to the rational-choice theory of collective
action, American Political Science Review 92, 1998: 1-22.
POLANYI, K. La grande transformation: Aux origines politiques et économiques de
notre temps. Paris : Gallimard, [1944] 1983.
POLANYI K.. L’économie en tant que procès institutionnalisé. In : Polanyi K et
Arensberg. C. Les systèmes économiques dans l’Histoire et dans la Théorie.
Paris : Larousse, Paris, 1975.
POLANYI K. A subsistência do homem e ensaios correlatos. Rio de Janeiro:
Contraponto, 2012.
RAUD-MATTEDI, C. A construção social do mercado em Durkheim e Weber:
Análise do papel das instituições na sociologia econômica clássica. Revista
Brasileira de Ciências Sociais, v. 20, n. 57, 2005. p. 127-142.
SABOURIN, E. Camponeses do Brasil: entre reciprocidade e troca mercantil. Rio
de Janeiro: Garamond U, 2009.
SABOURIN, E. Sociedades e Organizações camponesas: Uma leitura através da
reciprocidade. Porto Alegre: UFRGS. 2011.
SABOURIN, E. Comercialização dos produtos agrícolas e reciprocidade no Brasil.
Estudos Sociedade e Agricultura, ano 21 vol 1. Rio de Janeiro, 2013, p.5-33.
SABOURIN, E. Acesso aos mercados para a agricultura familiar do Nordeste: uma
leitura pela reciprocidade. In: Revista Econômica do Nordeste, REN. Edição
especial Agricultura familiar, 2014.
SCUBLA, L. Logiques de la réciprocité. Paris, Ecole Polytechnique, Cahiers du
CREA n°6, 1985, 283p.
SEBRAE. APL de agricultura orgânica do DF. Brasília. 2007. 29 p.
SEBRAE. Diagnostico de identificação das necessidades tecnológicas da cadeia
produtiva de agricultura orgânica no DF ”“ Relatório de Pesquisa Exploratória.
2005. 78 p.
SIMS, C. B. O Clube dos produtores e a percepção dos agricultores no território
da Borborema-PB: Uma análise de conteúdo sobre acesso a mercados e
responsabilidade socioambiental. Dissertação de mestrado em desenvolvimento
sustentável. Brasília, UNB-CDS, 2014
TEMPLE, D.; CHABAL, M.. La réciprocité ou la naissance des valeurs humaine,
Paris : l’Harmattan, 1995.
THOMAS, S.. Valorisation agro-alimentaire et commerciale des produits
organiques Etude de cas dans le District Fédéral, Brésil. Montpellier : Mémoire
Istom, IRC Supagro, 2013.
TRICHES, R. M.; SCHNEIDER, S.. The reconstruction of the “missing link”:
reconnecting production and consumption food relations through the School
Feeding Program in the county of Dois Irmãos ”“ RS. In: Revista Segurança
Alimentar e Nutricional Vol 17 N°1. Campinas, 2010, p. 1-15.
VATIN, F.. Le lait et la raison marchande. Essais de sociologie économique.
Rennes : Presses Universitaires de Rennes, 1996.

Published

2014-12-31

How to Cite

Sabourin, E. P., Thomas, S., Egret, L., & Avila, M. (2014). Social innovation in the commercialization of organic and agroecological products of family farming in Brazil’s Federal District. Sustainability in Debate, 5(3), 98–119. https://doi.org/10.18472/SustDeb.v5n3.2014.10754

Issue

Section

Dossier

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.