A CONTRIBUIÇÃO DA SEQUÊNCIA DE ENSINO FEDATHI NO PROCESSO DE ENSINO APRENDIZAGEM EM FÍSICA
DOI:
https://doi.org/10.26512/rpf.v1i2.7071Keywords:
Physics Teaching;, Fedathi sequence;, Meaningful LearningAbstract
We present here a work developed in the school environment with the intention of proposing a teaching position of more dialogue with the students, understanding the student as an active subject in the construction of knowledge. We developed our work by making classroom interventions applying the FEDATHI teaching sequence, initially developed for teaching and research in mathematics. We show how this teaching sequence could be applied in physics and become an important tool for application in problem solving by orchestrating student activities and, we believe, favoring meaningful learning. This methodological sequence was applied in solving problems in physics involving the content of Simple Harmonic Motion, and in all stages of the interventions the previous knowledge of the students were considered and were objects of group discussions, since our research was developed in the Ausubelian optics, Making us realize the importance of identifying the cognitive structure of the students and teaching based on what was discovered, in their previous knowledge, favoring a meaningful learning. From this work was also generated a printed tutorial in the form of a booklet and application for computer and cell phones, containing the data of the interventions, results, analyzes, together with the theory of the topics addressed, trying to generate a debate with the teaching community, about the FEDATHI Sequence applied In physics. Finishing, we conclude that the interest produced in the student by the application of the FEDATHI sequence during classes was increasing and we believe that meaningful learning was motivated in the students. With this we understand that we validate the application of the FEDATHI sequence in physics teaching, especially for applied content in pedagogical intervention.
Downloads
References
AUSUBEL, D.P., NOVAK, J.D. & HANESIAN, H. Psicologia Educacional (Tradução de Educational Psychology, 1968). Rio de Janeiro, Interamericana,1980.
AUSUBEL, David. Aquisição e Retenção de Conhecimentos: Uma Perspectiva Cognitiva. Portugal: Plátano Edições Técnicas, traduzido por Lígia Teodoro, 2003.
FOUREZ, G. Investigações em Ensino de Ciências, v. 8, pág. 109-123, 2003.
OTTE, M. O formal, o social e o subjetivo: Uma introdução à Filosofia e a Didática da Matemática. São Paulo: UNESP Editora, 1991.
HUETE, J.C.S.; BRAVO, J.A.F. O Ensino de Matemática: Fundamentos teóricos e bases psicopedagógicas. Porto Alegre: Artmed, 2006.
POLYA, G. A arte de resolver problemas (Tradução de How to solve it, 1945). Rio de Janeiro, Interciência, 1995.
BORGES NETO, H. B. (Coord.). Sequência Fedathi: Uma Proposta Pedagógica para o Ensino de Ciências e Matemática. Fortaleza, Edições UFC, 2013.
SOUZA, M.J.A. Aplicações da sequência Fedathi no ensino e aprendizagem da geometria mediado por tecnologias digitais. Fortaleza. f. 230 [ Tese (Doutorado) ]. Curso de Pós-Graduação em Educação. Faculdade de Educação, Universidade Federal do Ceará, 2010.
LIBÂNEO, J. C. Adeus professor, adeus professora? Novas exigências educacionais e profissão docente. São Paulo: Cortez, 7 ed., 2003.
ASSMANN, H. Ciência da Informação, v.29, n.2, Brasília. 2000.
ASSMANN, H. Reencantar a Educação: Rumo a sociedade Aprendente. Petrópolis, RJ: Vozes, 1998, 4a ed. 2000.
NOBRE, F. A. S.; SOUZA, A. I. E. S; SILVA, A. F. G. Sequência Fedathi. Fortaleza, Edições UFC, 2013.
ARTIGUE, M. Ingénierie Didactique. In: BRUN, J. (Org.). Didactique des Mathématiques. Paris: Delachaux et Niestlé S.A, 1996.
MINAYO, M. C. S. O desafio do conhecimento. Pesquisa qualitativa em saúde São Paulo: Hucitec, 2007.
THIOLLENT, M. Metodologia da Pesquisa-ação. São Paulo: Cortez. 2000.
ERICKSON, F. Qualitative methods in research on teaching. In: Wittrock, M.C. (Ed.). Handbook of research on teaching. New York: Macmillan Publishing Co. pág. 119-161 1989.
ERICKSON, F. Métodos cualitativos de investigación sobre la enseñanza. In: Wittrock, M.C. (Comp.). La investigación en la enseñanza, II. Barcelona, Paidós. pág. 195-301, 1986.
MEDEIROS, A. MEDEIROS, C. F. Revista Brasileira de Ensino de Física, Porto Alegre/RS, v. 24, n. 2, p. 79, 2002.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, sendo o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Attribution License o que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).