The Brazilian Popular in Cinematographic Audiovisual Culture

Authors

DOI:

https://doi.org/10.1590/s0102-6992-202237010002

Keywords:

problematizations of the popular; audiovisual system; expressive formats; cultural sphere; Brazil.

Abstract

This paper’s object consists of the problematizations regarding the popular which are internal to the expressive formats (in this case, the feature film) specific to the audiovisual culture in Brazil. The goals of correlating the Brazilian popular with audiovisual culture result from these two crossed intuitions: a) we understand that the popular, when defined as an object, participates in the constitution of epistemological and artistic fields in the country, mediating them to some extent; b) the popular also becomes subsidies to the designations of the socio-technical audiovisual system in the country. From the cinematographic authorial tradition that emerged between the 1950s and 1960s, we understand that the examination of the historical-empirical resumptions of the problematization regarding the popular, in the interrelationships of the audiovisual system with the other systems that make up the cultural sphere in Brazil, offers an opportunity to reflect on how this system is inserted in the modes of perception and cognition in the arrangement of the modern societal complex, when it offers an alternative of meaning attributions based on its optical, graphic and oral code.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Edson Farias, Universidade de Brasília (UnB)

Pesquisador do CNPq (Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico). Professor do PGSOL/UnB (Programa de Pós-Graduação em Sociologia da Universidade de Brasília), Brasília, DF, Brasil e do PPG em Memória: Sociedade e Linguagem da UESB (Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia). Líder do grupo de pesquisa Cultura, Memória e Desenvolvimento (CMD/UnB). Coordenador do Comitê de Pesquisa em Sociologia da Cultura da SBS. Editor da revista Arquivos do CMD.

Andréa Borges Leão, Universidade Federal do Ceará (UFC)

 Pesquisadora do CNPq. Professora do Departamento de Ciências Sociais e do Programa de Pós-Graduação em Sociologia da Universidade Federal do Ceará. Líder G.E.C.C.A/NE (Grupo de Estudos em Cultura, Comunicação e Arte). Editora auxiliar da Revista Brasileira de Ciências Sociais (RBCS). Participa dos seguintes Grupos de Pesquisa: 1. Processos Civilizadores (GPROC), sobre a sociologia de Norbert Elias; 2. Cultura, Memória e Desenvolvimento (CMD); 3. Economia Criativa, Cultura e Sociedade.

References

ADORNO, Theodor W. Para uma crítica social da música no rádio. IN: Indústria Cultural – Theodor Adorno. São Paulo: Unesp, 2020.

ADORNO, Theodor W. e HORKHEIMER, Max. A dialética do esclarecimento. RJ: Jorge Zahar Editor, 1985.

ADORNO, Theodor W. Notas sobre o filme. In: Cohn, Gabriel (org.): Adorno. São Paulo, Ática, pp. 100-107, 1986.

AGUIAR, João Henrique Catraio Monteiro. A inserção internacional do cinema brasileiro e interfaces com temporadas culturais e festivais. In: III Seminário Internacional de Políticas Culturais. Rio de Janeiro, 2012.

AHMED, Sara. Strange Encounters: Embodied Others in Post-Coloniality. London e New York: Routledge, 2000.

ALTMANN, Eliska. O Brasil imaginado na América Latina: a crítica de filmes de Glauber Rocha e Walter Salles. Rio de Janeiro: Contra Capa/Faperj, 2010.

AMANCIO, Tunico. Sob a sombra do estado: embrafilme, política e desejo de indústria. In: Fernando Pessoa Ramos e Sheila Schvarzman (orgs.): Nova história do cinema brasileiro. São Paulo: SESC, 2018.

ASTRUC, Alexandre. Nascimento de uma nova vanguarda: a caméra-stylo. L'écran français, n° 144, 30 de março de 1948. Traduzido por Matheus Cartaxo. Acessado em Retiniana Filmes – 19/01/2022: https://pdfcookie.com/documents/nascimento-de-uma-nova-vanguarda-9025x4ejmql

AUGUSTO, Sérgio. Este mundo é um pandeiro: a chanchada de Getúlio a JK. São Paulo: Companhia das Letras/Cinemateca Brasileira, 1989.

BARTHES, Roland. Théorie du texte. IN: Oeuvres complètes. Paris: Editions du Seuil, 1994, pp. 1677-1698, Vol. 2.

BAUDRILLARD, Jean. Simulacros e Simulações. Lisboa: Relógio d´Água, 1991.

BAZIN, André. L’évolution du language cinématographique. In: André Bazin. Qu’estce que le cinéma?. Paris, Éditions du Cerf, 1985.

BELTING, Hans. O fim da história da arte. São Paulo: Cosac Nayf, 2006.

BENJAMIN, W. A obra de arte no tempo da sua reprodutibilidade técnica. In: Benjamin et al. (Org.): Tadeu Capistrano. Rio de Janeiro: Contraponto, 2012. p. 09-40.

BERLINCK, Manoel T. O centro popular de cultura da UNE. Campinas: Papirus, 1984.

BOCCIA, Leonardo Vincenzo. A chave de Orfeu: cinema brasileiro no espírito da música. Linguagens-Revista de Letras, Artes e Comunicação, v. 6, n. 1, p. 82-104, 2012.

BOLZ, Norbert. É preciso teologia para pensar a história? Revista da USP, n.15, pp.92-98, 1992.

BOURDIEU, Pierre. A economia das trocas simbólicas. São Paulo: Perspectiva, 1992.

DELEUZE, Gilles. A Imagem-Tempo. São Paulo: Brasiliense, 2005.

EDUARDO, Cléber. Continuidade expandida e o novo cinema autoral (2005-2016). In: Fernando Pessoa Ramos e Sheila Schvarzman (orgs.): Nova história do cinema brasileiro. São Paulo: SESC, 2018.

ELIAS, Norbert; DUNNING, Eric. Deporte y ocio en el processo de la civilizcion. México e Madrid: Fundo de Cultura Econômica, 1992.

FARIAS, Edson. A duplicação audiovisual na cultura contemporânea: uma leitura sociológica do filme um toque de rosa. In: Milene Silveira Gusmão; Salete Nery (orgas): Memória e imagens: entre filmes, séries, fotografias e significados. Jundiaí (SP): Paco, 2020, pp.11-42.

FARIAS, Edson Silva de. Sociologia e a esfera cultural contemporânea. Ciências Sociais Unisinos, v. 53, n. 1, pp. 3-14, 2017.

FARIAS, Edson. Orfeus em tempo de modernidade no desfile de carnaval carioca. Estudos Afro-Asiáticos, pp.49-79, 1998.

FARIAS, Edson e MIRA, Maria Celeste. Mensagens do pós-nacional-popular (Introdução). IN: FARIAS, Edson e MIRA, Maria Celeste (orgs.): Faces Contemporâneas da Cultura Popular. Jundiaí (SP): Paco, 2014.

FLÉCHET, Anaïs. Um mito exótico? A recepção crítica de Orfeu Negro de Marcel Camus (1959-2008). Significação, nº32, 43, 2009.

FRANCASTEL, Pierre. Les mécanismes de l’illusion filmique. In: Pierre Francastel. L’image, la vision et l’imagination. Paris, Denöel/Gonthier, pp. 191-206, 1983.

GAMO, Alessandro; MELO, Luís A. R. Histórias da boca e do beco. In: Fernando Pessoa Ramos e Sheila Schvarzman (orgs.): Nova história do cinema brasileiro. São Paulo: SESC, 2018.

GRAZINOLI, Henry. Produções curtas, médias e longas. Arquivado em 25 de janeiro de 2014, no ayback Machine. Tela Brasil.

HIRANO, Luís Felipe Kojima. Grande Otelo: um intérprete do cinema e do racismo no Brasil (1917-1993). Belo Horizonte: Editora UFMG, 2019, 549p.

HIRANO, Luís Felipe Kojima. Cinema em verde amarelo: Gilberto Freyre e Mário de Andrade na obra de José Carlos Burle. 33º Encontro Anual da ANPOCS. Trabalho apresentado no GT 30: Pensamento Social no Brasil – Caxambu (MG), outubro de 2009.

HIRANO, Luís Felipe Kojima. Atlântida: carnavalizando o cinema brasileiro. Humanidades em Diálogo, v. 2, n. 1, pp. 153-168, 2008.

JAHNSON, Randal & STAM, Robert. Brazilian cinema – expanded edition. New York: Columbia, 1995.

KANG, Jaeho. O espetáculo da modernidade: a crítica da cultura de Walter Benjamin. Novos estudos CEBRAP , p. 215-233, 2009.

KRACAUER, Siegfried. Ornamento da Massa. São Paulo: CosacNaify, 2009.

LIPOVETSKY, G.; SERROY, J. A Tela global: mídias culturais e cinema na era hipermoderna. Porto Alegre: Salinas, 2009.

LUHMANN, Niklas. Por que uma “teoria dos sistemas?” In: Clarissa Baeta Neves e Eva Machado Barbosa Samios (orgs): Niklas Luhmann: a nova teoria dos sistemas. Porto Alegre: Editora da UFRGS, Goethe-Institut/ICBA, 1997a.

LUHMANN, Niklas. “Novos desenvolvimentos na teoria dos sistemas” In: Clarissa Baeta Neves e Eva Machado Barbosa Samios (orgs): Niklas Luhmann: a nova teoria dos sistemas. Porto Alegre: Editora da UFRGS, Goethe-Institut/ICBA, 1997b.

MAZDON, Lucy. 2007. Transnational ‘french’ cinema: the Cannes film festival. Modern & Contemporary France, 15:1,PP. 9-20.

MENEZES, Paulo Roberto Arruda de. Cinema: imagem e interpretação. Tempo Social, v. 8, p. 83-104, 1996.

MIRA, Maria Celeste. O masculino e o feminino nas narrativas da cultura de massas ou o deslocamento do olhar. Cadernos Pagu, pp. 13-38, 2003.

MORETTIN, Eduardo. O cinema em perspectiva transatlântica: práticas históricas e culturais nas exposições universais. Revista USP, (123), 85-103, 2019, pp. 85-103.

NICHOLS, Bill.. Discovering form, inferring meaning: new cinemas and the film festival circuit. In: Film Quarterly, Vol. 47, N. 3, 1994, pp. 16-30. University of California Press. Disponível em: https://www.jstor.org/stable/1212956. Acesso em: 10 out. 2021.

PEREIRA, Pedro Paulo Gomes. Sertão e narração: Guimarães Rosa, Glauber Rocha e seus desenredos. Sociedade e Estado, Brasília, v. 23, n. 1, p. 51-87, jan./abr. 2008.

RAMOS, Fernando P. A ascensão do novo jovem cinema. In: Fernando Pessoa Ramos e Sheila Schvarzman (orgs.): Nova história do cinema brasileiro. São Paulo: SESC, 2018.

RAMOS, Fernando P. Cinema novo/cinema curtição. Entre curtição e exasperação. In: Fernando Pessoa Ramos e Sheila Schvarzman (orgs.): Nova história do cinema brasileiro. São Paulo: SESC, 2018b.

RAMOS, Fernando P. A grande crise: modernismo, fim da embrafilme e da pornochanchada. In: Fernando Pessoa Ramos e Sheila Schvarzman (orgs.): Nova história do cinema brasileiro. São Paulo: SESC, 2018c.

RAMOS, Fernando P. A retomada: nação inviável, narcisismo às avessas e má consciência. In: Fernando Pessoa Ramos e Sheila Schvarzman (orgs.): Nova história do cinema brasileiro. São Paulo: SESC, 2018d.

RAMOS, José Mário Ortiz. Cinema, televisão e publicidade: cultura popular de massa no Brasil nos anos 1970-1980. São Paulo: Annablume, 2004.

RAMOS, José M. O. Cultura audiovisual e cultura contemporânea. São Paulo em Perspectiva, 15(3) 2001, pp. 10-17.RAMOS, José M. O. Cinema, Estado e Lutas Culturais – Anos 50/60/70. São Paulo: Paz e Terra, 1983.

RAMOS, José Mário Ortiz; AUTRAN, Arthur. O cinema brasileiro das décadas de 1870 e 1980. In: Fernando Pessoa Ramos e Sheila Schvarzman (orgs.): Nova história do cinema brasileiro. São Paulo: SESC, 2018.

RIDENTI, Marcelo. Em busca do povo brasileiro. São Paulo: Unesp, 2016.

ROCHA, Glauber. Uma Estética da Fome. Portal Vermelho. Acessado em 24 de janeiro: https://vermelho.org.br/prosa-poesia-arte/leia-a-integra-do-manifesto-uma-estetica-da-fome-de-glauber-rocha/

ROSSI, Túlio Cunha. Problematizando a indústria dos sonhos: questões sociológicas para analisar o cinema de entretenimento estadunidense. Ciências Sociais Unisinos, São Leopoldo, Vol. 50, N. 2, p. 137-145, mai/ago 2014.

SAER, Juan José. O conceito de ficção. Revista FronteiraZ, São Paulo, n. 9, pp. 320-325, dezembro de 2012.

SALLES GOMES, Paulo Emilio. Cinema e Política. São Paulo. Peguin & Cia das Letras, 2021.

SALLES GOMES, Paulo Emilio. Cinema: trajetória no subdesenvolvimento. Rio de Janeiro: Paz e Terra/Embrafilme, 1980.

SCHVARMAN, Sheila. Cinema brasileiro de grande bilheteria. In: Fernando Pessoa Ramos e Sheila Schvarzman (orgs.): Nova história do cinema brasileiro. São Paulo: SESC, 2018d.

SIMMIS, Anita. Estado e cinema no Brasil. Anablume, 2008.

SOUZA, José Inácio de Mello. Imagens do passado: São Paulo e Rio de Janeiro nos primórdios do cinema. São Paulo: Senac, 2004.

SUBIRATS, Eduardo. A cultura como espetáculo. São Paulo: Nobel, 1989.

SÜSSEKIND, Flora. Cinematógrafo de letras. São Paulo: Cia. das Letras, 1987.

VALCK, Marijke de. As várias faces dos festivais de cinema europeus. In: Meleiro, Alessandra (org). Cinema no mundo: indústria, política e mercado – Europa V. São Paulo: Escrituras Editora, 2007.

VIANY, Alex. Introdução ao cinema brasileiro. 2ª ed. Rio de Janeiro: Alhambra/Embrafilme, 1987.

XAVIER, Ismail. Sertão Mar: Glauber Rocha e a estética da fome. São Paulo: Editora 34, 2019.

XAVIER, Ismail. O Discurso Cinematográfico: a opacidade e a transparência. Rio de Janeiro – São Paulo: Paz e Terra, 2021.

Published

2022-04-13

How to Cite

Farias, E., & Leão, A. B. . (2022). The Brazilian Popular in Cinematographic Audiovisual Culture. Sociedade E Estado, 37(01), 25–51. https://doi.org/10.1590/s0102-6992-202237010002

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >> 

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.