Evocando o genius loci para a promoção de um desenvolvimento situado:

o caso Villa Sorra

Authors

  • Piero Bergonzini Universidade Federal do Rio de Janeiro
  • Carla Cipolla Universidade Federal do Rio de Janeiro

DOI:

https://doi.org/10.18472/SustDeb.v3n2.2012.8126

Keywords:

Sustainable local development, Enogastronomy, Gastronomy, Material cultural patrimony, Constructed environment, Genius loci

Abstract

This article introduces some of the practical and theoretical implications of a local development
strategy. The strategy is based on the synergy between a local constructed patrimony and the
local enogastronomic patrimony. Departing from a theoretical framework, the article starts by
describing and analyzing the Villa dei Sapori project, developed in the context of an architectonic
complex in Italy. The complex, Villa Sorra, is located in the Modena region. The concept of
situated development is defined through this case study. It is also interpreted through the
experience of its manager. We arrive at the conclusion that the creation of territorial valorization
strategies, in a situated perspective, rely on the possibility of the existence of a dialogic relationship
between the project author and the genius loci (the “spirit of the place”).

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Piero Bergonzini, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Economista. Mestrando. UFRJ, Coppe ”“ Programa de Engenharia de Produção

References

AUGÉ, M. (1993). Nonluoghi. Introduzione ad una antropologia della surmodernitá.
Elèuthera, 1993.
BUBER, M. (1921). Ich und Du. Consultado: (2001). Eu e Tu. Centauro Editora, 1921.
MAGNAGHI, A. Il Progetto Locale. Verso la coscienza del luogo. Consultado: (2010).
Il Progetto Locale. Verso la coscienza del luogo. Nuova Edizione Acresciuta. Torino:
Bollati Boringhieri, 2000.
MEADOWS, D.H.; Randers, J.; Meadows, D.L. Limits to Growth: The 30-Year Update.
White River Junction: Chelsea Green Publishing Company, 2004.
NORBERG-SHULZ, C. Genius Loci. Paesaggio Ambiente Architettura. Milano: Electa, 1979.
PAOLINI, D. I luoghi del gusto. Cibo e territorio come risorsa di marketing. Milano:
Baldini & Castoldi, 2000.
PETRINI, C. Buono, pulito e giusto. Principi di nuova gastronomia.Torino: Einaudi,
2005.
SIMON, H. A. The sciences of the artificial. The sciences of artificial. MIT Press,
1969 (Consultado: 1996).
WESTERING, J. Heritage and Gastronomy: the pursuits of the ´new tourist´.
International Journal of Heritage Studies, 1470-3610, volume 17, Issue 1, 46-61,
2011.
YIN, R. K. Estudo de caso - planejamento e métodos. 3. ed. Porto Alegre: Bookman,
2005.
ZAOUAL, H. Globalização e Diversidade Cultural. Cortez, 2003.
ZAOUAL, H. Nova Economia das Iniciativas Locais. Rio de Janeiro: UFRJ- COPPE,
Programa de Engenharia de Produção e DP&A Editora, 2006.
ZAOUAL, H. O homo situs e suas perspectivas paradigmáticas. Oikos, volume 9, n.
1, 13-39, 2010.

Published

2013-01-29

How to Cite

Bergonzini, P., & Cipolla, C. (2013). Evocando o genius loci para a promoção de um desenvolvimento situado:: o caso Villa Sorra. Sustainability in Debate, 3(2), 41–59. https://doi.org/10.18472/SustDeb.v3n2.2012.8126

Issue

Section

Dossier

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.