Art criticism and its mediations: Mario Pedrosa and the building of a concrete aesthetic platform in Rio de Janeiro between the 1940s and the 1950s

Authors

DOI:

https://doi.org/10.1590/s0102-6992-202035010012

Keywords:

Mario Pedrosa, art criticism, Ivan Serpa, concrete art, mediation

Abstract

The art critic Mário Pedrosa stood out between the late 1940s and the early 1950s by contributing to the formation of a concrete art core in Rio de Janeiro, together with the artist and professor Ivan Serpa. While Ivan Serpa brought these artists together in his painting classes, debating artworks presented there, Pedrosa made his home a place to present the ideas he was developing in his thesis on the perception of form in artwork. The aim of this work is to analyze the role of Pedrosa in the construction of an artistic project, in relation to that played by Serpa, acting as a mediator on several levels: presenting the new artists to the public as a critic, and acting as a "theoretical" within a group of artists.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Tarcila Soares Formiga, Centro Federal de Educação Tecnológica Celso Suckow da Fonseca (CEFET/RJ)

 Doutora em sociologia pelo Programa de Pós-Graduação em Sociologia e Antropologia da Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ) com período sanduíche na New School for Social Research (Nova York). Atualmente é professora do Centro Federal de Educação Tecnológica Celso Suckow da Fonseca (Cefet/RJ), Nova Friburgo, Rio de Janeiro, Brasil.

References

ARGAN, Giulio Carlo. Arte e crítica de arte. Lisboa: Editorial Estampa, 2010. [ Links ]

BARCINSKI, Fabiana; FERREIRA, Hélio Márcio; SIQUEIRA, Vera Beatriz (Orgs.). Ivan Serpa. Rio de Janeiro: S. Roesler; Instituto Cultural The Axis, 2003. [ Links ]

BRITO, Ronaldo. Neoconcretismo: vértice e ruptura do projeto construtivo brasileiro. São Paulo: Cosac e Naify, 1999. [ Links ]

CADERNOS DA LITERATURA BRASILEIRA. Ferreira Gullar. São Paulo: Instituto Moreira Salles, 1998. [ Links ]

COCCHIARALE, Fernando; GEIGER, Anna Bella (Orgs.). Abstracionismo geométrico e informal: a vanguarda brasileira nos anos 50. Rio de Janeiro: Funarte; Instituto Nacional de Artes Plásticas, 1987. [ Links ]

CORREIO DA MANHÃ. Ivan Serpa inicia alunos no mundo das formas e das cores. Rio de Janeiro, 13 Mar. 1995. [ Links ]

_______. Os abstratos nas suas fontes. Rio de Janeiro, 26 Mar. 1954. [ Links ]

ERBER, Pedro. After the politics of abstraction: avant-garde art and criticism in Japan and Brazil circa 1960. Tese (Doutorado) - Cornell University, Ithaca, Nova York, 2009. [ Links ]

FERREIRA, Hélio Márcio (Org.). Ivan Serpa. Rio de Janeiro: Funarte, 2004. [ Links ]

GALERIA DE ARTE INSTITUTO BRASIL-ESTADOS UNIDOS (IBEU). Catálogo de exposição: Exposição do Grupo Frente. Rio de Janeiro: Galeria Ibeu, 1954. [ Links ]

_______. Catálogo de exposição: Ivan Serpa - exposição de pinturas e desenhos. Rio de Janeiro: Galeria Ibeu, Jul./Ago. 1951. [ Links ]

GINGER, Serge. Gestalt: uma teoria do contato. São Paulo: Summus, 1995. [ Links ]

GOMES, Ângela de Castro; HANSEN, Patrícia Santos (Orgs.). Intelectuais mediadores: práticas culturais e ação política. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2016. [ Links ]

GRUPO FRENTE. Catálogo de exposição. Rio de Janeiro: Museu de Arte Moderna (MAM), 1955. [ Links ]

GRUPO FRENTE: 1954-1956. Catálogo: Exposição Nacional de Arte Abstrata - Hotel Quitandinha, 1953. Galeria de arte Banerj. Rio de Janeiro, 1984. [ Links ]

MARI, Marcelo. Mário Pedrosa e Ferreira Gullar: sobre o ideário da crítica de arte nos anos 50. Dissertação (Mestrado) - Universidade de São Paulo (USP), São Paulo, 2001. [ Links ]

MOURA, Flávio Rosa. Obra em construção: a recepção do neoconcretismo e a invenção da arte contemporânea no Brasil. Tese (Doutorado) - Universidade de São Paulo (USP), São Paulo, 2011. [ Links ]

OLIVEIRA, Lucia Lippi. As ciências sociais no Rio de Janeiro. In: MICELI, Sérgio (Org.). História das ciências sociais no Brasil. v. 2. São Paulo: Sumaré; Fapesp, 1995. [ Links ]

OSORIO, Luiz Camillo. Razões da crítica. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2005. [ Links ]

PAPE, Lygia. Catiti catiti na terra dos brasis. Dissertação (Mestrado) - Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ), Rio de Janeiro, 1980. [ Links ]

PEDROSA, Mário. Política das artes. São Paulo: Editora Universidade de São Paulo, 1995. [ Links ]

_______. Da natureza afetiva da forma na obra de arte. In: PEDROSA, Mário. Arte: forma e personalidade. São Paulo: Kairós, 1979. [ Links ]

_______. A experiência de Ivan Serpa. Correio da Manhã, Rio de Janeiro, 18 Ago. 1951. [ Links ]

SANT’ANNA, Sabrina. A crítica de arte brasileira: Mário Pedrosa, as décadas de 1950 e 2000 em discussão. Revista Poiesis, Edição 14, Ano 10, p. 17-33, Niterói, 2009. [ Links ]

_______. Construindo a memória do futuro: uma análise da fundação do Museu de Arte Moderna do Rio de Janeiro. Tese (Doutorado) - Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ), Rio de Janeiro, 2008 [ Links ]

VELHO, Gilberto. Metrópole, cosmopolitismo e mediação. Horizontes Antropológicos, Ano 16, n. 33, p. 15-23, Porto Alegre, 2010. [ Links ]

VILLAS BÔAS, Glaucia. Concretismo. In: BARCINSKI, Fabiana (Org.). Sobre arte brasileira. São Paulo: Martins Fontes, 2014a. [ Links ]

_______. Os dois lados do concretismo”. In: REINHEIMER, Patricia; SANT'ANNA, Sabrina Parracho (Orgs.). Reflexão sobre arte e cultura material. Rio de Janeiro, Folha Seca, 2014b. [ Links ]

_______. A estética da conversão. O ateliê do Engenho de Dentro e a arte concreta carioca (1946-1951). Tempo Social, v. 20, n. 2, p. 197-219, São Paulo, 2008. [ Links ]

Published

2020-05-29

How to Cite

Formiga, T. S. (2020). Art criticism and its mediations: Mario Pedrosa and the building of a concrete aesthetic platform in Rio de Janeiro between the 1940s and the 1950s. Sociedade E Estado, 35(01), 287–306. https://doi.org/10.1590/s0102-6992-202035010012

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.