SCIENCE DISSEMINATION AND QUANTUM MECHANICS: THE CONSTRUCTION OF A COMIC BOOK TO MAKE UNFEASIBLE QUANTUM PSEUDOSCIENCES

Authors

  • Mariana Mota Gomes Universidade de Brasília, Faculdade Gama (UnB - Gama)
  • Michel Bastos Lourenço Secretaria de Educação do Distrito Federal -SEEDF
  • Ronni Geraldo Gomes de Amorim Universidade de Brasília, Faculdade Gama (UnB - Gama)

DOI:

https://doi.org/10.26512/rpf.v1i1.46023

Keywords:

Quantum Mechanics. Scientific Dissemination. Pseudosciences. Quantum Mysticism.

Abstract

Quantum mechanics is one of the most important scientific theories today, being responsible for revolutionizing current thinking and shaping important discussions. Thus, this theory has fascinated the non-specialized public, causing implications on socio-cultural levels. However, as it distanced itself from academia and incorporated subjective discussions, it became the target of pseudoscience and quantum mysticism. In light of this, this paper presents the context of this problem and scientific dissemination as an intermediary to combat these pseudosciences. Through the construction and application of a Comic Strip that seeks to explain the main characteristics of these pseudosciences in order to make scientific knowledge and modern and contemporary physics accessible to the lay public, especially to students in basic education, addressing here students of Youth and Adult Education.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BRASIL. MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. PCNEM Orientações Curriculares Nacionais para o Ensino Médio: ciências da natureza, matemática e suas tecnologias. Disponível em: < http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/book_volume_02_internet.pdf>. Acesso em: 14 jun. 2021.

CAPRA, F. The Tao of Physics: An Exploration of the Parallels between Modern Physics and Eastern Mysticism. Berkeley: [New York]: Shambhala; distributed in the U.S. by Random House, 1975.

CARUSO, F.; CARVALHO, M.; SILVEIRA, M. C. Uma proposta de ensino e divulgação de ciências através dos quadrinhos. Ciência & Sociedade, v. 8, p. 1-9, 2002.

CARUSO, F.; FREITAS, N. Física moderna no Ensino Médio: o espaço-tempo de Einstein em tirinhas. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, v. 26, n. 2, p. 355-366, ago. 2009.

CHOPRA, D. Quantum Healing: exploring the frontiers of mind/body medicine. New York: Bantam Books, 1989.

CRUZ, F. F. S. Mecânica Quântica e a cultura em dois momentos. In: Teoria Quântica: estudos históricos e implicações culturais, p. 303-318, 2010.

CRUZ, F. F. S.; CRUZ, S. M. S. Pode o ambiente cultural e social definir o conteúdo escolar de física: o caso da MQ. In: VII ENPEC, Encontro Nacional em Pesquisa em Educação em Ciências, Florianópolis, 2009. Atas [...]. Florianópolis: UFSC, 2009.

FREIRE, P. Papel da educação na humanização. 1967.

HOSLER, J.; BOOMER, K. B. Are comic books an effective way to engage nonmajors in learning and appreciating science?. CBE—Life Sciences Education, v. 10, n. 3, p. 309-317, 2011.

OSTERMANN, F.; MOREIRA, M. A. Uma revisão bibliográfica sobre a área de pesquisa “Física Moderna e Contemporânea no Ensino Médio”. Investigações em ensino de ciências, v. 5, n. 1, p. 23-48, 2000.

PESSOA Jr, O. O fenômeno cultural do misticismo quântico. In: Teoria Quântica: estudos históricos e implicações culturais, p. 281-300, 2010.

PILATI, R. Ciência e pseudociência: Por que acreditamos naquilo em que queremos acreditar. São Paulo: Contexto, 2018.

POPPER, K. R. A lógica da pesquisa científica. 2ª ed. São Paulo: Cultrix, 2013.

SAGAN, C. O mundo assombrado pelos demônios: A ciência vista como uma vela no escuro. São Paulo: Companhia da Letras, 2006.

SOLBES, J. Cuestiones socio-científicas y pensamiento crítico: Una propuesta para cuestionar las pseudociencias. Tecné, Episteme y Didaxis: TED, n. 46, p. 81-99, 2019.

TERRAZZAN, E. A. A inserção da física moderna e contemporânea no ensino de física na escola de 2° grau. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, Florianópolis, v. 9, n. 3, p. 209-214, dez. 1992.

TESTONI, L. A.; ABIB, M. L. V. S. A utilização de histórias em quadrinhos no ensino de física. In: Encontro Nacional de Pesquisa Em Educação Em Ciências, v. 4, 2003.

Published

2022-12-07

How to Cite

MOTA GOMES, Mariana; BASTOS LOURENÇO, Michel; GOMES DE AMORIM, Ronni Geraldo. SCIENCE DISSEMINATION AND QUANTUM MECHANICS: THE CONSTRUCTION OF A COMIC BOOK TO MAKE UNFEASIBLE QUANTUM PSEUDOSCIENCES. Journal of the Physics Teacher, [S. l.], v. 6, n. Especial, p. 600–609, 2022. DOI: 10.26512/rpf.v1i1.46023. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/rpf/article/view/46023. Acesso em: 27 jul. 2024.

Issue

Section

Anals of the Integrated Meeting in Physics Teaching