Proposal for a Didactic Sequence for the Study of Projectile Motion Using the WebQuest Methodology
DOI:
https://doi.org/10.26512/rpf.v7i1.47940Keywords:
Proposed didactic sequence. Study of projectile motion. WebQuest Methodology.Abstract
The proposed didactic sequence for the study of projectile movement using the WebQuest methodology consists of an approach based on research and problem solving through digital resources. The activity is divided into stages that include: introduction to the topic, elaboration of research questions, search for information in reliable sources, analysis and synthesis of the collected data, and creation of a final product, such as a report or presentation. The WebQuest methodology allows students to work autonomously and collaboratively, using research and critical analysis skills to solve problems. Through this approach, students can develop their logical reasoning ability, understand the practical application of theoretical concepts and work in teams. The didactic sequence proposal also foresees the use of digital resources, such as simulations and educational games, to complement theoretical learning. Furthermore, the methodology is flexible and adaptable to different educational levels and themes. At the end of the class, we want students to understand the theoretical concept of projectile motion and its practical application in everyday situations. They are also expected to develop research and teamwork skills and be able to apply them in different contexts.
Downloads
References
ALBERTO, Cristiano. Educação a distância: uma reflexão sobre o processo de ensino e de aprendizagem. Erechim, 2009.
BELLONI, M. L. Educação a distância. Campinas: Autores Associados, edição: 1999 e 2003.
BRANCO, Lílian. O papel do aluno e tutor na educação a distância. Porto Alegre, 2017.
BRUST, Michelle; BOHADANA, Estrella. Professor ou tutor: uma linha tênue na docência em EAD. Rio de Janeiro, 2014.
DAVID, Jefferson; VITÓRIA, Maria. Autonomia do aluno em EAD. Pernambuco, 2018
FERREIRA, Silvia Roberta. A docência na EAD. Anais do V Seminário Internacional de Educação a Distância - CAED - UFMG. Disponível em:< https://www.ufmg.br/ead/seminario/anais/pdf/Anais_V_SIEAD.pdf>. Acesso em: 10 de janeiro de 2021.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 34. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2002.
GIL, A. C. Técnicas de pesquisa em economia. 2ª ed. São Paulo: Atlas, 1986.
LAKATOS, E. M.; MARCONI, M. A. Técnicas de pesquisa: planejamento e execução de pesquisas, amostragens e técnicas de pesquisa, elaboração, análise e interpretação de dados. São Paulo: Atlas, 1986.
MARCONI, M. A.; LAKATOS, E. M. Fundamentos de metodologia científica. 6 ed. 4ªreimpr. São Paulo: Atlas, 2007.
MASETTO, Marcos T. Mediação Pedagógica e o Uso da Tecnologia. Campinas, 2006.
MOORE, M. G.; KEARSLEY, G. Educação a Distância: uma visão integrada. Tradução de Roberto Galman. São Paulo: Thomson Learning, 2007.
MOURA, L. S. et all. Manual de elaboração de projetos de pesquisa. Rio de Janeiro:
Eduerj, 1998.
PALLOF, Rena M.; PRATT, Keith. Construindo comunidades de aprendizagem no ciberespaço: estratégias eficientes para salas de aula on-line. Tradução de Vinício Figueira. Porto Alegre: Artmed, 2002.
PAULO, Luis. Dificuldades na educação a distância online. Alagoas, 2007.
PIMENTEL, Nara Maria. Educação a distância. Florianópolis: Secretaria de educação a distância (SEAD/UFSC), 2006.
TAROUCO, L. M. R.; MORO, E. L. S.; ESTABEL, L. B. O professor e os alunos como protagonistas na educação aberta e a distância mediada por computador. In: Educar, 2003.
RIBEIRO, Renta Aquino. Introdução à EaD. São Paulo: Pearson Education do Brasil, 2014.
RIBAS, Genoveva. Dificuldades no processo de transposição de curso presencial para ead, um estudo em uma instituição de ensino superior de Curitiba. Curitiba, 2014.
SANTOS, D. Revisão da literatura: Educação a Distância. 2008. Disponível em: < https://administradores.com.br/artigos/revisao-da-literatura-educacao-a-distancia>. Acesso em: 01 Janeiro 2021.
Souza, Joelma. A EAD: uma nova estratégia para formação continuada do professor. Rio de Janeiro, 2011.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Journal of the Physics Teacher
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, sendo o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Attribution License o que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).