Education in a context of social vulnerability: theoretical contributions based on dialogues with favela youth in Maré-RJ
DOI:
https://doi.org/10.1590/s0102-6992-20243901e47145Keywords:
Neighborhood effect. Assets, vulnerability and opportunity structure. Favelas da Maré. Urban sociology. Youth.Abstract
This article explores the issue of socio-spatial segregation, focusing on the concentration of urban poverty and its detrimental effects on the education of young residents in slums. Through a research study combining theory and fieldwork, the concepts of Neighborhood Effect and Assets, Vulnerability and Opportunity Structure, with the dialogues collected in the interviews with young residents of the Favelas da Maré, in Rio de Janeiro. The main objective of this article is to critically analyze the literature on these topics, drawing on insights from the field research, in order to validate or challenge the adopted theoretical framework. The findings underscore the multifaceted nature of the challenges faced by marginalized youth in poverty-stricken contexts, emphasizing the urgent need to prioritize the establishment of a just and egalitarian society
Downloads
References
ABRAMOVAY, Miriam et al. Gangues, galeras, chegados e rappers. Juventude, violência e cidadania nas cidades da periferia de Brasília. Rio de Janeiro: Garamond, 1999.
ANDRADE, L. T.; SILVEIRA, L. S. “Efeito-Território: Explorações em torno de um conceito sociológico”. Civitas, Rev. Ciênc. Soc. 13 (2), v.13, n. 2, p. 381-402, mai-ago. 2013.
ARROYO, Miguel. “O direito a tempos-espaços de um justo e digno viver”, in: MOLL, Jaqueline et al. Caminhos da Educação Integral no Brasil: direito a outros tempos e espaços educativos. Porto Alegre: Penso, 2012.
BECKER, Howard S. Outsiders. Estudos de sociologia do desvio. Rio de Janeiro: Zahar, 2008 [1963].
BOURDIEU, Pierre. La misère du monde. Paris: Seuil, 1993.
BUSSO, Gustavo. “Vulnerabilidad social: nociones e implicancias de políticas para latinoamerica a inicios del siglo xxi”. Seminario Internacional: las diferentes expresiones de la vulnerabilidad social en América Latina y el Caribe. Santiago de Chile: CELADE, 2001.
CALDEIRA, Teresa P. do Rio. Cidade de Muros: Crime, Segregação e Cidadania em São Paulo. São Paulo: Editora 34/Edusp, 2000.
DELEUZE, G. e GUATTARI, F. Mil Platôs. v.1. Rio de Janeiro: Ed. 34 Letras, 1995.
DINIZ, Edson. A relação escola-família-vizinhança na favela da Maré e o Programa Escolas do Amanhã/Bairro Educador. Tese de Doutorado em Educação, Programa de Pós-Graduação em Educação. Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, 2017.
ELLEN, I. G.; TURNER, M. A. “Does neighborhood matter? Assessing recent evidence”. Housing Policy Debate, v. 8, n. 4, p. 833-866, 1997.
ESPESCHIT, Ester Rodrigues. Estrutura de oportunidades e Ativos: a redução da Vulnerabilidade Social em famílias beneficiárias do Programa Bolsa Família. Dissertação de Mestrado. Curso de Mestrado em Administração Pública da Escola de Governo
Professor Paulo Neves de Carvalho da Fundação João Pinheiro. Belo Horizonte, 2008.
FLORES, Carolina. “Consequências da Segregação Residencial: teoria e métodos”, in: CUNHA, José Marcos Pinto da (org.). Novas metrópoles paulistas: população, vulnerabilidade e segregação. Campinas: UNICAMP/NEPO, 2006.
______. “Segregação residencial e resultados educacionais na cidade de Santiago no Chile”, in: RIBEIRO, L. C. Q; KAZTMAN, R (Org.). A cidade contra a escola? Segregação urbana e desigualdades sociais em grandes cidades da América Latina. Rio de Janeiro:
Letra Capital, FAPERJ; Montevidéu: IPPES, 2008.
ILLICH, Ivan. Sociedade sem escolas. 7 ed. Petrópolis: Vozes, 1985.
JENKS, C.; MAYER, S. “The consequences of growing up in a poor neighborhood”. In: LYNN, L.; MCGEARY, M. G. H. (ed.). Inner-City poverty in the United States. Washington D.C., National Academy Press, 1990.
KASTRUP, V. “O funcionamento da atenção no trabalho do cartógrafo”, in: PASSOS, E.; KASTRUP, V.; ESCÓSSIA, L. (orgs.). Pistas do método da cartografia: Pesquisa-intervenção e produção de subjetividade. Porto Alegre: Sulina, 2015, p. 32-51.
KAZTMAN, R. Activos y estructuras de oportunidades: estudios sobre las raíces de la vulnerabilidad social en Uruguay. Santiago de Chile, 1999.
KAZTMAN, Rubén; FILGUEIRA, Fernando. “Las normas como bien público y como bien privado: reflexiones en las fronteras del enfoque AVEO”. Serie Documentos de Trabajo del Ipes – Colección Aportes Conceptuales. Montevideo: Universidad Católica del
Uruguay, n. 4, 2006.
LÓPEZ, Néstor. A escola e o bairro. Reflexões sobre o caráter territorial dos processos educacionais nas cidades, in: RIBEIRO, L. C. Q; KAZTMAN, R (Org.). A cidade contra a escola? Segregação urbana e desigualdades sociais em grandes cidades da América
Latina. Rio de Janeiro: Letra Capital, FAPERJ; Montevidéu: IPPES, 2008.
MARQUES, Eduardo. Redes sociais, segregação e pobreza. São Paulo: Editora Unesp, 2010.
MINAYO, Maria Cecília de Souza et al. Fala galera. Juventude, violência e cidadania na cidade do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro: Garamond, 1999.
MOEHLECKE, Simone. “Por uma cultura de educação em direitos humanos”, in: ASSIS, S. G.; CONSTANTINO, P.; AVANCI, J. Q. (Orgs.). Impactos da violência na escola: um diálogo com professores. Rio de Janeiro: Ministério da Educação / Editora FIOCRUZ,
p. 15-40.
MORIGI, Valter. Cidades educadoras: possibilidades de novas políticas públicas para reinventar a democracia. Porto Alegre: Sulina, 2016.
MOSER, C. “Confronting crisis: a comparative study of household responses to poverty and vulnerability in four poor urban communities”. Environmentally Sustainable Development Studies and Monograph Series n. 8, World Bank, Washington, DC. 1996.
REDES DA MARÉ. Censo Populacional da Maré. Rio de Janeiro: Redes da Maré, 2019.
RIBEIRO, Luiz César de Queiróz. “Proximidade territorial e distância social: reflexões sobre o efeito de lugar a partir de um enclave urbano”. VeraCidade, Salvador, v. 3, n. 3, p. 1-21, Maio. 2008.
SANT'ANNA, M. J. G.; SALATA, A.R. “Espaço urbano e desigualdade social: efeito vizinhança e oportunidades educacionais”. Anais do XIV Congresso Brasileiro de Sociologia, 2009.
SANTOS, Milton. O espaço do cidadão. 7. ed. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 2007.
SARAVÍ, Gonzalo. “Segregação urbana, sociabilidade e escola na Cidade do México: a coexistência de mundos isolados”, in: RIBEIRO, L. C. Q; KAZTMAN, R (Org.). A cidade contra a escola? Segregação urbana e desigualdades sociais em grandes cidades da
América Latina. Rio de Janeiro: Letra Capital, FAPERJ; Montevidéu: IPPES, 2008.
SILVA, Eliana Sousa. Testemunhos da Maré. 2. ed. Rio de Janeiro: Mórula, 2015.
SMALL, M. L.; NEWMAN, Katherine. “Urban poverty after the truly disadvantaged: The Rediscovery of the Family, the Neighbourhood, and Culture”. Annu. Rev. Sociol. 2001. 27:23-45.
SUÁREZ, A. L.; GROISMAN, F. “Segregação residencial e conquistas educacionais na Argentina”, in: RIBEIRO, L. C. Q; KAZTMAN, R (Org.). A cidade contra a escola? Segregação urbana e desigualdades sociais em grandes cidades da América Latina. Rio de Janeiro: Letra Capital, FAPERJ; Montevidéu: IPPES, 2008.
WILSON, W. J. The truly disadvantaged: The inner city, the underclass, and public policy. Chicago: University of Chicago Press, 1987.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Sociedade e Estado
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.