Proposal for a Didactic Sequence for the Study of Projectile Motion Using the WebQuest Methodology

Authors

  • Antonio Marques dos Santos Instituto Federal do Rio Grande do Norte https://orcid.org/0000-0003-2822-0710
  • Sabrina Pamela Cabral Duarte Lucena Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte - Campus Natal Central

DOI:

https://doi.org/10.26512/rpf.v7i1.47940

Keywords:

Proposed didactic sequence. Study of projectile motion. WebQuest Methodology.

Abstract

The proposed didactic sequence for the study of projectile movement using the WebQuest methodology consists of an approach based on research and problem solving through digital resources. The activity is divided into stages that include: introduction to the topic, elaboration of research questions, search for information in reliable sources, analysis and synthesis of the collected data, and creation of a final product, such as a report or presentation. The WebQuest methodology allows students to work autonomously and collaboratively, using research and critical analysis skills to solve problems. Through this approach, students can develop their logical reasoning ability, understand the practical application of theoretical concepts and work in teams. The didactic sequence proposal also foresees the use of digital resources, such as simulations and educational games, to complement theoretical learning. Furthermore, the methodology is flexible and adaptable to different educational levels and themes. At the end of the class, we want students to understand the theoretical concept of projectile motion and its practical application in everyday situations. They are also expected to develop research and teamwork skills and be able to apply them in different contexts.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALBERTO, Cristiano. Educação a distância: uma reflexão sobre o processo de ensino e de aprendizagem. Erechim, 2009.

BELLONI, M. L. Educação a distância. Campinas: Autores Associados, edição: 1999 e 2003.

BRANCO, Lílian. O papel do aluno e tutor na educação a distância. Porto Alegre, 2017.

BRUST, Michelle; BOHADANA, Estrella. Professor ou tutor: uma linha tênue na docência em EAD. Rio de Janeiro, 2014.

DAVID, Jefferson; VITÓRIA, Maria. Autonomia do aluno em EAD. Pernambuco, 2018

FERREIRA, Silvia Roberta. A docência na EAD. Anais do V Seminário Internacional de Educação a Distância - CAED - UFMG. Disponível em:< https://www.ufmg.br/ead/seminario/anais/pdf/Anais_V_SIEAD.pdf>. Acesso em: 10 de janeiro de 2021.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 34. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2002.

GIL, A. C. Técnicas de pesquisa em economia. 2ª ed. São Paulo: Atlas, 1986.

LAKATOS, E. M.; MARCONI, M. A. Técnicas de pesquisa: planejamento e execução de pesquisas, amostragens e técnicas de pesquisa, elaboração, análise e interpretação de dados. São Paulo: Atlas, 1986.

MARCONI, M. A.; LAKATOS, E. M. Fundamentos de metodologia científica. 6 ed. 4ªreimpr. São Paulo: Atlas, 2007.

MASETTO, Marcos T. Mediação Pedagógica e o Uso da Tecnologia. Campinas, 2006.

MOORE, M. G.; KEARSLEY, G. Educação a Distância: uma visão integrada. Tradução de Roberto Galman. São Paulo: Thomson Learning, 2007.

MOURA, L. S. et all. Manual de elaboração de projetos de pesquisa. Rio de Janeiro:

Eduerj, 1998.

PALLOF, Rena M.; PRATT, Keith. Construindo comunidades de aprendizagem no ciberespaço: estratégias eficientes para salas de aula on-line. Tradução de Vinício Figueira. Porto Alegre: Artmed, 2002.

PAULO, Luis. Dificuldades na educação a distância online. Alagoas, 2007.

PIMENTEL, Nara Maria. Educação a distância. Florianópolis: Secretaria de educação a distância (SEAD/UFSC), 2006.

TAROUCO, L. M. R.; MORO, E. L. S.; ESTABEL, L. B. O professor e os alunos como protagonistas na educação aberta e a distância mediada por computador. In: Educar, 2003.

RIBEIRO, Renta Aquino. Introdução à EaD. São Paulo: Pearson Education do Brasil, 2014.

RIBAS, Genoveva. Dificuldades no processo de transposição de curso presencial para ead, um estudo em uma instituição de ensino superior de Curitiba. Curitiba, 2014.

SANTOS, D. Revisão da literatura: Educação a Distância. 2008. Disponível em: < https://administradores.com.br/artigos/revisao-da-literatura-educacao-a-distancia>. Acesso em: 01 Janeiro 2021.

Souza, Joelma. A EAD: uma nova estratégia para formação continuada do professor. Rio de Janeiro, 2011.

Published

2023-04-25

How to Cite

DOS SANTOS, Antonio Marques; CABRAL DUARTE LUCENA, Sabrina Pamela. Proposal for a Didactic Sequence for the Study of Projectile Motion Using the WebQuest Methodology. Journal of the Physics Teacher, [S. l.], v. 7, n. 1, p. 39–45, 2023. DOI: 10.26512/rpf.v7i1.47940. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/rpf/article/view/47940. Acesso em: 19 may. 2024.

Most read articles by the same author(s)