Children’s scales in the modernist city: how children live and explore Brasilia

Authors

DOI:

https://doi.org/10.1590/s0102-6992-202237010008

Keywords:

Child. Childhood. City.Sociability. Brasilia.

Abstract

The main aim of this article is to analyze how children's sociability happens in public spaces in Brasilia, for this purpose, qualitative research draws on the theoretical framework on sociological studies of children and childhood, positioning children as active agents. Data analysis was carried out using Grounded Theory. The results show that children's sociability takes place in the way they use the spaces when they play with peers without their parents. Above all, their sociability is linked to their actions in the superblock, such as making friends and creating their own rules of living. The discussions presented point to the recognition of the child as a citizen and social agent, who has the right to live in the community.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Rhaisa Naiade Pael Farias, Centro Universitário de Brasília (UniCEUB)

Rhaisa Pael é professora assistente no Núcleo de Educação a Distância no UniCEUB e pesquisadora colaboradora assistente do Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade de Brasília (UnB).

Wivian Weller, Universidade de Brasília

Wivian Weller é doutora em Sociologia pela Freie Universität Berlin, professora do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade de Brasília (UnB) e bolsista produtividade em pesquisa do CNPq ”“ PQ1C.

Ingrid Dittrich Wiggers, Universidade de Brasília

Ingrid Dittrich Wiggers é professora titular da Universidade de Brasília (UnB) e líder do Grupo de Pesquisa IMAGEM. Tem pós-doutorado em educação pela Universidade Estadual de Campinas (Unicamp).

 

References

ALDERSON, Priscilla; MORROW, Virginia. Ethics, social research and consulting with children and young people. London: Barnardo’s, 1995.

BRYANT, Antony; CHARMAZ, Kathy. The Sage handbook of grounded theory. London: Sage Publications, 2007.

BARCELLOS, Vicente Quintella. A clientela escolar no conceito de unidade de vizinhança. Dissertação (Mestrado em Arquitetura e Urbanismo) - Universidade de Brasília, Brasília, 1993.

BIN, Daniel. O global e o local na pesquisa sociológica. Sociedade e Estado, v. 33, n. 2, p. 541-564, 2018. Disponível em: <https://doi.org/10.1590/s0102-699220183302013>. Acesso em: 16 Jan. 2021.

» https://doi.org/10.1590/s0102-699220183302013

BRANCO, Maria Cecília Campos Castello. Brasília narrativas urbanas. Dissertação (Mestrado em Sociologia) - Universidade de Brasília, Brasília, 2006.

BRASIL. Estatuto da Criança e do Adolescente. Lei federal nº 8069, de 13 de julho de 1990, 7. ed. Brasília: Edições Câmara, 2010.

CHARMAZ, Kathy. A construção da teoria fundamentada: guia prático para análise qualitativa. Porto Alegre: Artmed; 2009.

CORREIA, Luciana de Araújo. Barreiras e permeabilidades nas superquadras de Brasília. Anais XVII Encontro Nacional da Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Planejamento Urbano e Regional, São Paulo Enanpur, 2017, p. 1-16. Disponível em: <http://anais.anpur.org.br/index.php/anaisenanpur/article/download/1688/1667/>. Acesso em: 18 Ago. 2019.

» http://anais.anpur.org.br/index.php/anaisenanpur/article/download/1688/1667

CORSARO, Willian. The sociology of childhood. California: Pine Forge Press, 1997.

______. Children’s peer cultures. Annual Review of Sociology, v. 16, p. 197-220, 1990. Disponível em: <http://www.annualreviews.org/doi/pdf/10.1146/ annurev.so.16.080190.001213>. Acessado em: 06 Abr. 2014.

» http://www.annualreviews.org/doi/pdf/10.1146/ annurev.so.16.080190.001213

COSTA, Lucio. Brasília, cidade que inventei: relatório do Plano Piloto de Brasília. Brasília: Codeplan, 1991 [1956].

______. Sobre arquitetura. Porto Alegre: Centro dos Estudantes Universitários de Arquitetura, 1962.

CRESSWELL, Tim. Place: a short introduction. Oxford (UK): Blackwell, 2004.

CHRISTENSEN, Pia; O’BRIEN, Margaret. Children in the city: introducing new perspectives. In: ______ (Orgs.). Children in the city: home, neighbourhood and community, p. 1-12. London: Falmer Press, 2003.

DANBY, Susan; FARRELL, Ann. Accounting for young children’s competence in educational research: new perspectives in research ethics. Australian Educational Researcher, v. 31, n. 3, p. 35-49, 2004.

DUARTE, Claudio Quapper. Sociedades adultocéntricas: sobre sus orígenes y reproducción. Ultima Décad, v. 20, n. 36, p. 99-125, 2012.

DURKHEIM, Émile. As regras do método sociológico. São Paulo: Abril Cultural, 1978.

FARIAS, Rhaisa Naiade Pael. Crianças na cidade: mobilidade e sociabilidade nas superquadras de Brasília. Tese (Doutorado em Educação) - Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade de Brasília, Brasília, 2019.

FARIAS, Rhaisa Naiade Pael; MÜLLER, Fernanda. A Cidade como espaço da infância. Educação & Realidade, v. 42, n. 1, p. 261-282, 2017.

FERNANDES, Florestan. Folclore e mudança social na cidade de São Paulo. Petrópolis, RJ: Vozes, 1979.

FERREIRA, Marcílio Mendes; GOROVITZ, Matheus. A invenção da superquadra. Brasília: Iphan, 2009.

FOTEL, Trine; THOMSEN, Uth. The surveillance of children’s mobility. Surveillance & Society, v. 1, n. 4, p. 535-554, 2004.

FREITAG, Barbara. A cidade dos homens. Rio de Janeiro: Tempo Brasileiro, 2002.

GARCIA, Agnaldo; PEREIRA, Paula Coimbra da Costa. Amizade na infância: um estudo empírico. Psicologia, v. 9, n. 1, p. 25-34, 2008. Disponível em: <http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1676-73142008000100004&lng =pt&nrm=iso>. Acesso em: 17 Nov. 2020.

» http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1676-73142008000100004&lng =pt&nrm=iso

GATTI, Bernadete; ANDRÉ, Marli. A relevância dos métodos de pesquisa qualitativa em educação no Brasil. In: WELLER, W.; PFAFF, N. (Orgs.). Metodologias da pesquisa qualitativa em educação: teoria e prática, p.29-38. Petrópolis, RJ: Vozes, 2013.

GEERTZ, Clifford. O saber local: novos ensaios em antropologia interpretativa. Petrópolis, RJ: Vozes, 1997.

HART, Roger. Children’s experience of place. New York: Irvington, 1979.

HOLSTON, James. The modernist city: an anthropological critique of Brasilia. Chicago, Il: The University of Chicago Press, 1989.

HOLLOWAY, Sarah Lynn; VALENTINE, Gill. Children’s geographies and the new social studies of childhood. In: ______ (Orgs.). Children’s geographies: playing, living, learning, p. 1-26. London: Routledge, 2000.

INSTITUTO DO PATRIMÔNIO HISTÓRICO E ARTÍSTICO NACIONAL (IPHAN). Superquadra de Brasília: preservando um lugar de viver. Brasília: Iphan, 2015.

JACOBS, Jane. The death and life of great American cities. New York: Random House, 1961.

JAMES, Allison; JAMES, Adrian. Key concepts in childhood studies. London: Sage, 2012.

KARSTEN, Lia; VAN VLIET, Willem. Increasing children’s freedom of movement introduction. Journal of Children, Youth and Environments, v. 16, n. 1, p. 69-73, 2006. Disponível em: <http://www.jstor.org/stable/10.7721/chilyouten-vi.16.1.0069>. Acesso em: 03 Fev. 2013.

» http://www.jstor.org/stable/10.7721/chilyouten-vi.16.1.0069

LIMA, Mayumi. A criança e a cidade. São Paulo: Nobel, 1989.

LISPECTOR, Clarice. Nos começos de Brasília. Jornal do Brasil, 2009 [1962]. Disponível em: <http://www.cronologiadourbanismo.ufba.br/mais_info.php?idVerbete=1257&idMaisInfo=140>. Acesso em: 10 Set. 2019.

» http://www.cronologiadourbanismo.ufba.br/mais_info.php?idVerbete=1257&idMaisInfo=140

LOPES, Jader Janer Moreira; FERNANDES, Maria Lidia Bueno; BARBOSA, Maria Andreza Costa. Crianças cidadeiras: vivências nos espaços tempos brasilienses. Cadernos de Pesquisa em Educação, v. 49, p. 38-59, 2019.

MAGNANI, José Guilherme Cantor. De perto e de dentro: notas para uma etnografia urbana. Revista Brasileira de Ciências Sociais, v. 17, n. 49, p. 11-29, 2002.

MACHADO, Sheila da Silva; WIGGERS, Ingrid Dittrich. Imagens da infância: mídias e suas representações em práticas corporais infantis. Pensar a Prática, v. 15, n. 4, p. 821-1113, 2012.

MAYALL, Berry. Towards a sociology for childhood: thinking from children’s lives. Maidenhead (UK): Open University Press, 2002.

MARQUES, Rafaela Nunes; KANEGAE, Mayumi; MÜLLER, Fernanda; MORGADE, Marta. Narrativas de percursos e percursos narrados na superquadra modelo e na Vila do Boa: utopias e distopias em Brasília. Ponto Urbe, v. 21, p. 1-25, 2017.

MATTHEWS, Hugh, LIMB, Melanie; TAYLOR, Mark. Young people’s participation and representation in society. Geoforum, v. 30, n. 2, p. 135-144, 1999.

MORROW, Virginia; RICHARDS, Martin. The ethics of social research with children: an over-view. Children and Society, v. 10, p. 90-105, 1996.

MÜLLER, Fernanda; FARIAS, Rhaisa Naiade Pael. Geographies of contemporary childhoods in Brasilia/Brazil. Infancia Contemporánea, v. 15, p. 1-15, 2016. Disponível em: . Acesso em: 07 Nov. 2020.

MÜLLER, Fernanda; NUNES, Brasilmar Ferreira. Infância e cidade: um campo de estudo em desenvolvimento. Educação & Sociedade, v. 35, n. 128, p. 659-674, 2014.

NUNES, Brasilmar Ferreira. Brasília na rede das cidades globais: apontando uma tendência. Sociedade e Estado, v. 29, n. 3, p. 941-961, 2014.

______. Sociedade e infância no Brasil. Brasília: Editora UnB, 2003.

PARK, Robert Ezra. A cidade: sugestões para a investigação do comportamento humano no meio urbano. In: VELHO, O. (Org.). O fenômeno urbano, p. 26-67. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1979.

PAVIANI, Aldo. Brasília, a metrópole em crise: ensaios sobre urbanização. Brasília: Universidade de Brasília, 1988.

PENTEADO, Ana Tereza Coutinho. Urbanização e usos do território: as crianças e adolescentes em situação de rua na cidade de Campinas/SP. Dissertação (Mestrado em Geociências) - Universidade Estadual de Campinas (Unicamp), Campinas, 2012.

PERRY, Clarence Arthur. Neighborhood unit: a scheme of arrangement for the family-life community. In: Comittee on Regional Plan of New York and its Environds: neiborhood and community planning. Regional Survey VII. New York: Regional Plan of New York and its Environs, 1929.

PFAFF, Nicolle. Etnografia em contextos escolares: pressupostos gerais e experiências interculturais no Brasil e Alemanha. In: WELLER, W.; PFAFF, N. (orgs.). Metodologias da pesquisa qualitativa em educação: teoria e prática, p. 254-270. Petrópolis, RJ: Vozes, 2013.

PRADO, Patrícia Dias. Os três porquinhos e as temporalidades da infância. Cadernos Cedes, v. 32, n. 86, p. 81-96, 2012.

PROUT, Alan; JAMES, Allison. A new paradigm for the sociology of childhood? Provenance, promise and problems. In: JAMES, A.; PROUT, A. Constructing and reconstructing childhood, p. 7-33. London: Falmer Press, 1990.

PUNCH, Samantha. Research with children: the same or different from research with adults? Childhood, v. 9, n. 3, p. 321-341, 2002.

RASMUSSEN, Kim; SMIDT, Søren. Children in the neighbourhood: the neighbourhood in the city. In: CHRISTENSEN, Pia; O’BRIEN, Margaret (Orgs.). Children in the city: home, neighbourhood and community, p. 82-100. London: Falmer Press, 2003.

RISSOTTO, Antonella; TONUCCI, Francesco. Freedom of movement and environmental knowledge in elementary school children. Journal of Environmental Psychology, n. 22, p. 65-77, 2002.

SARAIVA, Marina Rebeca de Oliveira. A fábula da metrópole: a cidade do ponto de vista de crianças moradoras de condomínios fechados de luxo. Dissertação (Mestrado em Sociologia) - Universidade Estadual de Campinas (Unicamp), Campinas, 2009.

SARMENTO, Manuel Jacinto; PINTO, Manuel. As crianças e a infância: definindo conceitos delimitando o campo. In: PINTO, M.; SARMENTO, M. J. (Coords.). As crianças: contextos e identidades, p. 33-73. Braga, PT: Centro de Estudos da Criança, 1997.

SIMMEL, Georg. Questões fundamentais da sociologia: indivíduo e sociedade. Rio de Janeiro: Zahar, 2006.

______. A metrópole e a vida mental. In: VELHO, Otávio (Org.). O fenômeno urbano, p. 11-25. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1979.

TONUCCI, Francesco. Citizen child: play as welfare parameter for urban life. Topoi, n. 24, p. 183-195, 2005.

VALENTINE, Gill. Being seen and heard? The ethical complexities of working with children and young people at home and at school. Ethics, Place and Environment, v. 2, n. 2, p. 141-155, 1999.

WARD, Colin. The child in the city. London: Bedford Square Press, 1978.

WELLER, Wivian; PFAFF, Nicolle. Pesquisa qualitativa em educação: origens e desenvolvimentos. In: ______ (Orgs.). Metodologias da pesquisa qualitativa em educação: teoria e prática, p. 12-28. Petrópolis, RJ: Vozes, 2013.

Published

2022-04-13

How to Cite

Pael Farias, R. N., Weller, W., & Dittrich Wiggers, Ingrid . (2022). Children’s scales in the modernist city: how children live and explore Brasilia. Sociedade E Estado, 37(01), 163–192. https://doi.org/10.1590/s0102-6992-202237010008

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.